پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

راهکار مجلس در صورت عدم ارجاع برجام

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 442281
عضو کمیسیون برنامه بودجه گفت: در خیلی از موارد دولت لایحه نمی‌دهد، اما مجلس گزارش تهیه می‌کند. نمایندگان در موافقت‌نامه‌های بین‌المللی نمی‌توانند طرح بدهند و ما در این موارد گزارش تهیه می‌کنیم.
به گزارش جهان، احمد امیرآبادی‌فراهانی از طراحان تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در مصاحبه با نماینده گفت: اصل ۷۴ قانون اساسی می‌گوید لوایح را باید دولت به مجلس بفرستد، اصل ۷۷ هم این است که تمام مقاوله نامه‌ها و تعهدات بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها هم که مجلس تصویب کرد، گفته‌ایم بر اساس اصل ۷۷ و ۱۲۵ نتیجه مذاکرات باید به مجلس ارائه شود.

در هنگام نگارش متن قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای، عده ای ابتدا می گفتند که باید بگوییم نتایج مذاکرات «جهت تطبیق» به مجلس بیاید. اگر نوشته می‌شد «جهت تطبیق»، آن وقت وظیفه انطباق مصوبات دولت، صرفا با رئیس مجلس بود. اما وقتی طرح را با آقای زاکانی می‌نوشتیم و زمانی که با آقای حدادعادل صحبت کردیم، بنده این پیشنهاد را ارائه کردم که بجای «تطبیق» از الفاظ «بر اساس اصل ۷۷ و ۱۲۵» استفاده شود. در آن مصوبه گفته شده که به مجلس ارائه شود و آن اصول هم می‌گوید برای تصویب باید به مجلس ارائه شود. اگر نخواهیم با کلمات بازی کنیم این موضوع خیلی روشن است.

نکته بعدی این است که شورای عالی امنیت ملی بر اساس اذن رهبری وارد شده‌اند. این درست است، اما این شورا برای مذاکرات وارد شده نه برای تصویب برجام. یک واقعیتی وجود داشت و آن هم اینکه نمی‌شد هیئت مذاکره‌کننده هر بار بیایند از مجلس اجازه بگیرند که در مذاکرات چه بگویند. باید در یک مجموعه کوچک‌تر مسائل امنیتی و محرمانه موردبررسی قرار می‌گرفت. تعیین روش‌ها و تاکتیک‌های مذاکرات نیز در شورای عالی امنیت ملی انجام گرفت، ولی آقا نفرمودند تصویب برجام هم در شورای عالی امنیت ملی انجام گیرد، مطمئناً اگر «آقا» این موضوع را بیان کنند قطعاً مجلس وظیفه‌ای نخواهد داشت.

* اگر دولت لایحه ندهد مجلس باید چکار کند؟ برجام را به‌صورت طرح بررسی می‌کند؟

در خیلی از موارد دولت لایحه نمی‌دهد، اما مجلس گزارش تهیه می‌کند. نمایندگان در موافقت‌نامه‌های بین‌المللی نمی‌توانند طرح بدهند و ما در این موارد گزارش تهیه می‌کنیم. نهایتاً اگر دولت برای برجام لایحه ندهد، کمیسیون ویژه گزارش تهیه می‌کند.

در کمیسیون ویژه هیئت‌رئیسه تصمیم می‌گیرند که برجام را چطور بررسی کنند. ـ در آیین‌نامه این‌طور گفته است که ـ متن را به‌صورت بند به بند بخوانند و موافقین و مخالفین صحبت کرده و سپس رأی‌گیری کنند. یا اینکه متن را بخوانند و بر اساس ایرادها یا محاسن با هم بحث کرده و گزارش تهیه کنند. کمیسیون ویژه نهایتاً به گزارش رأی می‌دهد، آن گزارش به صحن می‌آید و قرائت می‌شود. این قرائت به‌عنوان دیدگاه مجلس قلمداد می‌شود. مثل کمیسیون اصل ۹۰ که گزارشی را قرائت می‌کند و بعد از رأی‌گیری به قوه قضائیه فرستاده می‌شود. اگر حتی از لحاظ قانونی جایگاهی نداشته باشد تا جلوی دولت را بگیرد، مردم خواهند دانست که نگاه نمایندگان به این موضوع چه بوده و چون دولت لایحه‌ای نداده بود مجلس اختیار تصویب نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *