پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۷
کشف و معرفی استعدادهای نونهال

گام موثر اسطوره ها برای تیمهای پایه

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب: 426856
در روزهای که سران فوتبال کشور به تیمهای پایه کمترین بهایی نمی دهند ، مهدوی کیا یکی از اسطوره های بااخلاق فوتبال کشورمان یک مشت نونهال بی‌ادعا اما فوتبالیست‌های آینده‌دار را با هزینه‌های شخصی، به اروپا برد
گام موثر اسطوره ها برای تیمهای پایه
سرویس ورزشی جهان-مسعود پاشنا:  رسیدگی و توجه به تیمهای رده های سنی پایه که آینده سازان ورزش استان و کشور هستند بیش از پیش بایستی مورد توجه و حمایت قرار گیرد، البته همکاری و تعامل با آموزش و پرورش می تواند رسیدن به این هدف را تسهیل کند.

در روزهای که از ورزش فوتبال کشورمان به جز خبرهای مافیایی، زد و خورد و حاشیه های فراوان و ناکامی در همه سطوح بطور آشکار به گوش می رسد و سران فوتبال کشور به تیمهای پایه کمترین بهایی نمی دهند ، مهدوی کیا یکی از اسطوره های بااخلاق فوتبال کشورمان یک مشت نونهال بی‌ادعا اما فوتبالیست‌های آینده‌دار را با هزینه‌های شخصی، به اروپا برده تا آینده فوتبال ایران را از همین حالا بسازد.

اوائل خرداد ماه تورنمنت کوردیال کاپ با نایب قهرمانی تیم آکادمی مهدوی‌کیا و قهرمانی مونیخ ۱۸۶۰ به پایان رسید.

در مسابقه فینال آکادمی مهدوی‌کیا به مصاف مونیخ ۱۸۶۰ رفت و مسابقه آن‌ها با تساوی به پایان رسید و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. در ضربات پنالتی تیم مونیخ ۱۸۶۰ با نتیجه ۷-۶ به برتری رسید و قهرمان شد.

جالب این که این تیم آینده دار علاوه بر کسب عنوان نایب‌قهرمانی موفق شد عنوان آقای گلی بازی‌ها را هم توسط یادگار رستمی که ۱۴ گل به ‌ثمر رساند، کسب کند.

مهدوی کیا پیش از راه اندازی این آکادمی گفته بود: اکنون می‌بینیم که والیبال شرایط بسیار خوبی دارد که این موضوع حاصل سال‌ها تلاش و کوشش بوده که در پایه‌های این رشته صورت گرفته اما در فوتبال برنامه‌ریزی درستی نداشتیم و اوضاع در این رشته نابسامان است که مطمئنااگر بتوانیم پایه‌ها را درست کنیم فوتبالمان از این نابسامانی خارج می‌شود.

کم سن و سال‌ترین بازیکنی که در دربی به میدان رفت، جوان‌ترین گلزن تیم‌ملی در جام جهانی، بااخلاق‌ترین کاپیتان تیم‌ملی، باثبات‌ترین فوتبالیست ایرانی در بوندس‌لیگا و… افتخاراتش می‌تواند صفحات روزنامه ما را پر کند.

از محبوبیت عجیبش در آلمان گرفته تا جاودانه شدن در فوتبال کشور. آقامهدی اما دست از سر افتخارآفرینی برنمی‌دارد. یک مشت بچه بی‌ادعا اما فوتبالیست‌های آینده‌دار را برداشته و با هزینه‌های شخصی، به اروپا برده تا آینده فوتبال ایران را از همین حالا بسازد. آکادمی جذابی را به نام «کیا» مدیریت می‌کند و مربیگری این تیم را به علی دوستی‌مهر، مربی اخلاق‌مدار و دوست‌داشتنی فوتبال ایران سپرده است. مربی‌ای که تعداد بسیار زیادی از فوتبالیست‌های نسل قبلی و نسل کنونی، شاگردش در تیم‌های ملی رده‌های پایه بوده‌اند.

دوستی‌مهر بر گردن این فوتبال، حق زیادی دارد، توانایی‌هایش به اثبات رسیده و شایستگی‌های فوق‌‌العاده‌‌اش را می‌توان احساس کرد. تیم کیا، نایب‌قهرمان یک تورنمنت در کشور اتریش به نام کوردینال شد. فوتبال پایه ایران با حضور در این تورنمنت دارای هویت جدید شد و آن را مدیون مهدوی‌کیا هستیم. آقامهدی، فوتبال را پله به پله بالا آمد و این‌طور نبود که یک‌شبه و با پول پدرش، از یک مدرسه فوتبال به بوندس‌لیگا و جام ‌جهانی‌ برسد. او درک می‌کند که فوتبالیست‌ها را باید از ذات فوتبال کشف کرد نه حساب بانکی والدین‌شان، به همین علت این آکادمی را راه انداخته تا استعدادها را کشف کند.

معلوم است که بابت همین موفقیت کوچک، تا این حد خوشحال می‌شود. ببینید با چه «ذوقی»، بازیکنش را در آغوش گرفته و بابت یک گل، تا این حد «کیف» می‌کند.

بیایید آرزو کنیم آنهایی که از کنار همین فوتبال میلیاردر شدند، بخشی از این «پول بادآورده» را صرف کشف استعدادهای جدید و ساختن آینده فوتبال کنند تا شاید با این کار، دین خود را به فوتبال، پدیده‌ای که بابت آن زندگی خود را ساختند، ادا کنند. کاش ده‌ها «مهدی مهدوی‌کیا» در ایران داشتیم.

به هر روی در این که کی روش مربی بزرگی ست شکی نیست ولی کسی می داند که قرارداد وی چقدر است ؟! آیا قرارداد وی یکی از بزرگترین قراردادهای بزرگ فوتبال دنیا نیست ؟

آیا بهتر نبود و نیست که نیمی از هزینه های ۶۰ میلیاردی صرف تیمهای پایه شود و اردوهای مشترک با کشورهای بزرگ فوتبال دنیا از جمله برزیل و آرژانتین که اتفاقا هر دو کشور رابطه سیاسی مناسبی با ایران دارند برگزارشود و از ریشه فوتبال ما تقویت و درست شود …

همان شیوه ای که رشته والیبال رفت و الان در جهان جولان می دهد…

این اسامی را به یاد داشته باشید که آینده فوتبال ما به آها تعلق دارد:محمد مهدی محمدی و محمد مهدی بالویی از گلستان، فردین بحری از هرمزگان، سبحان نادری و اکبر رنجبر از فارس، یادگار رستمی از کردستان، محمد مهدی درخشان و علیرضا نظری از شهرستان‌های استان تهران، امیرحسین ریوندی و سمیر حبوباتی از تهران، امیر حسین اخوان از اردبیل، امیر محمد عالیشاه، محمدرضا صلاحی، علی‌اصغر اصغری و علیرضا عنایت‌زاده از استان مازندران، عارف نوبخت از گیلان، سجاد خادمی از یزد، معراج اسدی از خراسان رضوی، امیر سجاد بهتاج از کرمان، امیر ابراهیم‌زاده و حجت خوشبختی از آذربایجان شرقی، آرین صادقی از قزوین، معین رضایی از بوشهر، ابوالفضل نوروزی از کهکیلویه و بویراحمد و محمدرضا رماوندی از ایلام.

مهدوی کیا درباره ، یادگار رستمی مهاجم مریوانی گفته است که مثل او نیامده و فقط باید مواظب باشد که مغرور نشود. اگر یادگار مواظب خودش باشد می تواند بهترین فوروارد ایران شود.

گفتنی ست شنیدیم جواد نکونام هم قصد دارد اقداماتی در رده سنی پایه انجام دهد تا نوجوانان مسیر کوتاهتری را برای رسیدن به اروپا طی کنند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
ایول تو خنده های پاک این نونهالان هزاران حکایت نهفته است
حامدی
واقعا در عجبم چرا فدراسیون به رشته های پایه فوتبال توجه نمی کنه..
محمود
United States
ایران افراد مستعد مانند یادگار رستمی زیاد دارد ولی حیف که مسئولان امر درست عمل نمی کنند
Iran, Islamic Republic of
به احترام مهدوی کیا که امده درس مدیریت را به مدیران ما یاد بدهد همگی برپا!!!!!!!!!!
میلاد
مرسی مهدی مهدوی‌کیا بازیکن خوب و خوش اخلاق..
FZ
Iran, Islamic Republic of
با سلام
واحد شمارش انسان نفر است نه مشت
مجید
من در آموزش و پرورش مدتی مشغول بودم.دانش آموزی داشتم به اسم کریم مقصودی این بچه واقعا مثل علی کریمی بود. توپ به پاش چسبیده بود ولی متاسفانه من نتونستم براش پارتی جور کنم. الان از اون زمان 17-18 سال میگذره.منم همون سال از آموزش و پرورش بیرون آمدم و از این نوجوان خبری ندارم. از اینها زیادند ولی متاسفانه انقدر فساد و پارتی بازی در فوتبال زیاده که جایی بای رشد اینها نیست.