شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱۱
نقدی بر سخنان آخوندی؛

سونامی افزایش قیمت در راه بازار مسکن با ایده وزیر

يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 376681
ایده عباس آخوندی در حالی مطرح می شود که تجربه صندوق های پس انداز مسکن حرف دیگری می زند. نگاهی به عملکرد صندوق پس انداز مسکن بانک مسکن نشان میدهد درصد قابل توجهی از سپرده گذاری در این صندوق به خاطر سودآوری مناسب آن در دهه ۸۰ بود.
سونامی افزایش قیمت در راه بازار مسکن با ایده وزیر
گروه جامعه جهان نيوز: در حالی که آخوندی با حضور در برنامه نگاه یک از مردم خواست که مطابق عملکرد خودش، یعنی "پس انداز" صاحب خانه شوند، به گفته بسیاری از کارشناسان طرح پیشنهادی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نتیجه ای جز گرانی مسکن و تورم نخواهد داشت!

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در برنامه "نگاه یک"، با بیان اینکه سهم مسکن در سبد خانوار نباید از ۴۰ درصد بیشتر باشد، گفت: "برای خروج از رکود و خانه‌دار شدن برنامه ما این است که خانواده‌های متوسط از پس‌اندازهای آینده استفاده کنند و از طریق پرداخت اقساط صاحب مسکن شوند."

اما نقدی که بسیاری از کارشناسان مسکن در طرح پیشنهادی دولت آورده اند، این نکته است که طرح مذکور مشکل مسکن را بصورت ریشه ای حل نخواهد کرد، ضمن اینکه قاعدتا برای خرید مسکنی که در مراکز استان ها به طور متوسط حداقل ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، پرداخت اقساط تسهیلات تعلق گرفته به آن، برای یک کارمند امکان پذیر نیست!

این همه، مشکلات طرح پیش رو نیست. بسیاری معتقدند این طرح فرصتی برای سفته بازان مسکن خواهد شد و همان بلایی که بر سر مسکن و وام مسکن در سالهای اخیر آمده است شامل حال این طرح نیز خواهد شد.

هر چند وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک به مزیت وام پس انداز مسکن اشاره می کند و می گوید: "برنامه‌های ما این گونه است که در حوزه مسکن قشر متوسط را توانمند کنیم که بتوانند مسکن بخرند و از طریق پس‌اندازهای آینده صاحب مسکن شوند"، اما به نظر می رسد تورم حاصل از این طرح بسیاری را برای همیشه بی خانمان خواهد کرد.چرا که این تورم ، منجر به یک سونامی افزایش قیمت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی متاسفانه تنها راه حل مشکل مسکن را از طریق پس‌اندازهای آینده امکانپذیر می داند و معتقد است:

"اگر این صندوق میسر نشود جامعه دو بخش می‌شود آنهایی که قادر به پس‌انداز نیستند، به حاشیه می‌روند و آنهایی که توانایی مالی دارند، می‌توانند به راحتی در بازار مسکن جولان دهند."

اما ایده عباس آخوندی در حالی مطرح می شود که تجربه صندوق های پس انداز مسکن حرف دیگری می زند. نگاهی به عملکرد صندوق پس انداز مسکن بانک مسکن نشان میدهد درصد قابل توجهی از سپرده گذاری در این صندوق به خاطر سودآوری مناسب آن در دهه ۸۰ بود و در آن زمان هر وام ۱۸ میلیون تومانی حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان خرید و فروش می شد و یا برای خرید و فروش صوری مورد استفاده قرار می گرفت تا مبلغ آن صرف نیازهای دیگری شود؛ در حال حاضر هم اوراق این تسهیلات در حال خرید و فروش بوده و عملاً محمل سرمایه گذاری بورسی است تا کمکی به خانه دار شدن متقاضیان واقعی .

تورم احتمالی ناشی از افزایش وام مسکن در حالی این روزها قوت می گیرد که برخی دست اندرکاران صنعت ساختمان از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن در صورت عدم حمایت دولت از تولید مسکن خبر می دهند.به گفته کارشناسان سالانه باید ۵/۱ میلیون مسکن ساخته شود که به دلیل رکود ناشی از تورم این تولید متوقف و یا در حد پایین بوده است و با افزایش مبلغ وام مسکن که همراه با کاهش تولید مسکن است قطعا با افزایش قیمتها مواجه خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از طلا گشتن پشیمان گشته ایم...
عطا
Iran, Islamic Republic of
بورس را که در همه جای دنیا ویترین اقتصاد کلان یک مملکت هست رو بصورت دستوری و برنامه ریزی شده به معنای واقعی کلمه نابود کردن تا هزارن ملیارد تومان سرمایه های مردم از بورس به مسکن سرازیر بشه تا دردانه ها و آقازاده ها بتوانند خانه های باد کرده خود را به زور وام های آقای دلار و وزیر کهنه کار کارگزارانی ها بندازن به ملت و نقد بشن .
مجلس جلوی این بی تدبیری رو بگیره
تازه تونستم یک کم پسنداز کنم تا بتونم یک خونه 50 متری بخرم
خدایا رحم کن....
مهدی
با سلام
با شرائط فعلی کسی توانایی خرید مسکن ندارد و بازار در رکود به سر میبرد . اگر قیمت ها بیشتر افزایش یابد رکود بیشتر شده و تنها اجاره بها رشد میابد.
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
قصد دارند مابقي پول هاي بانك را با واسطه قراردادن مستضصعفين (همچون گذشته) مال خود كنند. همچون پول هاي قبلي كه گرفتند و كلي باهاش كاسبي كردند ولي هنوز اصل ده بيست سال پيش را هم برنگردوندند.
ضمناً خود بانكها در اين سفته بازي ها اگر متهم رديف اول نباشند، متهم رديف دوم بودنشان قطعي است.
مهدی
آبکی ترین طرح ها را از این دولت که اسم خودش را گذاشته تدبیر و امید می بینیم.
از ان طرح وزیر آموزش و پرورش که می گفت برنامه ای داریم که حقوق معلمان را مدیر مدارس از بودجه ای که به هر مدرسه تعلق می گیرد پرداخت کند تا این طرح مسکن که باید نوشت تره نه طرح!!!
لطفا این طرح ها را جزو خنده دارترین طرح های دولت تدبیر سر تیتیر خود کنید تا کمی بخندیم و سر حال بیاییم!!!
بایدسالانه 5.1میلیون مسکن ساخته شود ویا افزایش 300درصدی چی میگه این نویسنده مقاله مثل اینکه حالش خوب نیست
مجید رضایی
افزایش عوارض شهرداریها 0نوسازی 0هزینه پروانه ساخت ومالیات باعث گرانی مسکن میشود نه وام مسکن
Iran, Islamic Republic of
درجواب شما بساز بفروش باید بگویم با افزایش وام مسکن که البته خیلی ها قدرت پرداخت اقساطش رو ندارن سبب می شه که حباب دیگه ایجاد بشه و ازطرفی تقاضا البته برای آپارتمانهای کوچک بیشتر بشه.
به هرحال اینها راه خونه دار شدن مردم نیست
دولت باید راهی پیدا کنه که اولا این جهش قیمتی که شیب اون طی این چندسال هم خیلی زیاد بوده از بین بره و یه چیز دیگه اینکه متاسفانه دولت داره به اسم قشر ضعیف داره یه حال اساسی به پولدارها میده
عمید
از نوع بیان شماها بوی ناپایداری میدهد که قطعا باید در محضر مردم توبه کنید
ای بابا .. خسته شدیم