پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

پشت پرده موضع‌ عربستان علیه حزب الله

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب: 392755
نگاهی به ناکامی سیاست‌های منطقه‌ای عربستان به ویژه در سوریه نشان می‌دهد که موضع گیری منفی آن در قبال حزب الله ، ناشی از همین ناکامی‌ها و در سه امر نهفته است.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از المنار خبر داد، درخواست عربستان برای افزودن نام حزب الله به فهرست گروه‌های تروریستی از ناکامی متعدد این کشور در منطقه به ویژه سوریه نشات می‌گیرد، به ویژه اینکه حزب الله در مبارزه با تروریست‌ها در خاک سوریه پرونده درخشانی را به ثبت رسانده است.
اما در مورد این موضع عربستان باید اندکی به عقب بازگشت ودعوت بی قید و شرط حزب الله از جریان المستقبل برای گفت وگو را یادآوری کرد.

نکته مهم اینکه هر گفت‌و‌گویی برای رسیدن به نتیجه نیازمند مقدماتی است و پیش از اینکه آغاز شود باید نسبت به آن حسن نیت و نگاه مثبت داشت بنابراین نمی‌توان در مورد دو طرف درگیر یا طرف‌هایی که در سطح رسانه‌ای با یکدیگر تنش داشته و مشغول تبادل اتهامات هستند، از گفت‌وگو سخن گفت؛ زیرا در این شرایط پشتوانه اصلی گفت‌وگو یعنی حسن نیت وجود ندارد.

در پی درخواست شفاف و آشکار سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله برای گفت‌و گو با جریان المستقبل، سفیر عربستان در سازمان ملل به طور رسمی درخواست کرد که حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی جا داده شود.

در این شرایط باید پرسید متحدان سعودی در لبنان و بیشتر از همه جریان المستقبل با این موضع عربستان چگونه برخورد خواهند کرد.

از سوی دیگر این درخواست سعودی در شرایطی مطرح شد که برخی نمایندگان و اعضای سرشناس المستقبل در پاسخ به دعوت حزب الله برای گفت‌وگو به تکاپوی فراهم کردن شرایط مناسب افتاده و تلاش کردند در سطح رسانه‌ای نیز فضا را به گونه‌ای تلطیف کنند که برای پاسخ به این دعوت مهیا شود.

در همین ارتباط نیبه بری رئیس پارلمان و ولید جنبلاط تلاش کردند کانال‌های ارتباط بین المستقبل و حزب الله را فراهم کنند.

به هر حال طرح چنین درخواستی از سوی عربستان حاکی از این است که موضوع جدیدی در روند گفت‌و‌گوی احتمالی در جریان است؛ زیرا هیچ کس نمی تواند رابطه روشن بین المستقبل و عربستان و هماهنگی روزانه و مستقیم بین این جریان لبنانی با مسئولان سعودی را انکار کند؛ چرا که این رابطه با سعد الحریری که چند سال است در عربستان اقامت دارد، آغاز نشده و به اینجا ختم نیز نمی‌شود.

در اینجا باید پرسید موضع جدید عربستان در قبال حزب الله، بر گفت‌وگو بین المستقبل و حزب الله چه تاثیری خواهد داشت؟ آیا جریان المستقبل می تواند از موضع عربستان در قبال حزب الله شانه خالی کند و به دنبال منافع لبنان باشد؟ یا در برابر خواست و اراده عربستان مبنی بر افزودن نام حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی در شورای امنیت تسلیم خواهد شد؟ در این صورت این موضع بر گفت‌وگوی احتمالی با حزب الله چه تاثیری خواهد داشت؟

در مقابل حزب الله چگونه به این موضع غیر قابل توجیه عربستان در زمان حاضر واکنش نشان خواهد داد؟ آیا گفت‌وگو در لبنان را با مانع روبه رو خواهد کرد یا اینکه طبق عادت همیشگی بار دیگر منافع لبنان را ترجیح داده و با طرفی که او را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم هدف قرار می دهد، سر یک میز مذاکره حاضر خواهد شد؟

المستقبل می‌تواند جایگاه و اهمیت حزب الله را به عربستان گوشزد کند

باید توجه داشت جریان المستقبل و سعد الحریری رئیس آن می توانند به عربستان یادآور شوند که حزب الله، حزبی سیاسی و یکی از بزرگترین فراکسیون های پارلمانی است و در دولت نیز حضور دارد و علاوه بر این یک گروه ملی لبنانی است که از جایگاه مردمی بالایی برخوردار بوده و از دهه هشتاد قرن گذشته با مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی و حمایت از لبنان تحت هر شرایطی، پیشینیه درخشانی را در پرونده خود ثبت کرده است، به ویژه اینکه اکنون در دفاع از همه لبنانی‌ها از جمله المستقبل، متحد اصلی ریاض در لبنان، به مقابله با تکفیری ها برخاسته است.

اما مهم ترین سوال اینکه در شرایطی که حزب الله به نبرد همان تروریست‌هایی رفته که اکنون عربستان مدعی مبارزه با آن است، چرا ریاض افزودن نام حزب الله به فهرست گروه‌های تروریستی را خواستار شده است؟

آیا جریان المستقبل با وجود اهمیت این گفت‌وگو آن را رد خواهد کرد یا به مانع تراشی در مسیر آن اکتفا می‌کند تا سقف خواسته‌های خود را به ضرر لبنانی‌ها افزایش دهد؟ یا برعکس بر خلاف این گام عربستان با حزب الله وارد گفت وگو خواهد شد؟

در این ارتباط غالب قندیل عضو شورای ملی اطلاع رسانی لبنان گفت: « به دلیل مواضع سیاسی جریان المستقبل، حمله اخیر عربستان به حزب الله فضای موجود را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»
وی افزود: « موضع اخیر عربستان بر روابط داخلی لبنان از جمله المستقبل و سایر نیروهای جریان ۱۴ مارس تاثیر منفی می گذارد، زیرا تکاپوی این گروهها به میزان زیادی با موضع سعودی گره خورده است».

اظهارات نماینده عربستان در خصوص حزب الله خطرناک است

قندیل گفت: « آنچه نماینده عربستان در شورای امنیت در خصوص حزب الله بر زبان آورد، اظهاراتی خطرناک است، زیرا در زمانی مطرح شد که حزب الله جریان المستقبل را به گفت‌وگو و اقدام مشترک برای رویارویی با تروریست‌ها و تکفیری‌ها دعوت کرده است بنابراین درخواست سعودی مبنی بر افزودن نام این حزب در فهرست گروه‌های تروریستی آن هم از بلندگوی سازمان ملل، مانع بزرگی در مسیر گفت وگو به شمار می‌آید.»

قندیل سپس با اشاره به اظهارات متعدد نبیه بری مبنی بر گفت وگو بین المستقبل و حزب الله افزود: « روشن است که بری در صدد ادامه تلاش برای تحقق گفت‌وگو است و امیدوار است که رکود موجود در کشور را از بین ببرد».

وی افزود: « برخی معتقدند با توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران، شرایط مثبتی در لبنان فراهم خواهد شد پس باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده محاسبات و پیش بینی‌های بری به کجا ختم خواهد شد».

اما عمار حوری عضو فراکسیون پارلمانی المستقبل گفت: « سعد حریری در ماه رمضان سال گذشته طرح ابتکاری را برای گفت وگو مطرح کرده و بارها آن را تکرار کرد و سید حسن نصرالله نیز موضع گیری خود را به سمت تحقق گفت‌و‌گو هدایت کرد و جالب اینکه حریری هنوز در حال بررسی گزینه گفت وگو است».

وی یادآور شد که فواد سنیوره و نادر الحریری مدیر دفتر سعد الحریری با نبیه بری دیدار کرده و موضوع گفت‌و‌گو را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

حوری با اشاره به اینکه نبیه بری در تلاش برای فراهم شدن فضای گفت‌وگو است، افزود: « ما همواره راه ورود به هر گونه مذاکره در لبنان را موضوع ریاست جمهوری می‌دانیم».

وی گفت: «امروز توپ گفت‌وگو در اختیار نبیه بری است؛ زیرا او اکنون در تکاپوی تحقق گفت وگو بوده و ما منتظر نتایج تلاش‌های او هستیم».

حوری در مورد درخواست اخیر عربستان در سازمان ملل تاکید کرد: « با وجود چنین موضعی از سوی عربستان، گفت‌وگو در اختیار نبیه بری و در گروی نتایج تکاپوی او در این خصوص است».

انگیزه اصلی اصلی عربستان از موضع گیری منفی در قبال حزب الله

قندیل در مورد زمان طرح این درخواست منفی عربستان در قبال حزب الله گفت: این موضع ناشی از سه عامل است که عبارتند از:

اول: عربستان در سوریه ناکام مانده است؛ زیرا نقش حزب الله در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه به گونه‌ای بوده که تقریبا غرب به سازنده و موثر بودن نقش آن اعتراف کرده است.

دوم: ناکامی عربستان در سوریه به این دلیل است که جایگاه سیاسی و موقعیت خود در منطقه را به نبرد علیه نظام حاکم سوریه مرتبط دانست و در نهایت هم در این طرح ناکام ماند و اکنون شاهد است که حزب الله در کمک به دولت و ارتش سوریه برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری که تحت حمایت عربستان و بسیاری از متحدان آن هستند، نقش اساسی دارد.

عربستان از پیشرفت مذاکرات اتمی دستخوش جنون شده است

سوم: آنچه عربستان را ناراحت می‌کند این است که شاهد پیشرفت مذاکرات اتمی ایران با غرب بر سرپرونده اتمی است زیرا در طول ۳۵ سال گذشته نقش منطقه ای خود را مدیون رهبری ساز و کار تحریم علیه ایران در سطح منطقه بوده و امروز شاهد است که آمریکا و غرب مذاکرات جدی را با ایران آغاز کرده‌اند، بنابراین همه این شرایط او را دستخوش جنون کرده؛ زیرا شاهد است که نقش آن در سطح منطقه‌ای به میزان زیادی در حال افول است، چرا که سرنوشت خود را به منافع آمریکا گره زد در حالی که پرواضح است که آمریکا در راستای تحقق اهداف خود هر خدمتی را نادیده می‌گیرد.

در این میان باید همه طرف‌های لبنانی به یاد داشته باشند که صرف نظر از روابط با هر کشور و یا اشخاصی، این منافع کشور است که باید در صدر قرار بگیرد؛ زیرا هیچ کس در دنیا منافع خارجی را به منافع ملی و مردم خود ترجیح نمی‌دهد از همین رو در این شرایط حساس که لبنان در آن به سر می برد، اهمیت و لزوم گفت‌وگو روشن بوده و نیازی به تاکید ندارد بنابراین همه باید به میز مذاکره بازگشته و به دور از هر گونه دیدگاه خارجی از سوی دوستان و دشمنان، تمام مسائل و نگرانی‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *