شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

توافق هسته‌ای بهای نفت را کاهش داد

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 327586
بهای نفت در بازار‌های جهانی در پی توافق هسته‌ای غرب با ایران به پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر رسید.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از بلومبرگ، بهای نفت برنت در بازار لندن برای اولین‌بار طی چهار روز گذشته ۲.۷ درصد کاهش یافت و نفت سبک آمریکا نیز در بازار نیویورک یک کاهش قیمت ۱.۵ درصدی را تجربه کرد.

مارک کنان تحلیلگر نفتی در سنگاپور گفت: کاهش قیمت نفت در واکنش به اخبار توافق هسته‌ای ایران انتظار می‌رفت. بازار برای کاهش بیشتر قیمت نفت به شواهد بیشتری در خصوص پیشرفت این توافق اولیه احتیاج دارد.

براین اساس نفت برنت دریای شمال با دو دلار و ۹۹ سنت کاهش، ۱۰۸ دلار و شش سنت در هر بشکه معامله شد. همچنین نفت سبک آمریکا نیز با یک دلار و ۴۵ سنت کاهش به ۹۳ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. اختلاف قیمت بین این دو نفت نیز به ۱۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید.

ریک اسپونر تحلیلگر نفتی در سیدنی استرالیا گفت: هنوز راه زیادی مانده که باید طی شود، اما با حاصل شدن هر یک از این مراحل ما شاهد واکنش بازار هستیم. اقدامات ملموس در جهت حل‌ و فصل نهایی این مساله و لغو کامل تحریم‌ها باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.

به گزارش ایسنا، لغو تحریم بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران در پی توافق هسته ای غرب با ایران، باعث افزایش صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی خواهد شد که به کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد انجامید.

کوین بوک مدیر عامل یک شرکت انرژی در واشنگتن گفت: لغو تحریم بیمه نفتکشها احتمالا باعث افزایش صادرات نفت ایران به میزان روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به ویژه به پالایشگاههای هندی خواهد شد.

وی همچنین گفت: کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرد که صادرات نفت ایران در سطح یک میلیون بشکه در روز حفظ خواهد شد که بسیار بالاتر از برآورد اخیر ۷۱۵ هزار بشکه ای از صادرات نفت ایران در ماه اکتبر است و نشان می‌دهد با این توافق صادرات نفت ایران به طور فوری دستکم ۲۸۵ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

یک مقام بلندپایه غربی گفت: لغو تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران در این توافق قید شده است.

در پی توافق هسته ای، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: در مرحله اول، ممنوعیت صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند و صادرات نفت ایران در سطح روزانه یک میلیون بشکه نگه داشته خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *