جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

انرژی هسته‌ای را گسترش دهید

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 323481
تعدادی از دانشمندان برجسته حوزه آب و هوا تاکید کردند: انرژی‌های باد و خورشید برای اجتناب از گرم شدن تدریجی زمین کافی نیستند و از فعالان محیط زیست خواستند که از گسترش انرژی هسته‌ای به عنوان راهی امن‌تر برای کاهش آلایندگی‌ سوخت‌های فسیلی بهره بگیرند.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: چهار دانشمند برجسته حوزه آب و هوا که در زمینه خطرات تغییرات جوی هشدارهای زیادی داده‌اند، در نامه‌ای به گروه‌های حفاظت از محیط زیست و سیاستمداران سراسر جهان برگزاری یک نشست سرنوشت ساز در زمینه نقش انرژی هسته‌ای در مبارزه با تغییرات جوی را خواستار شدند.

فعالان محیط زیست معتقدند: گرم شدن تدریجی زمین تهدیدی علیه اکوسیستم و انسان است، ولی بسیاری مخالف انرژی هسته‌ای هستند و می‌گویند: انرژیهای نو تجدیدپذیر قادر خواهند بود که ظرف چند دهه آینده انرژی جهان را تامین کنند.

این نامه می‌افزاید: ایده انرژیهای تجدیدپذیر واقع بینانه نیست. میزان منابع این انرژی به اندازه کافی نیست تا انرژی ارزان و قابل اتکا برای تامین نیازهای جهان را تامین کند و با توجه با گرم شدن تدریجی زمین و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای که سریع‌تر از همیشه شده است، نمی‌توان از فن آوریهایی که می‌توانند گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، چشم پوشی کرد.

امضاکنندگان این نامه جیمز هانسن، از دانشمندان سابق ناسا، کن کالدیرا از موسسه کارنگی، کری امانوئل از موسسه تکنولوژی ماساچوست و تام ویگلی از دانشگاه آدلاید استرالیا هستند.

هانسن تحقیقات خود را درباره تهدید گرم شدن زمین بیش از ۳۰ سال قبل آغاز کرده است. وی فوریه گذشته به دلیل حضور در یک تجمع اعتراضی مقابل کاخ سفید در اعتراض به تغییرات جوی دستگیر شد.

کالدیرا یکی از نویسندگان گزارش‌های هیات بین دولتی در زمینه تغییرات جوی و امانوئل به خاطر تحقیقاتش درباره ارتباطات احتمالی بین تغییرات جوی و بروز توفان معروف است و ویگلی طی ۳۰ سال گذشته تحقیقات زیادی را درباره تغییرات جوی انجام داده است.

امانوئل گفت: امضاکنندگان این نامه مخالف انرژیهای تجدیدپذیر نیستند ولی از فعالان محیط زیست می‌خواهند درک کنند که به طور واقع بینانه آنها نمی‌توانند خودشان مشکلات انرژی جهان را حل کنند.

بخش اعظم کارشناسان آب و هوا می‌گویند، اکنون تقریبا مطمئن هستند که آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی باعث بالا رفتن دمای زمین طی ۶۰ سال گذشته شده است. آنها می‌گویند انتشار گازهای گلخانه‌ای باید به شدت کاهش یابد تا از خسارات شدیدتر در آینده جلوگیری شود.

در سال ۲۰۱۱ انتشار گاز دی اکسیدکربن در سطح جهان به دلیل افزایش شدید آن در چین ( بزرگترین تولیدکننده دی اکسید کربن در جهان) سه درصد افزایش یافت. آمریکا پس از چین دومین تولیدکننده کربن در سطح جهان است.

هانسن - استاد دانشگاه کلمبیا در آمریکا - گفت: این کافی نیست که فعالان محیط زیست صرفا با سوختهای فسیلی مخالفت و انرژیهای تجدیدشدنی را تبلیغ کنند.

هانسن به آسوشیتدپرس گفت: اگر آنها همچنان به این افسانه معتقد باشند که ما فقط به انرژی‌های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید احتیاج داریم، تنها خود را فریب داده‌اند.

در این نامه آمده است: زمان آن رسیده کسانیکه تهدید گرم شدن زمین را جدی می‌گیرند، در راستای تلاشها برای عرضه انرژی در جهان به دنبال گسترش و استقرار سیستم‌های امن تر انرژی هسته ای باشند.

استیون آنسولابهر - استاد دانشگاه هاروارد - که مسائل مربوط به انرژی را مطالعه می‌کند، گفت: انرژی هسته‌ای در مقوله محیط زیست بسیار تعیین کننده است.

این در حالیست که یک سازمان بزرگ حامی محیط زیست موسوم به شورای دفاع از منابع طبیعی هشدار داد که انرژی هسته‌ای اکسیر رفع نگرانی درباره تغییرات جوی نیست.

فرانسیس بینک - رئیس این شورا - در بیانیه‌ای گفت: خطر فاجعه یکی از ضعف‌های انرژی هسته‌ای است. انبار پسماندهای هسته ای و امنیت مواد هسته‌ای نیز مسائل بسیار مهمی هستند.

وی گفت: راه بهتر پاکسازی نیروگاهها و سرمایه گذاری روی کارآمدی و انرژیهای تجدید پذیر است.

دانشمندان می‌گویند: استفاده از انرژی هسته‌ای خطراتی دارد ولی این خطرات بسیار کمتر از خطر تغییرات شدید جوی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *