چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نکاتی درباره موجودیت فرشتگان

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 403284
فرشتگان از موجوداتی هستند که مسائل مختلف زندگی آنها همیشه برای بشر جای سوال داشته است.
به گزارش جهان به نقل از قدس، یکی از آفریده های الهی فرشتگان یا همان ملائکه هستند که همیشه مسائل مختلف مربوط به آنها همچون شکل و ظاهر؛ نوع زندگی، وظایف، جایگاه و نقش و ... برای انسان جذاب و همراه با سوال بوده است. از این رو، روایات ما با تصریح بر برخی مسائل به گوشه ای از این اشتیاق پاسخ داده اند.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «از چیزهایى که خدا خلق کرده، چیزى فراوان تر از فرشتگان وجود ندارد.»

امیرالمومنین على (ع) در وصف فرشتگان فرمودند: «آنان داناترین آفریدگانت به تو هستند و ترسانترین آنها از تو و نزدیکترینشان به تو. در پشتها [ى نرینگان] نبوده و در زهدان ها جاى نداشته اند. از آبى پست آفریده نشده اند و حوادث روزگار آنها را پریشان نساخته است. آنان با همه مقام و منزلتى که نزد تو دارند و با اینکه همه وجودشان عشق به توست و با وجود طاعت بسیارشان از تو و کمى غفلتشان از امر تو، اگر حقیقت و کنه آنچه را که از تو بر آنان پوشیده است مشاهده کنند، بى گمان اعمال خود را کوچک خواهند شمرد.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «فرشتگان نه مى خورند، نه مى آشامند و نه ازدواج مى کنند؛ بلکه با نسیم عرش زندگى مى کنند.»

همچنین، آن حضرت (ع) فرموده اند: «خداوند فرشتگانى دارد که تا روز قیامت در حال رکوعند و فرشتگانى دارد که تا روز قیامت در حال سجودند.»

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «سپس، خداوند سبحان براى اسکان دادن در آسمان هاى خود و آباد ساختن آسمان بلند ملکوت خویش، مخلوقاتى بدیع، یعنى فرشتگانش را بیافرید و به وسیله آنها شکاف هاى راه هاى گشاده آسمان ها را پر کرد و فاصله هاى میان فضاهاى آنها را با آنان بیاکَند.»

امام باقر (ع) درباره آیه «له معقبات من بین یدیه ومن خلفه یحفظونه من امر الله...» فرمودند: «به فرمان خدا او را از اینکه در چاهى بیفتد یا دیوارى بر سرش خراب شود یا آسیبى به او برسد، حفظ مى کنند و همین که اجلش رسید او را با آن تنها مى گذارند و به سوى مقدراتش مى رانند.این معقّبات عبارتند از دو فرشته که در شب از او مراقبت مى کنند و دو فرشته که در روز محافظتش مى نمایند و این کار را به نوبت انجام مى دهند.»



منابع:

تفسیر قمّی

بحارالانوار

میزان الحکمه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *