سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

ايرانيان نخستين استفاده کنندگان مسواك

سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب: 106680
 رئيس سازمان نظام پزشكي گفت: ايرانيان نخستين قومي بودند كه از مسواك بهره‌ بردند و مسلمانان اولين جامعه‌اي بودند كه در آموزه‌هاي ديني‌شان، به مسواك توصيه فراوان شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس، شهاب الدين صدر در پيام خود به مناسبت روز دندانپزشك افزود اهميت سلامت دهان و دندان بر كسي پوشيده نيست و اين مهم ريشه در فرهنگ ايران باستان و آموزه‌هاي ديني دارد. ايرانيان بنا به برخي شواهد، نخستين قومي بودند كه از مسواك بهره‌ بردند و مسلمانان اولين جامعه‌اي بودند كه در آموزه‌هاي ديني‌شان، به مسواك توصيه فراوان شدند تا جايي كه اگر سختي به همراه نداشت، به فرموده پيامبر اكرم (ص)، مسواك زدن بر آنها واجب مي‌شد.
وي ادامه داد: امروز نقش دندانپزشكان و تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي ساليان گذشته اين گروه فرهيخته از جامعه پزشكي، براي حفظ و ارتقاي سلامت دهان و دندان هم ميهنان بر كسي پوشيده نيست؛ مردم به عنوان دريافت‌كنندگان خدمات‌، تسكين آلام، تأمين سلامت و زيبايي دهان و دندان خود را مرهون زحمات شما عزيزان مي‌دانند. و از طرفي اهميت سلامت دهان و دندان به عنوان يكي از شاخص‌هاي اصلي تعيين سطح سلامت جامعه بر مسئولان و سياستگذاران پوشيده نيست.
وي گفت: به ‌رغم تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير جامعه‌ پزشكي به ويژه دندانپزشكان، برخي كج‌سليقگي‌ها و كاستي‌ها و مقررات دست ‌و پاگير در گذشته مانع دستيابي به جايگاه متناسب و شايسته ميهن اسلامي شده است كه با تغيير رويه، رويكرد و ديدگاه‌هاي متصديان نظام سلامت و نزديكي بيش از پيش ديدگاه‌ها با سازمان نظام پزشكي بارقه‌هاي نويدبخشي از همگرايي و ارتقاء نظام سلامت كشور پديدار گشته است.
صدر اضافه كرد: سازمان نظام پزشكي به واسطه وظيفه ذاتي و قانوني خويش، در تمام اين سال‌ها دفاع توأمان از حقوق مردم و جامعه پزشكي را در اولويت نخست كاري خويش قرار داد و تلاش كرد به رغم سختي‌هاي موجود، با كژي‌ها و كاستي‌ها مقابله كند تا آحاد جامعه پزشكي به ويژه دندانپزشكان با آرامش بيشتر به ارائه خدمات بهداشتي و درماني بپردازند.
رئيس سازمان نظام پزشكي ادامه داد: اين اولويت كاري، عهد مشترك سازمان و آحاد جامعه پزشكي بود و هست و خواهد بود كه البته جز با ياري اعضاي سازمان، پافشاري بر مواضع كارشناسانه و منطقي، اطلاع‌رساني و فرهنگ سازي ميسر نخواهد شد.
صدر گفت: اينجانب، فرارسيدن روز دندانپزشك را به آحاد جامعه دندانپزشكي كشور كه بيش از 20 هزار نفر عضو دارد تبريك عرض مي‌كنم و اميدوارم در سايه اتكال به خداوند متعال و كوشش‌هاي بي‌وقفه، آينده‌اي روشن براي نظام سلامت، جامعه پزشكي و بالاخص دندانپزشكان كه نقش بسيار مهمي در حفظ سلامت همنوعان و زدودن درد از سيماي دردمندان و ايجاد جامعه‌اي سالم، شاداب، مولد و با طراوت به عهده دارند، فراهم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *