پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲۹
۷۱
یکی از کاربران شبکه اجتماعی افسران نوشت؛

پشت پرده دستور دکتر روحانی به وزیر دفاع

يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب: 465150
ادامه ی روند اجرای بی چون و چرای برجام و خروج بیش از ۱۱ تن ذخایر استراتژیک اورانیوم غنی شده (LEU) از کشور، با وجود ادامه مسیر تحریم از سوی آمریکا، در کنار اقدام مشترک و سوال برانگیز معاون وزیر خارجه ایران، حمید بعیدی نژاد در تبریک گفتن بابت خروج اورانیوم های کشور و وزیر امور خارجه آمریکا "جان کری"؛ که هر دو با لفظی مشابه، خروج ذخایر اورانیوم از ایران را، عملیاتی پیچیده و پیروزیی بزرگ معرفی نمودند، فشارهای متعددی را متوجه دولت یازدهم و رئیس آن نمود.
پشت پرده دستور دکتر روحانی به وزیر دفاع
گروه سیاست جهان نيوز ـ  یکی از کاربران شبکه اجتماعی "افسران" در مطلبی به تحلیل نامه حسن روحانی به وزیر دفاع با نگاه انتقادی پرداخت. این کاربر نوشت:"شاید برخی دستور افزایش سرعت تولید انواع موشک به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، توسط حسن روحانی را [۱]؛ اقدامی انقلابی در راستای مقابله با تحرکات اخیر امریکا برآورد کنند، لکن با مرور سابقه اقدامات دولت باید گفت، چنین تصوری اساسا اشتباه است.

ادامه ی روند اجرای بی چون و چرای برجام و خروج بیش از ۱۱ تن ذخایر استراتژیک اورانیوم غنی شده (LEU) از کشور، با وجود ادامه مسیر تحریم از سوی آمریکا، در کنار اقدام مشترک و سوال برانگیز معاون وزیر خارجه ایران، حمید بعیدی نژاد در تبریک گفتن بابت خروج اورانیوم های کشور و وزیر امور خارجه آمریکا "جان کری"؛ که هر دو با لفظی مشابه، خروج ذخایر اورانیوم از ایران را، عملیاتی پیچیده و پیروزیی بزرگ معرفی نمودند، فشارهای متعددی را متوجه دولت یازدهم و رئیس آن نمود.

اعتراض به تصویب قوانین جدید تحریمی در آمریکا و نقض مکرر برجام، توسط جمعی از نمایندگان مجلس، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، دبیر شورای عالی امنیتی ملی و حتی معترض بودن هواداران دولت و افرادی نظیر بهشتی پور که نگاه مثبتی به برجام دارند، زنجیره ای از فشار روانی بر دولت  حسن روحانی تحمیل کرد.

فشار هایی از جنس یاد شده، در کنار اطلاعات دریافتی "دولت رکود" و عقب نشینیِ ها، حسن روحانی را به این جمع بندی رساند؛ در صورت عدم انجام حرکتی هرچند نمایشی، می تواند مردم انقلابی را تا حدی اقناع کند[۲] و توقف کامل برجام [۳] متصور است. لذا به نظر می رسد مشاوران امنیتی دولت، با طراحی نامه ی حسن روحانی به حسین دهقان، در صدد کاهش فشار های داخلی بر آمدند.

به منظور فهم بهتر از نگرش دولت به بخش دفاعی، مقایسه [۴] لوایح تقدیمی دولت به مجلس برای سالهای ۹۳ و ۹۴ و قیاس آن با بودجه تقدیمی برای سال ۹۲، بسیاری از مطالب را روشن می کند. افت ۶۵۴ درصدی بودجه دفاعی سال ۹۳ و ۵۱۳ درصدی سال ۹۴ در لوایح تقدیمی دولت ثابت می کند، اساسا دولت برای بخش دفاعی کشور ارزشی قایل نیست. لذا حرکت رئیس دولت یازدهم و دستور به وزیر دفاع را نه تنها نمی توان حرکتی در راستای مقابله با تحریم های جدید آمریکا ارزیابی کرد؛ بلکه می بایست عملی ایذایی در جهت کم کردن فشار داخلی قلمداد نمود. زیرا انتظار آن بود و البته هست، اگر دکتر روحانی واقعاً قصد مقابله با تحریم های آمریکا را دارد، می بایست به نسخه ی پیچیده شده توسط رهبر فرزانه انقلاب، در دستورات ۹ گانه ی تایید مشروط برجام [۵] عمل کرده و خواستار توقف خروج ذخایر استراتژیک مواد غنی شده –که البته از کشور خارج شد و یا روند پرکردن قلب راکتور آب سنگین اراک با سیمان شود، نه انجام حرکت نمایشی و دستور تسریع در تولید موشک.

[۱] www.farsnews.com/new
[۲] sarbazie-velayat.mih
[۳] www.irannuc.ir/conte
[۴] www.rajanews.com/new
[۵] farsi.khamenei.ir/me
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدایا................ این دولت را از سرمان کم گردان .
Iran, Islamic Republic of
یه دوسالی صبر کن
Iran, Islamic Republic of
الان یه عده بیکار میان میگن زمان محمود چرا نمیومدی دعا کنی؟!!!
Iran, Islamic Republic of
پیام 24 خرداد رو نگرفتی انگار
Romania
پیامش کاملاً مشخصه
با دوستان خشونت با دشمنان مدارا
آیا توسعه صنایع موشکی که به برنامه ریزی، بودجه، و امکانات نیاز دارد، با یه دستور لفظی توسعه می یابد؟!
آیا سرعت موشک ها که از قوانین فیزیک تبعیت می کند، با یک دستور قوانین فیزیک را به کناری زده و بیشتر می شود؟!آیا توسعه صنایع موشکی که به برنامه ریزی، بودجه، و امکانات نیاز دارد، با یه دستور لفظی توسعه می یابد؟!
آیا سرعت موشک ها که از قوانین فیزیک تبعیت می کند، با یک دستور قوانین فیزیک را به کناری زده و بیشتر می شود؟!
رهگذر
من این نظر رو چند تا سایت دیگه هم نوشتم کسی منتشر نکرد، حالا مینویسم شاید شما منتشر کردید:
مگه مذاکره قرار نبود داد و ستد باشه؟ که خوب بله بود. مگه قرار نبود ما محدودیت هسته ای رو بپذیریم و اونا تحریمها رو بردارن و دیگه به هر بهانه ای تحریم جدید هم نکنن؟ خوب باز هم بله. حالا ما محدودیت هسته ای رو پذیرفتیم و اونا دبه کردن و دارن تحریم میکنن. حالا معمولش مگه این نیست که ما هم معامله رو به هم بزنیم و محدودیت هسته ای رو لغو کنیم؟ خوب الآن اونا دبه کردن و ما به تعهدمون کماکان پایبندیم ولی میگیم موشکی رو تقویت میکنیم. اصلاً چه ربطی داره؟ مگه ما محدودیت موشکی رو پذیرفته بودیم که حالا در واکنش به اونها بخوایم تسریعش کنیم. بعد هم Cست خیلی گردن کلفتی میگریم که ما خیلی خفنیم.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
عزیزم.ما برگشت پذیری مون 3-4 سال طول میکشه. سانتریفیوژهایی که جمع آوری کردیم در خوشبینانه ترین حالت 30 درصد ازبین رفتند و از حالا هم اگر شروع به نصب مجدد کنیم چند ماهی طول میکشه.اورانیوم رو دادیم رفت. دسته گلهای دیگه دولت هنوز لو نرفته.
دقیقاً این کابر پایگاه افسران هم همینو میگه. میگه اقدام متقابل در برابر نقض برجام و بازگشت تحریم ها، توقف اجرای برجام است، نه افزایش سرعت موشک ها. تاکتیکی به نام انحراف افکار عمومی از موضوع اصلی.
رهبر همون اولش گفت خوشبین نیستم
حالا ببینید چطور امریکا دورمون میزنه
صنایع موشکی که امسال و پارسال کلی از نیروهای اش را تعدیل کرده را باور کنیم یا دستورات و لفاظی های مقامات ؟!
Iran, Islamic Republic of
انبار زیرزمینی رو
اون انبار نیست و شهره. ضمناً برای سپاهه. برای عملیات طراحی شده. نه تحقیقات صنایع موشکی. کجایی شما؟!
یا ثارالله
چرا نوشتید "نگاه منفی"؟؟ کاملا منطقی و مستدل تحلیل کرده.
به نظرم دقیقا همینه و نظر ایشون درسته. دقت کنید پیشبرد این موشک ها بدون دستور روحانی هم انجام می شد! این نامه صرفا تبلیغاتی و عوام فریبانست
Iran, Islamic Republic of
تو ریاضیات همه آدمهای باسواد می دونن که یک عدد با کاهش 100 درصدی میشه صفر. احتمالا این از معجزات دولت روحانیه که کاهشهای 500 و 600 درصدی اعمال کرده ثانیا احتمالا ریاضیدانها همگی فتنه گر بوده اند.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آفرین. فرار به جلو رو خوب بلدین. ایرادات رو ول کردید. سقسطه می کنید؟؟ کل مملکت رو تعطیل کردید. هسته ای و غیر هسته ای هم نداره. کشور کلا توی رکود رفته. صنایع ورشکست شدند. هیچ جای آبادی نذاشتید. نفت رو که به افتضاح کشیدید. سیاست خارجی رو که نگو.حجاج رو کشتند و سعودی ها رو برادر خطاب کردید.هسته ای رو که ترکوندید.کجا رو گذاشتید سالم بمونه؟؟؟؟
اگر دستور نمیداد و اقدامی نمیکرد باز هم شماها به او انتقاد میکردید جرا مقابله به مثل نمیکنه حالاهم که دستور داده صغری کبری میچینید که ÷شت پرده چنین است و چنان
رهگذر
موضوع اینه که اصلاً مقابله به مثل نیست. ما چیزی رو دادیم (رشد فناوری هسته ای) و قرار بود چیزی رو بگیریم (تحریم نبودن). حالا اونا چیزی که قرار بوده بدن رو ندادن و باز هم تحریم میکنن. مقابله به مثل میشه اینکه ما هم اونچیزی که بهشون دادیم رو پس بگیریم و محدودیت هسته ای رو برداریم. اصلاً صنایع موشکی رو مگه گفته بودیم کند میکنیم یا تند نمیکنیم که حالا در واکنش به اونها بخوایم موشکی رو تسریع کنیم
مقابله به مثلی صورت نگرفته. پیشگویی رهبری محقق شده! رهبرمون گفته بودند شما انرژی هسته ای رو تعطیل کنید تحریمها به سمت حقوق بشر و موشکی می ره...
با این تحریمها دو نفر به صورت موافقان برجام سیلی زدند:اولی امریکا با تحریمهای جدید . دومی روحانی با نابودی انرژی هسته ای در مقابل هیچ و یک دستور نمایشی...
اتفاقاً مشکل اینه که مقابله به مثل نیست. مقابله به نسل هست. اونا تحریم رو برگردوندن، ولی دولت داره برجام رو ادامه میده و برای رد گم کنی گفته سرعت موشکپ ها بیشتر بشه! چشم میگیم بیشتر بشه! با یه لفظ حتماً میشه! باید بشه!
Romania
حرف درستی است کاملا موافقم از این دولت واین دیپلماسی بیشتر از این توقعی نیست .....
Iran, Islamic Republic of
چرا هست...
من توقع بهبود صد روزه داشتم
چرخیدن چرخ زندگی داشتم
افزایش اعتبار پاسپورت داشتم
Iran, Islamic Republic of
کاملا تحلیل درستی بود
لعنت خدا بر کسانی که ایجاد تفرقه می کنند
چه ربطی به تفرقه داره جاسوس موساد؟! اینجا موضوع عبارتست از "اقدام متقابل"
مشخص بود حرکت روحانی نمایشی برای فریب اذهان بوده نه در راستای اقتدار ملی
تحلیل کاملا درستی است.
این دولت اصلا به دفاع فکر نمی کنه و فقط ذلت را مشی خودش قرار داده
19
سلام علیکم
متاسفانه درست است.
Iran, Islamic Republic of
عینک بدبینی که بزنی کارهای خوب دیگران را هم بد می بینی!
Iran, Islamic Republic of
شما عینک خوش خیالی زدی برادر
بنده خدا
اين چه تحليل بي منطق است خوب است در بحث دفاعي كه يك نفر تصميم نمي گيرد حال اگر شما با روحاني مشكل داريد اين طور بايد دفاع كنيد اف به ميز رياست
اسمت بنده شیطانه. یکی از ترفندهای شیطان اینه که انسان ها رو به فراموشی میندازه. این وظیفه به عهده شیطانی به نام "وسواس خناس" هست.
الان ما گفتیم چرا روحانی به جای مقابله به مثل با تصویب تحریم های جدید از طریق لغو برجام، دستوری بی ربط در مورد صنایع موشکی میده، شما موضوع رو بردی سمت صنایع موشکی و مردم رو به فراموشی میندازی. حالا برو اسمت رو درست کن.
Iran, Islamic Republic of
حقیقت ماجرا همین است...
متأسفم برای کسانی که فریب این رفتارهای دولت را میخورند و چشمشان را بر همه خیانتهای آنها میبندند

با اعتراض و برائت خود از این رفتارهای دولت نگذاریم لااقل نزد وجدان خودمان از همراهان با خیانتهای دولت به حساب آییم
از ماست که بر ماست! انگار عادت کردیم هر چند وقت یک بار یک قرارداد نگین امضاء کنیم!
دانی از افرنگ و از کار فرنگ
تا کجا در بند زُنّار فرنگ؟

زخم از او، نشتر از او، سوزن از او
ما و جوی خون و امید رفو؟

گر تو می‌دانی حسابش را درست
از حریرش نرمتر، کرباس توست

بوریای خود به قالینش مده
بیدق خود را به فرزینش مده

هوشمندی از خُم او مِی نخورد
هر که خورد، اندر همین میخانه مُرد

اقبال لاهوری
مصطفوی
آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی!
با کدام بودجه!
آذرپیرا
United States
یاد محمود به خیر
شیر شرزه ایرانی
مطیع امام خامنه ای
مغضوب اصلاح طلبان ، اسراییل و اصولگرایان
محبوب ملت های مستضعف
Romania
به این میگن از آب گل آلود ماهی گرفتن
به نظر من هم شواهد و قرائن فراوانی برای این تحلیل وجود داره.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز درسته این آقای مدیر ارشد کشور علیه سلام نیست اما خبری که یه نفر از روی احساسات نوشه در شان تیتر اول شما نیست
ممنون. پیغامت رو رسوندی. شب خوش به سلامت
Canada
آدرس دانشمندان و سه تا جزیره را هم بزار روش تا واقعا حسن نیتمون رو نشون بدیم. خدایا شکرت بخاطر رییس جمهوری حقوقدانمان، که با سند و مدرک به ما ثابت میکند:شب روز است، ماست سیاه است، خزانه خالی است، بنزین وارداتی یورو ۴ و ضد آلودگی است، مسکن مهر مزخرف است و با همان پول ماشین مهر برای مسافرکشی خوب است،مدارک تحصیلی بیرون نیامده از جیب ملکه انگلیس بی ارزش است، فضای امنیتی همان فضای غیر امنیتی است، و... برجام هم بهترین قرارداد تاریخ ایران است.
در برابر اینهمه خوبی و لطف چرا مقاومت؟؟!!
اسفندیار
من در تمام آن هشت سال ریاست جمهوری آن مرد بهاری از ایشان حمایت کردم
حتی آن دو سال آخر که فشار ها به اوج خود رسیده بود
اما الان احساس می کنم که واقعا کم گذاشته ام
دکنر احمدی نژاد خواهان زیاد دارد
اما عاشقان پادر رکاب آنقدر ها نیست
عاشقی از نوع احمدی نژادی
عاشقی حماسیست
انشاءالله خداوند مرا به خاطر عاشق نبودن و عاشقانه حمایت نکردن از شهید تهمت ببخشد
درست دیدی. ما در سیاست، عاشق شخص نیستیم. عاشق اصول و ارزش هاییم. والسلام.
فرزند شهيد
Iran, Islamic Republic of
خدايا افسرده شديم از بس اخبار ذليلانه از اين دولت دريافت كرديم.
خدايا پدران ما شهيد شدند تا ما عزتمند زندگي كنيم؛ نه ذليلانه.
خدايا تو حق ما را از اين تحقير كنندگان و ذلت آوران بگير.
خدايا ما غير از تو كسي را نداريم.
عین حقیقت هست گل کفتی
احسنت به این میگن بصیرت.
محمد
چی رو میخواید ثابت کنید؟شما اسم خودتون رو گذاشتید شیعه مولا علی؟واقعا براتون متاسفم
بله اسممون رو گذاشتیم شیعه مولا امیر المؤمنین حضرت امام علی علیه السلام.
ربطش به شما؟! شما هم شیعه اصلاح طلبان شدی. به دفاع کورکورانه از دولتت بپرداز.
Iran, Islamic Republic of
احسنت ، دقيقا به حق گفتيد
مهدي
اغنا اشتباهه
اقناع درسته
قانع كردن نه بي نياز كردن
Iran, Islamic Republic of
ما هم دقیقا همین نظر رو داریم. حضرات هر کاری خواستند کردند حالا حرکات نمایشیشون شروع شده که بله ما هم خیلی انقلابی و وطن پرستیم.
مجتبی
آقای روحانی باید به جای کاغذبازی و نامه نگاری برجام را متوقف کند - تا کی میخواهد به این آمریکایی های زبان نفهم باج سبیل بدهد خدا میداند
سید
اصلا من میخوام اینو بگم مگه صنایع موشکی و سلاحهای بازدارنده ما با دستور دولت و وزارت دفاع آغاز بکار و یا افزایش تولید میکنند که روحانی به وزیر دفاع چنین دستوری داد .نکنه روحانی فکر میکنه سپاه و ارتش و...منتظر میمونند تا حضرت ایشون سیاستهای دفاعی رو ترسیم کنه....
علی
Iran, Islamic Republic of
این نامه مثل این است که به کسی که درحال کارکردن باشدبگوییم: کاربکن! یابه کسی که دارددرس می خواندتاکیدکنیم که :درس بخوان !!! آخه یکی نیست بگه صنایع موشکی ماکه مثل تاسیسات هسته ای نشده که پلمپ بشه یابتون ریزی بشه !!؟ داره مثل سابق باقدرت پیش میره!حتی بدون نامه نگاری!
Iran, Islamic Republic of
شما که کلا مخالف روحانی هسنین!حتما اگر روحانی سکوت میکرد میگفتین خائن هست.
نه به جز این دو حالت، حالا دیگه ای هم هست. نه سکوت می کرد، نه سخن بی ارتباط می گفت. مرتبط با توافق هسته ای، اجرای برجام را متوقف میکرد. زیرا اصل برجام برای رفع تحریم ها بود.
حالا یادگرفتی دنیا حالات و شیوه های مختلفی داره یا این قدرم سخته برات؟
حسین
United States
با سلام
این تحلیل با واقعیات این دولت بسیار مناسب تر است تا تحلیل رسانه های حامی دولت . واقعا تا به کی باید رهبری از بی تدبیری دولتیان در مواجهه با مشکلات حرص و غصه بخورند ؛ شاهد مطلب پیام ایشان به برنامه پخش شده ثریا در دو روز قبل است.
اللهم عجل لولیک الفرج و النصر
اللهم اصلح کل فاسدٍ من امور المسلمین.واجعل عواقب امورنا خیراً..
من
دیگر همه فهمیده اند که این دولت از رییس جمهور گرفته تا...........


شیعه ها و مسلمانان را به ناحق به شهادت می رسانند و همه دولت مردان ساکت هستند
علی
روحانی این حرکت را در استانه انتخابات و برای بهتر شدن موقعیتش که در حال حاضر بشدت تضعیف شده است انجام داده است
Iran, Islamic Republic of
احسنت
باور بفرمایید چنین تحلیل بجایی ،تحلیل اکثریت ملت است.همه میدانند که این دستور کاملا فرمایشی و نمایشی است و طبلی تو خالی است.
اصلا این دولت جرات گفتن "پشت چشمت ابروست" را به آمریکا و عربستان نداره.
همین
اسفندیار
دکتر احمدی نژاد در روز توافق ژنو در یک مجلس ختم شرکت می کنند
خبرنگاران:نظرتان چیست؟
احمدی نژاد:«شما فاتحه خوانده اید!»
مسعود دیپلمات
احسنت. خوشمان آمد. حق مطلب را بیان کردی.
ضمنا" موشک به چه کار آید بدبخت، اگر عرضه داری هواپیما بساز بیچاره!
مجتبی
بنده به عنوان یک شهروند موافقم..
واقعا نامه آقای روحانی نشان از "ما هم هستیم" دارد!
آقای روحانی اصلا به شما نمیاد.. شما روابط رو در رابطه با کدخدا خلاصه کردی!!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
آفرین خیلی خوب و دقیق بود
کاشکی این تحلیلت توی سایت های دیگه ام نمود داشت.
اقدامات باید متوازن باشه نه نامتوازن، با این کار هم هسته ای رو تعطیل کردیم هم موشکی رو وارد عرصه ی بده بستان سیاست کردیم که اشتباه است.
دولت باید از پرونده ی هسته ای خرج می کرد نه از یه پرونده ی دیگه(موشکی-تروریست-حقوق بشر و...)
شعار این انقلاب استقلال و ازادی و جمهوری اسلامیه ، جناب روحانی دارند ما را دولت و ملتی وابسته میکنند و اراده ها را برای کسب استقلال تضعیف میکنند.
عادل
Iran, Islamic Republic of
اساساٌ مشکل این همه خبر و کامنتهای خاص و غلمبه و سلمبه این است که یک فردی مثل احمدی نژاد رئیس جمهور نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نتاج
United States
واقعا تا كي ميخواد به اين وادادگي ها ادامه بده آخه چقدر دروغ و ريا و بازي با كلمات
Iran, Islamic Republic of
با این تضعیف کردن ها و تحلیل های میدان انقلابی باعث جری تر شدن سگ های مزدور همچون خانم الجبیر می گردید تقوا هم خوب چیزی است