پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱۲
۳۳
هوای نفسگیر تهران، ادعاهای بنزینی را دود کرد؛

سلام خانم ابتکار! +تصویر تمام‌قد از تهران

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 391387
فصل پاییز و زمستان را باید به عنوان سنگ محک سنجش برنامه‌های انجام شده درباره آلودگی هوا دانست چرا که با سرد شدن هوا و ایجاد حالت وارونگی دما در شهرهای صنعتی و کلانشهرها تمام ذرات آلوده‌کننده هوا پایدار شده و اگر برنامه‌ای برای کاهش آنها صورت گرفته باشد در چنین روزهایی می‌توان صحت این ادعاها را ارزیابی کرد.
سلام خانم ابتکار! +تصویر تمام‌قد از تهران
گروه اجتماعی جهان نيوز:  چند روزی است وارونگی دما در شهرهای صنعتی و بویژه پایتخت نفس‌کشیدن شهروندان را با سختی همراه کرده است هر چند این موضوع برای ساکنان شهرهای بزرگ آزاردهنده تلقی می‌شود اما همین مدت کوتاه برای روشن شدن غیرواقعی بودن ادعای سازمان محیط‌زیست در کاهش معضل آلودگی هوا به کمک شهروندان آمد و وارونگی ادعای این سازمان با اعداد و ارقام نقش بسته در تابلوهای سنجش کیفیت هوا به خوبی نمایان شد!

چرا که پیش از این نه‌تنها خانم ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست بلکه رئیس‌جمهور نیز جایگزینی بنزین وارداتی را در کاهش آلودگی هوا موثر اعلام کرده بودند. معصومه ابتکار در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس بنزین یورو ۴ را در افزایش روزهای پاک پایتخت موثر دانست و رئیس‌جمهور نیز در دیدار کارکنان سازمان حفاظت محیط‌زیست و نهادهای مدنی در آستانه روز جهانی محیط‌زیست این اقدام سازمان محیط‌زیست را تایید کرد و گفت: برای تعویض بنزین در وزارت نفت کارهای خوبی انجام شده است خانم ابتکار هم واقعاً در این رابطه احساس مسؤولیت می‌کند و اقدامات مفیدی انجام داده است. آثار تغلیظ بنزین را امروز در تهران می‌بینیم که البته باد هم به آن کمک کرده است!»
https://www.jahannews.com/images/docs/files/000391/nf00391387-1.jpg

نادرست بودن ادعای آلوده بودن بنزین داخلی


این درحالی است که مدیران سازمان محیط‌زیست پیش از این بارها درباره غیراستاندارد بودن بنزین تولید داخل و ارتباط مستقیم این موضوع با آلودگی هوا خبرهایی را مطرح کرده و توجه افکارعمومی را به این نکته جلب می‌کردند که با جایگزینی بنزین تولید داخل با بنزین خارجی معضل آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد، اما این روزها بدون توجه به تابلوهای سنجش آلودگی یا اخبار هشداردهنده‌ای که یکی پس از دیگری درباره ناسالم بودن هوای پایتخت اعلام می‌شود هم می‌توان با یک نگاه ساده به وضعیت تیرگی آسمان متوجه شد که کیفیت هوای تهران حال و روز خوشی ندارد!

با نگاه به آسمانی که مملو از غبار و ذرات آلاینده است به راحتی می‌توان متوجه شد بنزین وارداتی هم نتوانسته به کمک سازمان محیط‌زیست بیاید و همچنان شهروندان از آلودگی هوا گلایه داشته و این پرسش را از مدیران سازمان محیط‌زیست دارند که هم‌اکنون که سنگ‌محک وارونگی دما، کیفیت بنزین‌های وارداتی را نیز مشخص کرده است چه توجیهی برای ادعاهای گذشته خود مبنی بر آلودگی بنزین داخلی و واردات بنزین خارجی و به تبع آن خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز از کشور وجود دارد؟

شرایط هوای پایتخت، دوباره ناسالم


این درحالی است که براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، پایداری شرایط جوی همچنان پابرجاست و باید منتظر افزایش غلظت آلاینده‌ها در روزهای آتی باشیم و آنطور که سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده است شرایط هوا در روز آغازین هفته نیز ناسالم بوده است. حشمت‌الله بسطامی، سخنگوی مرکز کنترل کیفیت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: شاخص کیفی هوای تهران در روز شنبه به ۱۱۱ واحد رسیده که نسبت به روز گذشته (۱۲۵) ۱۴ واحد کاهش یافته اما با توجه به شاخص هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار دارد.

تأثیرمادام‌العمر آلودگی هوا


اما نکته قابل توجه درباره آلودگی هوا این است که هر چند این موضوع گذرا و مختص به روزهایی از سال تلقی می‌شود اما آثار آن تا پایان عمر با انسان باقی است. این موضوعی است که دبیرکل اتحادیه جهانی بیماری‌های ریوی آن را مورد تایید قرار داده است. محمدرضا مسجدی با هشدار نسبت به بروز بیماری‌های ریوی بر اثر آلودگی‌ هوا بیان داشت: در بلندمدت آلودگی هوا موجب بروز بیماری‌هایی می‌شود که درمان ندارد و تا آخر عمر همراه فرد خواهد بود. به گفته وی، موقعی که ما صحبت از آلاینده‌های هوا می‌کنیم، ۲ نوع گاز (مشتقات گوگرد، مشتقات ازت، گاز ازون و منوکسید کربن) و ذرات معلق مدنظرمان است.

روز پرخطر پایتخت‌نشینان


مسجدی هفته‌های پایانی آذر و هفته‌های ابتدایی دی که وارونگی هوا در تهران رخ می‌دهد را روزهای پرخطر برای مردم دانست و به فارس گفت: در این روزها مراجعات به اورژانس به دلیل افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی بیشتر می‌شود. وی درباره اینکه آیا آلودگی هوا در بلندمدت موجب بیماری‌های خطرناک و سرطان می‌شود نیز گفت: بیماری‌های مزمن تنفسی مانند COPD شهروندان کلانشهرها بویژه تهران را تهدید می‌کند. دبیرکل اتحادیه جهانی بیماری‌های ریوی تصریح کرد: آلودگی هوا به عنوان یک عامل وقتی ریه را دچار مشکل کرد، دیگر ریه بهبود نمی‌یابد و تا آخر عمر بیماری همراه فرد خواهد بود.

نصف شدن تولید بنزین یورو ۴ پالایشگاه اراک


این درحالی است که نزدیک به یک هفته است به دلیل خروج واحد آراف‌سی‌سی پالایشگاه اراک از مدار، تولید بنزین این واحد نصف شده است. با توجه به مصرف بنزین تولیدی این پالایشگاه در شهر تهران این سوال مطرح است که چه میزان آلودگی شدید هوا با افت شدید تولید بنزین یورو ۴ این واحد مرتبط است. فارس در این‌باره نوشت: واحد RFCC پالایشگاه امام‌خمینی شازند اراک مدت ۱۰ روز است که با مشکل هدرروی کاتالیست مواجه شده و نزدیک به یک هفته است که از مدار خارج شده است.

بنزین تهران از کجا تأمین می‌شود؟


خارج شدن این واحد تولیدی از مدار موجب شده است حدود ۸ تا ۹ میلیون لیتر از تولید بنزین با کیفیت این پالایشگاه کاسته شود و در واقع تولید بنزین در این پالایشگاه نصف شده است. با این شرایط یعنی کاهش تولید بنزین در این پالایشگاه و با توجه به اینکه بنزین شهر تهران به طور کامل از پالایشگاه اراک تامین می‌شد، مشخص نیست هم‌اکنون بنزین مورد نیاز شهر تهران از چه طریقی تامین شود. با توجه با آلودگی شدید این روزهای هوای تهران که گفته شده دنباله‌دار نیز خواهد بود، مشخص نیست آیا این عامل در آلودگی هوای شهر تهران موثر بوده است یا خیر. به نظر می‌رسد پاسخ این سوال را باید مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بدهند.

ادعای بی‌مورد آلایندگی بنزین پتروشیمی


اشرفی‌پور نیز گفت: اینکه گفته شد با تولید بنزین پتروشیمی آلاینده‌های آروماتیک و هیدروکربن‌های آروماتیک افزایش پیدا کرد و موجب افزایش آلودگی شهرها شد، ادعای بی‌موردی بود. مدیرکل سابق محیط‌زیست استان تهران افزود: چرا که اولا ترکیبات هیدروکربن‌های آروماتیک در بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها نیز وجود دارد و بنزین تولیدی پالایشگاه‌های ما نیز حداکثر استاندارد یورو۲ را پاس می‌کردند و میزان اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه‌های ما نیز در رنج ۸۰-۷۰ درصد بوده است.

بنزین وارداتی یورو۴ نیست!


جالب اینجاست که پس از ادعای سازمان محیط‌زیست درباره آلایندگی بنزین داخلی و توجیه واردات بنزین، خبرهایی منتشر شد که استاندارد بنزین وارد شده را منطبق با استاندارد یورو۴ ندانسته و خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. این موضوع را حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد و افزود: اخبار و مستندات درباره ادعای وارد کردن بنزین یورو ۴ خلاف آن را نشان می‌دهد؛ چگونه مدعی هستند با ورود این بنزین هوای تهران پاک شده است؟ نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوای تهران و ارتباط آن با بنزین خودروها، بیان داشت: ما پیش‌تر هم از سازمان محیط‌زیست پاسخگویی در این زمینه را خواسته بودیم و بحث تحقیق و تفحص درباره بنزین وارداتی در کمیسیون انرژی باز است.

آلودگی سیاسی آلودگی هوا


موسوی‌نژاد بدترین رویکرد در امر آلودگی هوا را سیاسی‌بازی خواند و یادآور شد: اخبار و مستندات درباره ادعای وارد کردن بنزین یورو ۴ خلاف آن را نشان می‌دهد؛ چگونه مدعی هستند که با ورود این بنزین هوای تهران پاک شده است؟ مگر چه کرده‌اید که این را اعلام می‌کنید؟
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
دولت راستگویان!!!!!
حران
Iran, Islamic Republic of
دیروز هم در نشست تخصصی وزیر بهداشت با اساتید درباره سرطان، وزارت بهداشت رسما اعلام کرد پارازیتها سرطان زا نیست.
در بخش خبر ساعت ۲۱ فیلمش موجوده
Iran, Islamic Republic of
داستان سراييي براي بنزين آلوده و .......
علی
آلودگی هوا دروغه هرچی دستگاههای سنجش بگن راسته شما همگی بی سوادید
"موسوی‌نژاد بدترین رویکرد در امر آلودگی هوا را سیاسی‌بازی خواند "
امیدوارم سایت جهان هم همین مطلب را رعایت کند... هنوز هم الودگی در تهران کمتر از زمان دولت قبل است....در دولت قبل در تابستان هم هوای تهران به شرایط هشدار می رسید....
888
استاد آلودگی هوا در تابستان به خاطر گرد و خاک بود نه وارونگی هوا
lمطمئني
آقا چرا اینقدر بحث میکنید.خوب یک سال از عمر دولت راستگویان گذشته ... آمار هم که مشخص هست... وضعیت هوا رو تو یک سال گذشته با یک سال آخر دولت قبل مقایسه بفرمایید. از نظر تعداد روزهای پاک، سالم، ناسالم،هشدار و..../پیشنهاد میشه سایت جهان خودش این کار را انجام بده...
خراب کردن در عرض چند ثانیه است درست کردن واباد کردن به زمان نیاز است شما هوای پائیزی چند سال گذشته که به مرز هشدارهای جدی و مرگ اور بود را فراموش کرده اید ما نه با احمدی نزاد دشمنی داریم ونه با خانم ابتکار ادعای دوستی و طرفداری داریم واقعیت را عرض کردیم شما که انعکاس نخواهی داد
Turkey
داداش
دلیل بهبود نسبی هوای بهار و تابستان دادن گاز به نیروگاه ها به جای مازوت بود و ربطی به بنزین نداشت
کاش ذره ای اهل جستجو و مطالعه بودین
دبير جاد
Iran, Islamic Republic of
باريکلا وطن امروز
به جوان هاي واقع بين مطبوعاتي کشورم افتخار ميکنم
وطن امروز ،تيتر و صفحه اولت محشره.
تقابل سليقه ها يعني همين رشد سياسي
جهان عزيز يادبگير
زرشک
Iran, Islamic Republic of
کاملاااااااااااااااااااااااااا موافقممممممممممممممم
کجای دولت تدبیر و امید را اصلاح بکنیم اشتباه ریئس دولت در معرفی وزیر علوم گفتار دوگانه دولت و وزیران در تعیین قیمت خودرو ادعای دولت در کنترل تورم و نظر مردم در کوچه و بازار ادعای دولت در کنترل و کاهش بیکاری با وضعیت موجود وضعیت و کارهای وزیر آموزش و پرورش قول های وزیر نفت در موضوع کرنست و نتایج آن و کاهش قیمت نفت و سکوت ایشان ادعای خانم ابتکار و آقای روحانی در آلودگی بنزین داخلی و بدست بدست دادن ابر مه خورشید و فک در رد ادعای ایشان و سکوت همگان و در نهایت ادعای شیخ ادبای و فخر اطبا اکبر ترکان در صنعت آبگوشت بزباش و خورشت قیمه سبزی و سکوت مدعی العموم که ای جان برادر 35 سال وزیر و کیل و مشاور و استاندار بودی بایستی پاسخگو باشی که چرا متخصص آبگوشت بزباش و قورمه سبزی شدیم نه اینکه راست راست راه میرید و به ریش ملت می خندید حالا هی بگویید دولت قبلی در 8 سال گذشته چکار کرده شما بگویید دارید چه می کنید و به کجا می روید
سید محسن
روحانی مچکریم
محمد
سلام خانم ابتکار!
عالی
دست بچه های وطن امروز رو باید بوسید...
کاش به جای سیاسی بازی فکر کار کردن بودند، مثل وزیر محترم بهداشت( که خدا خیرش بده و هر چی میخواد بهش بده)
Iran, Islamic Republic of
با بنزين هاي درست و حسابي اينطوريه وااااي به حال زمان دولت قبل...
این بنزینها مشکل مالی وارد کننده رو رفع کردولی درازمایشگاه که ثابت شده یورو۴ که نبوده هیچ! در بعضی موارد مثل بنزن الدگیش بیشتر از قبلیهاست.
مجتبی
ضایعات بنزین را از آن ور وارد کردند
شمس
سلامت مردم مهمتر از بازي سياسي است
امروز آبان هم داره تمام ميشه ماشينها در ميدان فردوسي بدون مزاحمت حركت مي كنن ومثل اينكه قراره بزور هوا را آلوده كنيم تا خانم ابتكار را مغلوب كنيم خدايا به داد اين ملت برس كه سياسي بازاش هم قاعده بازي را رعايت نمي كنن
اما بدانيد اينجا كشور امام زمان (عج) هست تاوان اين نابازي را خواهيد داد
سید
جمع کنید این مسخره بازی ها رو

چطور ما وقتی توی اهواز وقتی از شدت آلودگی دچار نفس تنگی و سرفه شدید میشیم. بچه هامون شب و روز سرفه می کنن. اسپری شده همدم ما. خبری نیست. بعدش میریم تهران از هواش لذت می بریم؟

جان من، جان من، فقط یه ماه تو اهواز خراب شده زندگی کنین بعدش آلودگی تهران رو بکنین پیراهن عثمان
Iran, Islamic Republic of
آنکه به فکر جیب و نفس مردم بود رفت...
دورغگو
دولت محترم راستگویه چیزی بگیدکه روماسیاه نشه.یااین آلودگی نیست عکس توشب گرفته.
یادمان نرفته درسال 90و91و92 چند روز تعطیل رسمی بخاطر آلودگی هوا بود
اخه عزیز هنور سرمای شدید که وارونگی هوا رو ایجاد میکنه ‌‌شروع نشده.
New Zealand
شما دلتون برای هوا نسوخته...شما ازین هوای گلالود ماهی می گیرید!!!
یه عده از این الودگی ُ رانت واردات بنزین رو گرفتند.اون اشکالی ندره ؟ولی حقیقت رو گفتن ..........
تیتر جالبی بود
Iran, Islamic Republic of
باسلام
شما چند سال پیش که هوا آلوده بود تهران نبودید یا جاتون خوبه
Iran, Islamic Republic of
تاوقتی شهرداری کاسبی می کنه و طرح روزانه میفروشه همین آش و همین کاسه س. فقط بفکرجیب خودشون هستن نه مردم بدبخت نمیتونه 4 تا اتوبوس درست حسابی تامین کنه و ترافیک لعنتی رو برداره فقط پول وعوارض و فروش طرح !
Iran, Islamic Republic of
Iهوا بهتر شده دیگه ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
بزارید یه بارون بیاد تا خانم ابتکار بیان از بنزین های وارداتش دفاع کنن.
همه میدونن ایشون فقط در هوای بارانی از بنزین های وارداتیش دفاع میکنه!
علی
Iran, Islamic Republic of
امان از پوست کلفت بعضی ها .