جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
پرسپولیس شرط واگذاری به پیشکسوتان را دارد؟

شرط گذاری یا دست پیش برای پس نیفتادن

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 401583
استقلال و پرسپولیس امروز در کنار هم نزدیک به ۶۰ میلیون هوادار در کل کشور دارند و واگذاری این ۲ تیم به صورت مزایده به معنای تحویل این تعداد هوادار به همراه برند، تاریخچه و اعتبار ۲ باشگاه به خریدار است. از همین رو به نظر می رسد رقم اعلام شده برای باشگاهی با این وسعت از نظر برند، سابقه و تعداد هوادار بسیار بیشتر از ۲۹۰ میلیون تومان نیز می ارزد.
به گزارش جهان به نقل از فردا، سال هاست که وقتی صحبت از خصوصی سازی دستگاه های مختلف دولتی به میان می آید، نام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز برای واگذاری به بخش خصوصی مطرح می شود و حالا در شرایطی قرار شده طی یک ماه آینده این ۲ باشگاه از دست دولت خارج شوند که در جریان واگذاری سرخابی ها نکات مهمی نهفته است.

استقلال و پرسپولیس به عنوان دو سنبل فوتبال ایران سال های متمادی است که به صورت دولتی اداره می شوند و از آن جهت که این ۲ شرکت همواره زیان ده بوده اند، خساراتی نیز توسط این ۲ باشگاه به بیت المال وارد می آمد. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت ورزش تصمیم گرفت تا خصوصی سازی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را عملیاتی کند. ابتدا قول هایی در زمینه خصوصی سازی این ۲ باشگاه تا پایان سال ۹۲ ارائه شد اما ماجرای خصوصی کردن این ۲ باشگاه بعد از کش و قوس های فراوان، حالا به مرحله پایانی خود رسیده است.

۲۹۰ میلیارد کم است یا زیاد؟

اولین روز از هفته جاری بود که وزارت ورزش و جوانان رقم فروش ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد و طی آن قیمت ۲۹۰ میلیارد تومانی برای هر یک از دو باشگاه تعیین و مقرر شد سهام این دو باشگاه به صورت ۴۰ درصد نقد و بقیه اقساط دو ساله به بخش خصوصی واگذار شود که جزئیات واگذاری این دو باشگاه تا پایان دی آگهی شده و مزایده در بهمن امسال برگزار شود.

۲۹۰ میلیارد رقم اعلام شده در شرایطی با مخالفت جمعی از پیشکسوتان و علاقه مندان به خرید ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس مواجه شد که نه تنها این رقم بالا به نظر نمی رسد، بلکه کمترین رقمی است که وزارت ورزش برای سرخابی های پایتخت مقرر کرده است.

استقلال و پرسپولیس امروز در کنار هم نزدیک به ۶۰ میلیون هوادار در کل کشور دارند و واگذاری این ۲ تیم به صورت مزایده به معنای تحویل این تعداد هوادار به همراه برند، تاریخچه و اعتبار ۲ باشگاه به خریدار است. از همین رو به نظر می رسد رقم اعلام شده برای باشگاهی با این وسعت از نظر برند، سابقه و تعداد هوادار بسیار بیشتر از ۲۹۰ میلیون تومان نیز می ارزد.

شروط پیشکسوتان برای خرید پرسپولیس

پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس در شرایطی به دنبال خریداری این تیم هستند که نقاط ضعف بسیاری در کارنامه آنها وجود دارد و موجب می شود واگذاری سرخپوشان به پیشکسوتان به امری محال و غیرممکن تبدیل شود.

حالا در شرایطی که بعید به نظر می رسد هدایت و مالکیت پرسپولیس به پیشکسوتان این باشگاه واگذار شود، تازه پیشکسوتان دست پیش هم گرفته اند و ۵ شرط نیز تعیین کرده اند. شرط اول این است که سازمان خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس را هم مثل سایر نهادهای دیگر واگذار کند یعنی ساختمان و اماکن این باشگاه را بر اساس قیمت کارشناس دادگستری قیمت‌گذاری کنند. شرط دوم این است که برند باشگاه متعلق به پیشکسوتان است و برای پیشکسوتان سهمی قائل شوند و ۳۰درصد سهام را به آنها بدهند. شرط سوم این است که واگذاری به گونه‌ای باشد که پولش ۵ ساله پرداخت شود. شرط چهارم این است که برای پیش‌پرداخت ۱۰ درصد یا حداکثر ۲۰ درصد برای خرید سهام پرداخت شود نه چهل درصد. شرط پنجم این است که در کار تعیین هیأت‌مدیره دخالتی انجام نشود.

پیشکستان پرسپولیس در شرایطی این ۵ شرط را برای خرید تیم محبوب خود مطرح کرده اند که عملا به نظر می رسد امکان واگذاری سرخپوشان به این جمع چند نفره مقدور نیست. این روزها برای خریداری پرسپولیس افرادی روی کار آمده اند که سابقه چندان درخشانی در گذشته خود ندارند و هر یک به نوعی در دوران فعالیت ورزشی خود، کارنامه ای سیاه تر از دیگری دارند.

حسین هدایتی، علی پروین و امیرعابدینی در شرایطی حاضر شده اند که پرسپولیس و استقلال را خریداری کنند که هر یک از آنها درگذشته امتحان خود را پس داده اند. هدایتی که در ماجرای مالکیت باشگاه استیل آذین چنان عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت که با مخارج میلیاردی هم نتوانست این تیم را در لیگ برتر نگه داشه و سرانجام به لیگ های پایین تر سقوط کرد. امیر عابدینی نیز همین بلا را در گیلان بر سر داماش آورد و هر روز از مشکلات مالی موجود می نالید تا اینکه بالاخره داماش گیلان با آن همه هوادار به لیگ آزادگان رفت. علی پروین نیز در چند برهه مدیریت سرخپوشان را بر عهده داشته و در هر دوره نیز پرسپولیس عملکردش بدتر شده که بهتر از نشده است.

با توجه به شرایط به وجود آمده به نظر می رسد که هدایت سرخابی ها تا یک ماه آینده طی یک مزایده به خریداری دیگر واگذار خواهد شد. این در شرایطی است که پیشکسوتان نیز تمام تلاش خود را انجام می دهند تا بتوانند پرسپولیس را به نام خود سند زده و بعد از آن درخصوص سایر مسائل موجود به شور و مشورت بنشینند. این در شرایطی است که موارد اختلافی گذشته پیشکسوتان با یکدیگر از یک سو و کارنامه مدیریتی آنها از سوی دیگر، بیم و امیدهایی را برای هواداران به وجود آورده و در این بین بعید به نظر می رسد که با توجه به شروط تعیین شده، پرسپولیس به پیشکسوتان این باشگاه واگذار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *