سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۲
در اعتراض به خام فروشی و خلع ید تاجران رانتی

دانشجویان مقابل وزارت صنعت تجمع می‌کنند

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 410583
جمعی از تشکل های دانشجویی در اعتراض به واردات بی رویه و به دلیل اهمیت موضوع واردات و خام فروشی، تصمیم به برگزاری تجمع "خلع ید تاجران رانتی"​ مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارد.
به گزارش جهان به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ دانشجویان در بیانیه دلایل خود را شرح داده اند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

دولت از تداوم ریختن سرمایه ملت به جیب واردات‌چی‌ها و خام‌فروشان جلوگیری کند

امروز کشور در شرایطی است که با تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی غرب مواجه است؛ آمریکائی‌ها و متحدانش می‌خواهند با تحریم‌های اقتصادی، میان مردم و حاکمیت شکاف ایجاد کنند. این فشارها در کنار سوء مدیریت، برای مردم مشکلات اقتصادی جدی را رقم زده است، در صورتی که اگر با نگاه مبتنی بر حفظ منافع ملی تدبیرهای صحیحی اندیشیده می‌شد، با تکیه بر توانمندی‌های داخلی امکان تبدیل تهدیدات به فرصت وجود داشت و می‌شد با تولید در داخل کشور، تحریم‌ها را بی‌اثر کرد.

اما متأسفانه با وجود این که زیرساخت‌های لازم برای تولید بسیاری از کالاها در داخل کشور به دست مردم و با همت کارآفرینان وجود دارد، گره خوردن منافع عده‌ای سودجو با واردات بی‌رویه و صادرات مواد خام، موانع جدی را پیش روی تولید داخلی ایجاد کرده است. در حال حاضر فرصت‌ها و رانت‌های مختلفی با سیاست‌گذاری‌های نسنجیده و اقدامات نابه‌جای مسئولین برای این طایفه ایجاد شده و حتی کار بدان‌جا رسیده که واردات‌چی‌ها و خام‌فروشان امروز از موضع تمام بخش خصوصی و تولیدکنندگان کشور سخن می‌گویند و منافع دلالان را در افکار عمومی اهداف کارآفرینان جلوه می‌دهند.

به عنوان نمونه مشکلات بی‌شماری که این روزها گریبان کشور را گرفته است، به این موارد بسنده می‌کنیم:

۱) واردات کالاهای لوکس و بی‌اولویت: اجازه واردات کالاهای «اولویت ۱۰»، یعنی کالاهای لوکس که تنها مرفهین بی درد مصرف کننده آنند، نظیر خودروهای لوکس و اسب‌ آن هم با ارز مبادله‌ای.

۲) واردات کالاهائی که در داخل تولید می‌شود: امتیاز اخیر وزارت صنعت و معدن به ترکیه در قالب تعرفه ترجیحی که بر اساس آن تعرفه ۱۴۰ کالای با ارزش افزوده بالا را برای واردات از ترکیه کاهش چشم‌گیری یافت. این اقدام، ضربه بزرگی به تولید داخل بود و اولین طعم تلخ آن در عدم توانایی رقابت پوشاک داخلی در روزهای اخیر نمایان شد. پیش از این نیز سوء عملکرد مسئولین این وزارتخانه در دولت‌های مختلف و بازی با تعرفه و واردات‌محوری، بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه یعنی نساجی مازندران را به کلی از هستی ساقط کرد و هزاران مهندس و کارگر ایرانی را بی‌کار نمود.

۳) واردات بی‌رویه کالاهای اساسی کشاورزی: این رویه باعث افت چشم‌گیر تولیدات کشاورزی در کشور و از بین رفتن استقلال غذایی ایران شده است و علاوه بر ضربه زدن به تولید ملی با وابسته کردن امنیت غذایی به خارج و در موارد بسیاری کشورهای متخاصم (نظیر واردات گندم از آمریکا) موجبات ایجاد زمینه برای فشار وارد کردن دشمن بر مردم را فراهم آورده است.

۴) واردات کالاهای راهبردی: واردات بنزین در دولت یازدهم، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی به دلیل کیفیت نامناسب -به تصریح سه کمیسیون مجلس-، موجب ایجاد وابستگی به خارج، از بین رفتن ظرفیت تولید داخلی در پتروشیمی‌های بخش خصوصی و ایجاد زمینه فشار دشمن بر زندگی مردم شده است.

۵) حذف طرح‌های جلوگیری کننده از قاچاق: حذف طرح‌هائی نظیر شبنم و ایران‌کد بدون راه‌اندازی طرح جایگزین به اسم وجود مشکلات این طرح‌ها، زمینه افزایش قاچاق را فراهم آورده است.

۶) واگذاری رانت‌های کلان به افراد خاص: به عنوان نمونه‌ای از رانت‌های بزرگی برای واردات وجود دارد، به رانت ۶۵۰ میلیون یورویی برای واردات کالاهای اساسی اشاره می‌گردد که یک نمونه از رانت‌هائی است که مورد تصریح مجلس و دیوان محاسبات قرار گرفته است. باید افزود که متأسفانه این رانت به کسانی داده شد که جزو واردکنندگان کنجاله مرغ بوده که نوع اقداماتی که در واردات آن در سال ۹۱ صورت گرفت از عوامل اصلی گران شدن قیمت مرغ و درک اثر تحریم‌ها برای مردم بود. واردات انحصاری برخی اقلام دیگر مانند سیگار که تنها منافع برخی شرکت‌ها را تأمین می‌کند، توسط نمایندگان مجلس در حال پی‌گیری است.

۷) حمایت از خام‌فروشی: در کنار واردات بی‌رویه، خام فروشی که به تعبیر رهبری بزرگ‌ترین خسارت به ایران اسلامی است توسط مافیایی که سود گروهی و شخصی خود را به منافع مردم ترجیح می‌دهند انجام می‌گیرد. متأسفانه نه تنها اقدام جدی برای جلوگیری از این خسران صورت نگرفته است، بلکه با برخی تصمیمات ناصحیح از جمله حذف عوارض صادرات سنگ آهن، خام‌فروشی افزایش یافته که در کنار افزایش واردات شمش فولاد که ارزش افزوده بسیار بالائی دارد، منافع ملی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

بدین ترتیب روشن است که واردات بی‌رویه و خام فروشی غلط بوده و عامل ضرر مردم و تولیدکنندگان داخلی است؛ واقعیتی که بدون شک مسئولین هم از مشکلات این رویه غلط مطلعند. اما چرا اراده‌ای برای حل این مشکلات وجود ندارد و برعکس، تصمیمات مسئولین روز به روز به ابعاد این مشکلات افزوده است؟ آیا باید پاسخ را در گره خوردن منافع عده‌ای با خام‌فروشی و واردات بی‌رویه جستجو کرد؟

رهبر معظم انقلاب، در موارد متعددی به این مشکلات اشاره کرده‌اند، از جمله این که فرمودند: «مسئله واردات بی رویه و بی منطق ضرر بزرگی است، خطر بزرگی است؛ مردم هم باید این را بدانند. وقتی یک محصول خارجی را ما داریم مصرف میکنیم، در واقع داریم یک کارگر خودمان را بی‌کار می‌کنیم» (۱۶/۶/۸۹).

اخیراً ایشان به طور مصداقی بعضی از ابعاد موضوع را مورد بحث قرار داده و فرمودند:«امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد و در خصوص میزان واردات قاچاق به کشور نیز ارقام بسیار عجیبی مطرح است، اما این هم یک توجیه منطقی نیست که به بهانه جلوگیری از قاچاق و دریافت سود گمرکی، راه واردات انبوه به کشور به صورت رسمی باز شود. کاری کنید که محصولات کشور مقهور واردات نشود» (۵/۱۲/۹۳).

وقت آن رسیده که نخبگان دانشگاهی و جنبش دانشجویی وارد میدان شوند تا با فریاد زدن مطالبه رهبری دست واردات‌چی‌های زالوصفت و خام‌فروشان بی‌غیرت که در حال فلج کردن صنعت کشورند و متأسفانه از رانت‌های متعدد بعضاً (شبه)قانونی، دولتی و حکومتی نیز بهره می‌برند، کوتاه کنند.

کمیته پیگیری مفاسد که با همت جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران شکل گرفته است، واردات‌محوری و خام‌فروشی را مانع اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی و استقلال، در شرایط جنگ اقتصادی می داند. به همین دلیل از مسئولین خواستار رسیدگی و تحقق مطالبات زیر را دارد:

* حذف رانت‌ها با افزایش هزینه سوداگری رانت‌خواران و واردات‌چیان

* خارج کردن سرمایه ملت از جیب خام‌فروشان با پی‌گیری اخذ مالیات، عوارض و بهره مالکانه

* اتکا به تولید داخلی و جلوگیری از واردات محصولاتی که در کشور تولید می‌شود

* در نظر گرفتن اولویت‌های کشور در واردات و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالای لوکس برای قشر مرفه

* پایان دادن به روزمرگی و برنامه‌ریزی صحیح برای ارتقای صنعت

* سنجش و حساب‌گری دقیق فعالیت‌های شرکت‌های خارجی

کمیته دانشجوئی پیگیری مفاسد برای پیگیری این مطالبات، تجمعی را ترتیب داده است که چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه ۹۳ ساعت ۱۴ مقابل ساختمان وزارت معدن و تجارت به آدرس: خیابان نجات اللهی، خیابان سمیه (روبروی درب حافظ دانشگاه امیرکبیر)، نبش کوچه پورموسی برگزار می‌گردد. از کلیه دانشجویان و مردم انقلابی ایران اسلامی دعوت می‌شود که در این تجمع حضور به هم رسانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصطفی
چند می گیری دلواپس بشی؟
مهدی
فقط خواستار استیضاح این وزیر ....هستیم.