جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آخرین آمارتغییرکاربری اراضی کشاورزی تهران

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 376582
رئیس سازمان جهادکشاورزی با اعلام اینکه از ابتدای سال ۹۲ تاکنون ۱۳۶۶ حکم و دستور قضایی در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی اجرا شده است، گفت: این تعداد احکام تقریبا با ۴۰ درصد کل احکام و دستورات قضایی اجرا شده در سراسر استان‌های کشور برابر است، ضمن اینکه این کار باعث شده تا ۵۷۲ هکتار از اراضی ما آزاد شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سید محمد موسوی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه تامین امنیت غذایی جزو اولویت های اساسی جمهوری اسلامی و رکن استقلال ملی است، افزود: بخش کشاورزی بر چند پایه استوار است که اینها به پایداری و توسعه تولید کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پویایی کشاورزی به تامین آب وابسته است، اضافه کرد: در صورت عدم تامین آب یا استفاده نادرست از آن، ما به تولید پایدار دست پیدا نمی کنیم.

موسوی اظهار کرد: در سال ۱۳۴۰ ، دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب از آب استحصالی استان در اختیار بخش کشاورزی بود اما امروزه احداث چندین سد از جمله سدهای لتیان، لار، طالقان و کرج، رشد تصاعدی جمعیت و همچنین ارجحیت تامین آب شرب و بهداشتی نسبت به آب کشاورزی، سهم آب این بخش را ۵۰ درصد کاهش داده و به یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون متر مکعب رسانده است.

وی ادامه داد: این مسئله سبب شده تا بالغ بر یکصد هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان بدون کشت بماند و رها شود.

موسوی، کاهش ۷۰ درصدی سهم بخش کشاورزی از آب سدها را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد: دشت‌های استان تهران به علت برداشت‌های بی رویه با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مواجه بوده است به طوری که سالیانه به طور متوسط بین یک تا دو متر از سطح آبهای زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر نیز کیفیت آب این چاه‌ها به شدت پایین آمده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران با بیان اینکه نزولات آسمانی نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کاهش یافته است، افزود: از سوی دیگر، ما با افزایش متوسط ۲ تا ۳ درجه ای دما نیز روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: مجموعه این شرایط گویای آن است که با وجود آنکه بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آب استحصالی کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار دارد، این میزان در استان تهران به ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین بحث تامین، انتقال و ارتقای بهره وری مصرف آب اولویت اول بخش کشاورزی است.

موسوی با اشاره به اینکه تا ابتدای امسال ۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار شیوه آبیاری اراضی استان از شکل سنتی به مدرن تغییر یافته است، گفت: در سال جاری ۱۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار و سامانه های نوین آبیاری در استان تهران اجرا می‌شود، ضمن اینکه ما طی سه سال آینده سامانه های نوین آبیاری را دو برابر کرده و به ۷۰ هزار هکتار می رسانیم.

وی ادامه داد: ما برای ایجاد هر هکتار آبیاری قطره ای ۵۶ میلیون ریال، هر هکتار آبیاری بارانی ۴۰ میلیون و هر هکتار آبیاری کم فشار ۳۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان می کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران، بهره برداری ۱۱۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار طی ۱۵ طرح در ۱۵ نقطه در این استان طی هفته دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: دومین رکن اساسی تولید پس از آب، زمین است. یکی از بحث های مهم بخش حفظ کاربری اراضی کشاورزی است.

موسوی ادامه داد: به علت گسترش بی رویه شهرها و تبدیل روستاها به شهر ما در استان تهران با بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در طول سال ۹۲ تا امسال ۱۳۶۶ حکم و دستور قضایی در این زمینه اجرا شده است، افزود: این تعداد احکام تقریبا با ۴۰ درصد کل احکام و دستورات قضایی اجرا شده در سراسر استان‌های کشور برابر است و باعث شده تا ۵۷۲ هکتار از اراضی ما آزاد شود.

موسوی با اشاره به اینکه سازمان جهادکشاورزی استان تهران طی هفته دولت ۱۰۱ طرح کشاورزی را به بهره برداری می رساند، اضافه کرد: در مجموع برای اجرای این طرح‌ها ۸۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که ۱۲ درصد آن سهم دولت، ۲۶ درصد تسهیلات بانکی و ۶۲ درصد آورده مجریان طرح ها است.

وی افزود: همچنین از نظر ترکیبی نیز ۵۰۰ درصد این طرح‌ها مربوط به پروژه های تولیدات دامی، ۳۵ درصد پروژه های تولیدات گیاهی، ۱۰ درصد صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته بندی و سردخانه، ۲۵ درصد آب، خاک، امور زیربنایی و مهندسی و ۱۵ درصد آنها مربوط به پروژه های منابع طبیعی و امور عشایری است.

موسوی با بیان اینکه از سیاست‌های اصلی ما تغییر کشت‌های باز به کشت‌های بسته و گلخانه ای به ویژه در محصولات غیراستراتژیک است، اضافه کرد: این امر جهت پایداری تولید اجرا می‌شود، ضمن اینکه ما در بحث شیلات استفاده های چند منظوره از استخر را پیگیری می‌کنیم که در این راستا، ۹۵ استخر طی هفته دولت به بهره برداری می‌رسد که نتیجه آن تولید ۱۳۰ تن گوشت ماهی است.

وی با اشاره به گسترش زنجیره تولید نیز گفت: یکی از چالش‌های جدی بخش کشاورزی شکاف قیمت محصولات از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده است.

موسوی با بیان اینکه به طور متوسط باید بین ۶۰ تا ۷۵ درصد پولی که مصرف کننده می پردازد، به جیب تولید کننده برود، تاکید کرد: متاسفانه به علت ایفای نقش گسترده واسطه ها، این سهم کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در این راستا، ما در زمینه تولید گوشت مرغ ۷ زنجیره با ۴۳۲ واحد تولیدی به ظرفیت ۹.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی با شبکه توزیعی که روزانه ۷۵ تن گوشت را عرضه می‌کند ایجاد کرده ایم. در بحث شیر نیز تمامی دامداری هایی که بیش از ۵۰۰ راس دام داشته باشند، می توانند برای استفاده از صنایع تبدیلی مجوز دریافت کنند.

موسوی افزود: تا امروز ۱۰ زنجیره تولید با ۱۳ هزار و ۵۰۰ راس دام در استان ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران، دو ویژگی حداقل قیمت تمام شده و حداکثر کیفیت را برای محصولات تولیدی ذکر کرد و گفت: هر محصول برای اینکه در بازار تولیدی پایدار باشد باید این دو ویژگی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت تمام شده تولید باید به سمت مکانیزه شدن پیش رفت، اظهارداشت: زمانی که آبیاری را از روش سنتی به مدرنیته تغییر می دهیم، در سال دوم بهره برداری ۸۰ درصد هزینه های ما کاهش پیدا می‌کند.

موسوی در رابطه با بحث پشتیبانی از کشاورزان برای انجام مکانیزاسیون افزود: در طول یک سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته، همچنین ۲۳۷ دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی به آنان داده شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید توانمند شوند و مهارت‌های فنی و تخصصی آنان افزایش یابد، ادامه داد: در طول یک سال گذشته ما برای پیشبرد این هدف بیش از ۱۰۰ دوره برای تولید کنندگان برگزار کردیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران در رابطه با طرح مقابله با آبیاری سبزی با فاضلاب در استان تهران نیز گفت: در طول چند سال گذشته ما طرحی ر ا تحت عنوان تامین آب سالم، اصلاح الگوی کشت، مقابله، کنترل و برخورد با کشاورزان متخلف را تدوین و اجرا کردیم.

موسوی افزود: این طرح، طرحی چند بعدی است، چرا که مسئول تامین آب در استان تهران شرکت آب منطقه ای، مسئول سلامت آب اداره محیط زیست، مسئول کنترل سلامت تولید وزارت بهداشت و درمان، مسئول نظارت بر سلامت تولید در مزرعه وزارت جهاد کشاورزی است؛ در نتیجه برای اجرای این طرح باید دستگاه‌های مذکور در کنار هم قرار می گرفتند، ضمن اینکه طرح فوق با حمایت همه جانبه استاندار تهران و فرمانداری های استان اجرا شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران با بیان اینکه از ۲۱۱ هزار هکتار اراضی این استان ۲۲ هزار هکتار زیر کشت سبزی و سیفی قرار دارد، اضافه کرد: از این میزان در ۷۴۱ هکتار اراضی از آبیاری مخلوط (آب سالم و فاضلاب) استفاده می شد که طی اقدامات انجام شده این میزان به ۴۶.۵ هکتار رسیده، ضمن اینکه اداره محیط زیست جنوب تهران همچنان در حال برخورد با متخلفان است.

وی ادامه داد: ۲۹۶ مورد تذکر و اخطار شفاهی و کتبی به کشاورزان خاطی، ۶۲ مورد شناسایی و اخطار به کارگاه‌های صنفی و صنعتی آلوده کننده آب سالم کشاورزی و معرفی ۲۸ کشاورز خاطی به شبکه بهداشت درمان جهت برخورد قانونی از طریق مراجع قضائی و ... از جمله اقداماتی است که ما در این راستا انجام دادیم.

موسوی در مورد میزان خرید تضمینی گندم نیز گفت: تاکنون ۷۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که این میزان در سال گذشته ۶ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در سال ۹۳ با افزایش ۱۲ برابری همراه بوده است، گفت: در مجموع ۹۵ هزار و ۶۰۰ تن گندم طی سال جاری در استان تهران تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران با بیان اینکه این سازمان با کشت برنج در استان تهران به شدت مخالف است، گفت: مصرف بی رویه آب و استفاده از آب فاضلاب در کشت این محصول از جمله علل این امر است.

وی تاکید کرد: ما حتی با کشت برنج با آب سالم نیز به شدت مخالف هستیم، چرا که این امر با توجه به میزان بالای تبخیر در استان امری منطقی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *