شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
کمیسر سابق حقوق بشر سازمان ملل:

هرج ومرج منطقه حاصل دخالت آمریکا است

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب: 436981
«ریچارد فالک» در کتاب جدید خود که به تازگی منتشر شده است ضمن انتقاد از تحولات سالهای اخیر در کشورهای منطقه نوشت: حوادث تلخ اخیر در خاورمیانه نتیجه دخالتهای نظامی ایالات متحده آمریکا در منطقه است.
به گزارش جهان، مهر به نقل از پایگاه «العرب» خبرداد: «ریچارد فالک» کمیسر سابق حقوق بشر سازمان ملل و استاد بین المللی رشته حقوق با انتشار کتابی تحت عنوان «هرج و مرج و انقلاب معکوس پس از بهار عربی» سیاست های ایالات متحده آمریکا در قبال کشورهای منطقه را به باد انتقاد گرفت.

بر اساس این گزارش، وی ضمن انتقاد شدید از سیاست های جنگ طلبانه آمریکا در کشورهای مختلف نوشته است: علت اصلی هرج و مرج ها و حوادث های تلخ سالهای اخیر در منطقه را می توان در دخالت های نظامی آمریکا جستجو کرد.

وی با اشاره به مداخله های نظامی آمریکا در عراق و لیبی اظهار داشت: این مداخله های نظامی بدون هیچ توجیه و سند محکمه پسند صورت گرفت.

این استاد حقوق بین الملل در کتاب خود همچنین می نویسد: پس از بروز بهار عربی در کشورهای مختلف منطقه بسیار خوش بین بودم که این تحرکات آخرین میخ را بر تابوت ظلم و استبداد بکوبد، اما متأسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که جنگ و استبداد از این کشورها رخت بر نبسته و هرج و مرج در آنها بیداد می کند.

فالک همچنین با تشریح سیاست های نادرست آمریکا و غرب در قبال کشورهای منطقه می گوید: در هر کشوری که نفت وجود داشته باشد و دولتی مخالف با سیاست های غرب زمام امور را در دست داشته باشد، شما بدون شک شاهد این خواهید بود که غرب به سیاست های جنگ طلبانه خود در قبال آن کشور روی می آورد و یا حداقل سنگین ترین تحریم ها را علیه آن وضع می کند.

وی همچنین به دخالت نظامی آمریکا با همکاری انگلیس در عراق اشاره کرده و تصریح می کند: دخالت نظامی آمریکا و انگلیس در عراق، در واقع حمله به قلب صلح و ثبات در خاورمیانه بود؛ این دخالت شکستی بزرگ برای قوانین بین المللی بود و استقلال سازمان ملل را زیر سؤال برد.

گفتنی است، ریچارد فالک استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا، مؤلف بیش از ۵۰ کتاب در زمینه جنگ، حقوق بشر و حقوق بین‌الملل است. آثار وی در این زمینه ها مورد استناد حقوقدانان دنیاست. وی گزارشگر ویژه حقوق بشر در فلسطین نیز هست. ریچارد فالک از جمله افرادی است که به انتقادات صریح از رژیم صهیونیستی معروف است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *