پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

شبکه اطلاعات سالمندان ایجاد می شود

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 392683
مدیرکل سلامت شهرداری تهران از ایجاد شبکه اطلاعات سالمندان خبر داد و گفت:یکی از اهداف مهم ما از اجرای طرح سنجش عدالت در سلامت شهر با شاخص سالمندی، ثبت دانش و تحقیقات در این زمینه است تا این تحقیقات منجر به ایجاد یک شبکه درسطح تهران شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، چهارمین همایش مردم برای مردم با عنوان اولویت سالمندی در کاربست نتایج طرح سنجش عدالت با همکاری منطقه ۶ شهرداری تهران در بیمارستان طبی کودکان برگزار شد.


علی تهرانی، رییس همایش «مردم برای مردم» درباره برگزاری طرح سنجش عدالت با اولویت سالمندی گفت: در این طرح ۴۰ محله مورد سنجش قرار گرفتند. به طوری که نکات مهمی همچون مردمی بودن و محله محور بودن در این سنجش لحاظ شد و هزینه های بسیار کم توانست منجر به آن شود که صدای مردم توسط مردم شنیده شود و مردم در سطح محلات به سالمندان توجه کنند .

تهرانی گفت: آمار سالمندان به روایت سال ۹۰حاکی از آن است که ۷.۲ درصد افراد جامعه ایران بالای ۶۰ سن دارند. در حالی است که این آمار در تهران به ۱۳.۵ درصد می رسد.

وی افزود: سن امید به زندگی در ایران ۷۳ سال است. در حالی که بیشترین امید به زندگی در کشور ژاپن ۸۶ سال است. کمترین سن امید به زندگی در افغانستان با ۴۴ سال است.

تهرانی ادامه داد: پیش بینی می شود در سی سال آینده ۲۹ درصد جامعه ایران سالمند خواهند بود. از این رو باید از هم اکنون با انجام تحقیقی تلاش کرد تا کیفیت زندگی در دوران سالمندی را در ایران و به ویژه کلانشهر تهران افزایش دهیم.

رییس همایش مردم برای مردم یکی از مهمترین ابعاد طرح سنجش عدالت با اولویت سالمندی در خط محلات تهران را ایجاد یک میثاق با سالمندان عنوان کرد و گفت: دراین میثاق مواردی همچون "شما را همانطور که هستید می پذیریم، به حرفایت با دقت گوش می دهیم، از تمسخر شما می پرهیزیم و شما را به جرم پیری از خود نمی رانیم" ذکر شده است .

وی به دیگر مواردی که در این میثاق ذکر شده بود اشاره کرد و گفت: حفظ احترام و عزت سالمندان، طرف مشورت قرار دادن آنها در برنامه ریزی ها، به حساب آوردن سالمندن به عنوان یک عنصر زنده و انسانی در محله و خانواده، تست تقدم دعوت سالمندان به مهمانی و مسافرت ها از مواردی بوده است که در این میثاق مورد توجه قرار گرفته است .

مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره کاربست نتایج مداخلات طرح سنجش عدالت در سلامت شهر و برپایی همایش مردم برای مردم گفت: در این برنامه در هر محله کارگروهی به عنوان کمیته توسعه محله تشکیل می شود که در آن کارگروه مداخله سالمندان شکل گرفته که این کارگروه تلاش می کند مداخلاتی را برای ارتقای سلامت سالمندان در سطح محلات انجام دهد.

محمدمهدی گلمکانی در توضیح بیشترافزود: درابتدا میزان سالمندان یک محله ارزیابی می شود و با بررسی اولویت های موجود در آن منطقه نقاط ضعف و قوت سالمندان یک منطقه مشخص می شود. بدین ترتیب در مرحله بعدی با بررسی مشکلات همانند افسردگی یا کاهش توانمندی درخصوص مسائل زندگی راهکاری برای بهبود کیفیت سلامت روان و ارتقای عملکرد فرد در خانواده و سطوح مختلف زندگی ارایه می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران تاکید کرد: یکی از اهداف مهم ما از اجرای طرح سنجش عدالت در سلامت شهر با شاخص سالمندی، ثبت دانش و تحقیقات در این زمینه است تا این تحقیقات منجر به ایجاد یک شبکه درسطح تهران شود و بتوانیم به شکل پویا و توانمند درسطح محلات مداخله کنیم. این تحقیقات به عنوان یک بازوی اجرایی کنار مسوولان قرار می گیرد تا در برنامه ریزی خود در سطح محلات به این موارد تکیه کنند .
https://jahannews.com/vdcivrappt1a3q2.cbct.html
jahannews.com/vdcivrappt1a3q2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *