پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۳

وقتی سی ان‌ان هم ادعای آمریکارا ردمی‌کند

شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 190885
یک تحلیلگر شبکه خبری سیان‌ان در گزارشی ضمن بررسی ادعای اخیر مقامات آمریکایی با ارائه 5 دلیل ثابت کرد که ادعای آمریکا علیه ایران مبنی بر تلاش کشورمان برای ترور سفیر رژیم سعودی در خاک آمریکا نمیتواند صحیح باشد.

به گزارش فارس، یک تحلیلگر شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی ضمن بررسی ادعای اخیر مقامات آمریکایی با ارائه 5 دلیل ثابت کرد که ادعای آمریکا علیه ایران مبنی بر تلاش کشورمان برای ترور سفیر رژیم سعودی در خاک آمریکا نمی‌تواند صحیح باشد.
 
 
آنچه در ادامه آمده است، خلاصه‌ای از ادله ارائه شده توسط این تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان است:
 
 
* این روش، روش ایرانیان نیست
 
به نوشته این تحلیلگر سی‌ان‌ان، استخدام فردی که صراحتا در سخنان خود از "داشتن رابطه" با نیروهای نظامی ایران سخن می‌گوید نمی‌تواند روشی باشد که برای چنین عملیاتی مناسب بوده و از سوی ایران به کار گرفته شود.
 
 
"باب بائر"، فعال سابق سیا نیز این مساله را تایید کرده و تلویحا می‌گوید که این روش، روشی نیست که ایران بخواهد از آن استفاده کند.
 
 
این فعال سابق سیا تاکید کرده است که نیروی ایرانی منتسب به این عملیات از سوی مقامات آمریکایی، نیرویی بسیار قدرتمند است که اگر قرار باشد عملیاتی انجام دهد با این روش ساده آن را انجام نخواهد داد و اجازه نمی‌دهد که حتی یک شهروند ایرانی در آن درگیر شود.
 
 
* ضرر چنین عملیاتی برای ایران از نفعش بیشتر است
 
بنابراین گزارش، این عملیات ماهیتا هزینه‌بر است و هزینه آن از سودش بیشتر است و موجب تنش‌هایی می شود که ایران تمایلی به ایجاد آنها ندارد.
 
 
در این خصوص "هیلاری من لورت"، مشاور دولت بوش در امور ایران تصریح می‌کند که آنچه آمریکایی‌ها به اصطلاح کشف کرده‌اند هیچ تناسبی با با استراتژی امنیت ملی ایران ندارد.
 
 
* ایران برای هدف قرار دادن اهداف ساده‌تری در اختیار دارد
 
 
به نوشته این تحلیلگر سی‌ان‌ان، ایران برای هدف قرار دادن اهدافی در حیاط خلوت خود [خاورمیانه] از عربستان سعودی و آمریکا در اختیار دارد که زدن آنها برایش به مراتب ساده‌تر است. این اهداف در عراق، افغانستان و حتی بحرین پراکنده‌اند و اگر ایران اراده زدن آنها را داشته باشد، کار بسیار ساده‌تری در پیش دارد.
 
 
به نظر بسیاری از تحلیلگران اینکه ایران این اهداف ساده را رها کرده باشد و بخواهد هدفی را در خاک آمریکا بزند، چندان درست به نظر نمی‌رسد.
 
* ایران آن‌قدر قدرت دارد که نیازی به این عملیات ندارد
 
ایران طی سال‌های اخیر به قدرتی بزرگ در خاورمیانه تبدیل شده است که در معادلات قدرت در منطقه نقش به سزایی دارد. این واقعیت بالاخص پس از سقوط صدام در عراق و طالبان در افغانستان خود را بیشتر نشان داده است.
 
 
قدرت سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه هرگز در گذشته در این سطح نبوده است. این‌گونه عملیات را کشورهای غیرمطرحی انجام می‌دهند که نیاز به مطرح شدن دارند اما ایران چنین نیازی ندارد.
 
 
* اتهام مطرح شده از آمریکا پر از ابهام است
 
طرح ارائه شده از سوی آمریکا از نظر این تحلیلگر سی‌ان‌ان هنوز دارای ابهامات زیادی است و دقیقا مشخص نیست که فرضا در ایران چه کسی مسوول این عملیات بوده است؟ از این دست ابهامات در این طرح بسیار زیاد است.
 
 
گفتنی است، بدیهی است که ادبیات حاکم بر این مقاله ادبیات آمریکایی است اما در نوع خود ثابت می‌کند که اتهامات اخیر ضدایرانی آمریکا از نظر خود آمریکایی‌ها هم بیهوده و پوچ است. ایران نیز قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.
 
 
آمریکا اخیرا ایران را متهم کرده بود که در توطئه‌ای برای قتل سفیر عربستان سعودی به نام "الجبیر" در خاک آمریکا، برنامه ریزی کرده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Saudi Arabia
سوژه بزرگنمايي و مطرح كردن فردي مثل الجبير خود معمايي است كه بايد كشف شود با اينكه همه معترفند كه اينگونه وصله ها به ما ايرانيان نمي چسبد
India
به موارد یاد شده چندین دلیل استراتژیک دیگری را می توان اضافه کرد از جمله:
-هدف مورد ترور فاقد اندازه و وزنه ای است که به ریسک انجام آن بیارزد. در صورت تصمیم ایران به انجام آن قطعا انتخابهای موٍثر تری را بر می گزید.
-رابطه آمریکا وعربستان رو به افول بوده واین ترور متنافر با اهداف ایران است که تلاش در بیرون راندن بیگانگان از خاورمیانه علی الخصوص خلیج فارس دارد. سیاست ایران در این زمینه ایجاد وحدت بین دول اسلامی وتامین امینیت منطقه بوسیله کشورهای آن است از اینرو این ترور به هیچ وجهی در راستای اهداف بلند مدت ایران نیست.
-هدف آمریکا از طرح چنین مسئله ای لزوما در جهت تامین خوراک تبلیغاتی وتغییر اذهان عموی داخلی به وضع اقتصادی نامطلوب ونارامی های آمریکا واروپا است.
-با طرح این مسئله آمریکا سعی دارد که یک جبهه جدید در منطقه ایجاد کند که در یکسو متحدین آمریکا واسرائیل واز سوی دیگر ایران و گروه مقاومت باشد با تلقین متاخصم وخطرناک بودن ایران.
-و قوع انقلابهای مردمی در کشورهای منطقه ، فرصت ذی قیمتی در اختیار ایران نهاده که بتواند حوزه نفود خود را در این کشورها توسعه دهد واین حالت در تضاد مستقیم با منافع آمریکا است . لذا این عمل هیچ منفعتی برای ایران نخواهد داشت.
- دیر یا زود گروه 5+1 حتما درخواست مذاکره با ایران را خواهند کرد واصلا تمایل ندارد که طرف مقابل در مذاکرات با دست پرتری در مذاکره حضور یابد.
-سیاست تحریم ها وفشار سیاسی واقتصادی غرب علیه ایران درجهت توقف در وهله اول واز کاراندازی برنامه هسته ای در مراحل بعدی طراحی شده که بنا به اظهارات مقامات غربی عملا اثر مطلوب را نداشته هرچند به مشکلات ایران در دستیابی به ابزار، وسایل وتکنولوزی مورد نیاز آسیب رسانده است. لذا باایجاد پرونده های قطور تر این اهرم فشارها نیز افزایش خواهد یافت ودر هین راستا هست که با توصیه ضد انقلاب اهرم فشار حقوق بشر فزونی یافته است وسازمان ملل متحد به سفارش آمریکا در صدد تهیه مدارک مورد نیاز ومحکوم کردن ایران حرکت خواهد کرد.
-با ایجاد فشار های بیشتر آمریکا وغرب سعی در حمایت مخالفین ومعاندین داخلی وخارجی ایران دارد وبه منظور حمایت از آنان در انتخابات آتی اقدام مسقیم خواهد کرد وبه نحوی سعی در القاء حمایت از این گروه ها دارد.
با توجه به اشراف نیروهای اطلاعاتی ایران به اوضاع موجود بسیار بعید به نظر می رسد که دست به اقدام یک ترور ناموفقی بزنند که کاملا مغایر با منافع ملی ایران باشد.
Iran, Islamic Republic of
خدا آمریکا وحامی هایش رادر منطقه نابود کند