سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۲

اعتراف فرمانده عملیات ائتلاف نظامی آمریکا و اعراب به نقش مهم ایران و لزوم همکاری با تهران

پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 383656
فرمانده عملیات ائتلاف موسوم به "ضد داعش" در اولین مصاحبه خود با بیان اینکه آمریکا نقش تهران در مبارزه با داعش را به رسمیت شناخته، گفت اگر این نقش مفید باشد، واشنگتن از آن استقبال می‌کند.
اعتراف فرمانده عملیات ائتلاف نظامی آمریکا و اعراب به نقش مهم ایران و لزوم همکاری با تهران
گروه بین الملل جهان نيوز: ژنرال جان آلن در اولین مصاحبه پس از به دست گرفتن فرماندهی ائتلاف آمریکا، با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در بخشی از این مصاحبه در رابطه با نقش ایران گفت: «خوب، ایران هم از سوی داعش تهدید شده است. نمی‌خواهیم با ایران هماهنگی کنیم. همین‌طور قرار نیست با ایران ائتلاف تشکیل دهیم. اما ایران منافع و روابط عمیقی در عراق دارد و داعش تهدیدی برای منافع ایران نیز هست. ایران می‌تواند تاثیری سازنده در این فرآیند داشته باشد.»

آلن در پاسخ به این سوال که این نقش سازنده چطور می‌تواند شکل بگیرد، گفت: «با حمایت از مردم عراق، مردمی که تحت پوشش نیروهای امنیتی قرار ندارند؛ با ایجاد این موقعیت برای دولت (حیدر) العبادی برای آنکه دولتی برای تمام عراقی ها، نه فقط شیعیان، سنی‌ها یا کردها، بلکه تمام عراقی‌ها باشد. فکر می‌کنم اخیرا با تغییر رژیم گذشته به رژیم عبادی، شاهد بوده‌ایم که ورق برگشته. رژیم کنونی به روشنی مورد قبول تهران است و به روشنی این فرصت به وجود آمده که با شکل‌گیری دولتی پایدار و سازنده در عراق، تلاقی منافع شکل گیرد.»

فرمانده نیروهای ائتلاف در پاسخ به این سوال که چرا هماهنگی میان تهران و واشنگتن صورت نمی‌گیرد، گفت: «خوب، این تصمیمی است که باید جای دیگری اتخاذ شود. ما در حال حاضر مذاکراتی در قالب پرونده هسته‌ای با ایرانی‌ها داریم.»

وی سپس در پاسخ به اصرار مجری که گفت به نظر می‌رسد نمی‌توان نقش ایران را در سوریه و عراق نادیده گرفت، گفت: «خوب، فکر می‌کنم که ما این مسئله را که آن‌ها می‌توانند نقشی ایفا کنند، پذیرفته‌ایم. اگر این نقش مفید باشد، ما آن را تشویق می‌کنیم.»

گرچه مقامات سیاسی آمریکا بنا به ملاحظات بین‌المللی خود از حضور ایران در ائتلاف علیه داعش واهمه دارند، ولی مقامات نظامی آمریکا نمی توانند از نقش ایران بگذرند.

به خصوص اینکه ژنرال جان آلن از قدرت نظامی ایران به خوبی آگاه است و در سال های گذشته بارها با قدرت اطلاعاتی و نظامی ایران در افغانستان و عراق روبه رو بوده است.

او در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ یکی از فرماندهان عالی‌رتبه آمریکا در افغانستان بوده است. در اوایل سال ۲۰۱۳ به عنوان نامزد فرماندهی کل نیروهای ناتو انتخاب شد، اما بنا به اظهارات خود به دلایل شخصی وارد رقابت مذکور نشد و از ارتش استعفا داد.

دوران مسئولیت آلن در نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان با فراز و نشیب‌های گسترده‌ای مواجه بود. در این دوران حدود ۱۵۰هزار نیروی نظامی تحت فرماندهی ژنرال آلن در افغانستان مستقر بودند. بر طبق آمار رسمی منتشر شده ۸۱۳ نفر از کل ۲۲۳۸ نفر تلفات آمریکا طی ۱۳ سال حضور آمریکا در افغانستان در دوران تصدی آلن بر سمت فرماندهی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان کشته شده‌اند.

توجه به این آمار زمانی جالب توجه است که به تلاش‌های وی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و اقدامات گوناگون جهت قرار دادن نیروهای افغان در صف اول عملیات‌های مبارزه با طالبان به جای نیروهای آمریکایی توجه کنیم. گفته شده است که در دوران مسئولیت وی حدود ۳۳ هزار سرباز آمریکایی از خاک افغانستان خارج شده‌اند.

اما شهرت اصلی ژنرال جان آلن به دلیل حضورش در عراق بود، وی فرماندهی نیروهای آمریکایی را در بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ را در غرب عراق برعهده داشت در آن زمان وی موفق شده بود، بین عشایر سنی و ارتش آمریکا رابطه ای را بوجود آورد، که البته بعدها موجب شکل گیری نیروهای موسوم به نیروهای بیداری شد، این نیروها همان هایی بودند که با القاعده جنگیدند و موفق شدند در مناطق سنی القاعده را از این بخش ها بیرون برانند.

به عقیده این فرمانده آمریکایی، تاکتیک‌های نظامی دولت اسلامی به حدی پیشرفته است که طالبان افغانستان، پناه دهنده به القاعده در دهه ۱۹۹۰ و پیش از حمله به آمریکا در سال ۲۰۰۱، در مقایسه با آن “گروهی غارنشین بوده و هستند.”

این در حالیست که این ژنرال با تجربه آمریکایی اخیرا از نزدیک شاهد بوده که ایران در مقام هدایت و مشاورت چگونه در یک عملیات فوق العاده توانست شهر آمرلی عراق را نجات بدهد.

آمرلی، شهری شیعه‌نشین در منطقه شمالی عراق و از توابع استان صلاح‌الدین و نزدیک شهر تکریت واقع است که ۶۰ روز توسط داعش محاصره شده ولی به‌علت مقاومت مردم این شهر، عناصر داعش نتوانسته بودند وارد این شهر شود. این شهر سرانجام پس از یک نبرد سنگین از محاصره آزاد و بلافاصله، شهر اشغال شده سلیمان‌بیک هم که کنار آمرلی قرار دارد توسط نیروهای عراقی آزاد شد.

در عملیات آزادسازی آمرلی، مجموعاً حدود ۲۰ هزار نیرو از ارتش عراق، سپاه بدر، گردان‌های عصائب اهل الحق، پیشمرگه‌، حزب‌الله عراق و همچنین نیروهایی از ارتش المهدی (مقتدا صدر) حضور داشتند.

در همین حال برای نخستین بار، فرمانده سپاه از نقش ایران در شکستن محاصره شهر آمرلی خبر داد و البته گفته که این نقش در حد "کمک فکری و انتقال تجربه" بوده است.

به اعتقاد تحلیلگران تجربیات "آلن" از قدرت نظامی ایران در افغانستان و عراق و همچنین تجربه دیپلماتیک وی در گذشته سبب شده که این ژنرال آمریکایی به راحتی نتواند از نقش ایران در مبارزه با داعش بگذرد.

گفتنی است برخی منابع غربی پیش از این از وجود اختلافات نظرات گسترده میان بخشی از نظامیان آمریکایی با اوباما درباره چگونگی مبارزه با داعش خبر داده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناظر
خداحافظ ژنرال!بدلیل بارانی بودن هواشماازکاربرکنارمیشوید!درست مثل فرمانده قبلی درافغانستان!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
هر گونه همكاري با پديد آورنده داعش و حاميان مالي و تسليحاتي آن به منزله تاييد عملكرد خونخواران بين المللي است لذا ايران بايد به شدت ار همكاري با انها خودداري كند و به روش خودش با آنها و داعش مبارزه كند از طريق آگاه كردن ملت هاي منطقه و جهان از جنايات امريكايي ها و هم پيمانانش در سزاسر جهان .