جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بدقولی سریالی‌غرب درپرداخت اقساط توافق

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 377185
دومین قسط از ۲.۸ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده نفتی ایران که بر اساس تمدید برنامه اقدام مشترک باید سوم شهریور ماه پرداخت می‌شد، هنوز پرداخت نشده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ایران و گروه ۱+۵ در بامداد شنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۳ پس از دو رایزنی توافق کردند تا توافق موقتی ۶ ماهه ژنو را به مدت ۴ ماه دیگر تمدید کنند.

بر اساس توافق صورت گرفته در وین در خصوص تمدید چهار ماهه توافق ژنو، قرار شده است تا ۲.۸ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران آزاد شود.

موعد پرداخت نخستین قسط از این اقساط شش گانه که قرار است به فاصله هر ۳ هفته یک بار پرداخت شود، اول آگوست دهم مرداد بود که به گفته مقامات ایرانی این پرداخت ۵۰۰ میلیون دلاری صورت گرفته است.

با توجه به زمان‌بندی این پرداخت‌ها، سوم شهریور ماه یعنی ۲۵ آگوست سررسید دومین قسط به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار بود که هنوز خبری از پرداخت آن منتشر نشده است.

بر اساس توافق صورت گرفته در خصوص تمدید چهار ماهه برنامه اقدام مشترک، آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تمهیدات لازم برای آزادسازی به‌موقع اموال بلوکه شده ایران را فراهم آورند.

در دوره ۶ ماهه توافق ژنو علی‌رغم تعهد ایران به انجام به موقع تعهدات خود، بارها شاهد بدقولی غربی‌ها در پرداخت اقساط ۴.۲ میلیارد دلار دارایی‌های ایران بودیم و این بار با گذشت ۲ روز از موعد پرداخت قسط دوم ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از این دارایی‌ها، این سوال به ذهن متبادر می‌شود که داستان بدقولی غربی‌ها ادامه دارد؟

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ برابر با سوم آذر ماه ۱۳۹۲ در ژنو سوئیس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه ۳۰ دی ماه همان سال (۲۰ ژانویه ۲۰۱۴) وارد مرحله اجرا شد.

یکی از مفاد این توافقنامه این بود که ایران در ازای کاهش گام به گام فعالیت‌های هسته‌ای خود ۴.۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده این کشور را طی ۸ قسط آزاد سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *