شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۸
۳۴

آیا سفر روحانی، نگرانی‌های مردم در سیستان و بلوچستان را افزایش خواهد داد؟

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 354883
فردا حسن روحانی، رئیس جمهور به همراه تعدادی از وزیران به سیستان و بلوچستان سفر می کند. در این سفر قرار است رئیس جمهور علاوه بر زاهدان به شهرهای زابل و چابهار نیز سفر کند. در این میان نوع نگاه دولت یازدهم به مسائل امنیتی این استان و نزدیکی به برخی جریانات تندروی مذهبی در زاهدان سبب نگرانی های گسترده مردمی شده است.
آیا سفر روحانی، نگرانی‌های مردم در سیستان و بلوچستان را افزایش خواهد داد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: فردا حسن روحانی، رئیس جمهور به همراه تعدادی از وزیران به سیستان و بلوچستان سفر می کند. در این سفر قرار است رئیس جمهور علاوه بر زاهدان به شهرهای زابل و چابهار نیز سفر کند. در این میان نوع نگاه دولت یازدهم به مسائل امنیتی این استان و نزدیکی به برخی جریانات تندروی مذهبی در زاهدان سبب نگرانی های گسترده مردمی شده است.

در این باره به نکات قابل تامل ذیل می توان اشاره کرد:
 
الف: ملاقات های متعدد مولوی عبدالحمید با مسئولین ارشد تدبیر و امید و از جمله شخص رئیس جمهور و درخواست های متعدد وی مبنی بر داشتن وزیر و استاندار از این طیف از همان ابتدای شروع بکار دولت نگرانی های را خلق کرد. عبدالحمید حتی اینک تقاضای داشتن یک مکان برای فعالیت گسترده در تهران را نیز از دولت مطرح کرده و برخی مسئولین دولت ظاهرا در این باره اگر موانعی در راه خود نبینند، اینکار را انجام خواهند داد. نزدیکی دولت به جریانات تندروی مذهبی در جنوب شرق با بی توجهی به درخواست ها و نگرانی های بسیاری دیگر از علمای شیعه وسنی در این باره همچنان ادامه دارد. در این میان تاکنون علمای بزرگی در قم درباره رشد جریان تکفیری و برخی اقدامات خاص دولت در سیستان و بلوچستان به دولت هشدار داده اند. نگرانی ها در این باره به حدی جدی شده است که یکی از مراجع بزرگ قم  پس از اینگونه اقدامات دولت تدبیر و امید شخصا پیگیر برخی مسائل سیستان و بلوچستان شده اند.

ب: امتیازات دولت تدبیر و امید به مولوی عبدالحمید تنها به این مسائل ختم نشده است و استاندار سیستان و بلوچستان برای کسب رضایتمندی مولوی عبدالحمید با دادن پست های مهم و حساس به نزدیکان وی نگرانی ها در این باره را به اوج خود رسانده است. در این مدت بسیاری از اهل سنت انقلابی به علت اصرار استاندار سیستان و بلوچستان برای نزدیکی به مولوی عبدالحمید منزوی شده اند. درخواست مولوی عبدالحمید نیز انزوای اهل سنت انقلابی است زیرا آنها را بزرگترین مانع سد راه خود می بیند.

ج: در دولت تدبیر و امید شیب ناامنی ها در سیستان و بلوچستان دوباره سیر صعودی پیدا کرده و علائم بسیاری نیز نشان میدهد که عملیات های اطلاعاتی در جنوب شرق افزایش پیدا خواهد کرد. در حالیکه اتفاق نظر کارشناسان امنیتی مبنی بر اینکه اصلی ترین  ریشه ناامنی های خاص در رشد افراط گری مذهبی و جریان تکفیری در جنوب شرق است، هنوز دولت را برای اجرایی کردن برخی قوانین بازدارنده در این باره متقاعد نکرده است. مهمترین موضوع در راستای اجرایی کردن قانون نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت است که به علت مخالفت مولوی عبدالحمید، دولت در این زمینه تا کنون اقدام خاصی نکرده است. در اینکه مولوی عبدالحمید چرا در این باره نگران است باید در فرصت و جایی دیگر بررسی شود ولی دولت بین رضایت عبدالحمید و امنیت مردم کدام را برخواهد گزید؟ در این باره علائم امیداوار کننده ای دیده نمی شود.

د: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، رصد برخی جریانات نشان می دهد که جریانات افراطی اصلاح طلب که سوابق متعددی در فتنه ۸۸ داشته اند در بدنه مدیریتی سیستان و بلوچستان تقویت شده اند. بسیاری از این افراد اینک در استانداری و مراکز دیگر نقش های جدی مشاوره ای پیدا کرده اند. تقویت جریانات تندروی سیاسی در کنار تقویت جریانات تندروی مذهبی و پیوندی که این دو جریان در سالهای اخیر باهم در جنوب شرق برای پروژه های مشترک داشته اند، برای نظم و امنیت داخلی سیستان و بلوچستان یک فاجعه محسوب می شود.

و: در این میان بسیاری نگران هستند که آیا در این سفر قرار است رئیس جمهور در پازل برخی برنامه هایی که جریانات تندرو برای وی طراحی کرده اند، قرار بگیرید و بر افزایش نگرانی های امنیتی و سیاسی مردم بیفزاید یا به نحوی رفتار کند که آرامش را به مردم نگران بازگرداند. باید منتظر ماند و این سفر را رصد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این تحلیل های آبکی از کجا به ذهن شما می رسه. کاری هست این دولت بکنه و شما ایراد بنی اسرائیلی به اون نگیرید؟
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم!
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
تقریبا میشه فهمید چه خبره،عبدالحمید گفته من به رفیقام میگم مرزبانارو ازاد کنن شمام یه زحمت بکشید این خاسته های منو اجرا کنید،میدونی یه معامله خوب!!!!!!!!!!!!!!!!
عبدالحمید ومهرعلی یونسی =... عدالت
بی تدبیری و نا امید
بازگشت به دوران خان سالاری !!!

در واقع عبدالحمید خان !! قصد دارن دوران فئودالیسم رو زنده کنن و برای خودشون جایگاهی رو فراهم کنن ...
....
اینقدر چوب بخورید که قدر احمدی نژادو بفهمید
Iran, Islamic Republic of
....هر قدر جلوي افراطي‌ها گرفته شود امنيت بيشتر خواهد شد
اون احمدی نژاد اگه همه چیزش بد بود که بود ولی همین که این مولوی عبدالحمید رو اصلا تحویل نگرفت خیل خوب بود
نمی دونم والا
رضا
هنوزم شک دارید که دولت می خواد...
بیدار
Iran, Islamic Republic of
در هرجا که شیب ارتباط با امریکا سی ر صعودی پیدا کند سیر جنایات وظلم وستم هم افزایش پیدا میکند عراق در زمان اشغال امریک افغانستان و...راببینید حالا بعد از این همه تجربه دوستان تدبیر وتعامل امید به کلید امریکا بستند تا مشکلات ایران را حل کنند ،زهی خیال باطل که از دزد انتظار حافظ اموال بودن.
به نظر مي رسد گروهگ اصول گرائي براي سفر جناب اقاي دکتر روحاني به استان برنامه داشته باشند....
فعلا این اقای روحانی هستن که تلاش می کنن ....
فک کنم احمدی نژاد باید به سیستان سفر کند و چندتایی شعار هم بدهد همه چی درست میشه!!!!!!!!!!
مردم به آقای روحانی اعتماد دارند و حمایتش هم می کنند حالا شما هرچی میخواهید تیتر بزنید و مخالفت کنید
به مولا لایک داری هوارتا این اصول گرا های افراطی هنوز از شکست تو انتخابات بد جوری میسوزند
مازندراني
Iran, Islamic Republic of
ايكاش آقاي روحاني اول يه سري به تالار بورس ميزد ببينه سرمايه مردم چگونه نابود شد بعد ميرفت سيستان وبلوچستان وتاكستان وارمنستان وپاكستان وافغانستان وقرقيزستان وتركمنستان و..............
United States
من عبدالحمید رو نمی شناسم ولی هرچی باشه فکر نمیکنم خطرناک ... باشه
کریم شیره ای
راشت میگی مردم به روحانی اعتماد ژیادی دارند مشل خود من
جوجه را آخر پاییز می شمارن
عمار فاطمی
.... در این دولت چه خبره ؟؟؟؟
...
با یاری خدا خبرهای خوش
به شما ربطی نداره تو...پای سایت جون جونیت جهان نیوز هی کامنت بده ....
شام میدن
sobhan
Iran, Islamic Republic of
ساکت "بی سواد"!!!
بی سواد حرف نمی زند
منم نمیدونم چه خبره اما اینو میدونم که هرجا فتنه ای داخلی در کمین نظام باشه حتما حتما ردپای وزیر دانشمند خاتمی ع.ی قابل روئیته .
حسین
فکر کنم سایت وزین جهان از مردم سیستان نگران تره.
روحانی به سیستان رفت
انشالله
وقتی احمدی نژاد میخواست بره سیستان برنامه ترور ایشون را کشیدند
و حالا برای این یکی فرش قرمز پهن میکنند
این نتیجه بصیرت امثال شما ست....
خوانین
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده اولا ریشه تمام این اختلافات در فقر نهادینه شده در این منطقه است....
Iran, Islamic Republic of
راستی چرا سفر آقای روحانی به قم منتفی می شود اما سفر به سیستان برنامه ریزی می شود!؟!؟!؟
مهدی
اتفاقا بیشتر ناامنی های این استان در زمان دولت قبل اتفاق افتاد به دلیل بی تدبیری شخص احمدی ... و مطمین باشید در زمان دولت روحانی خیلی از مشکلات این استان حل میشه نمیشه با دیدگاه امنیتی و چهت حفظ منافع یک عده خاص استان را مدیریت کرد
رضا
شما چرا اینقدر بر اساس تعصبات حرف میزنید کدوم مردم رو میگید ؟....