پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
ولایتی در مرکز مطالعات وزارت خارجه چین:

داعش ابزار دست قدرتهای بزرگ است

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب: 424687
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران اعلام کرد: برخی کشورها تلاش دارند مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱ +۵ به بن بست کشیده شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، «علی اکبر ولایتی» که عصر سه شنبه در مرکز مطالعات بین الملل وزارت امور خارجه چین حضور یافته بود، در سخنانی اظهار داشت: ایران همواره اعلام کرده که در پی دستیابی صلح آمیز از فناوری هسته ای است و این فعالیت ها باید همواره مورد احترام قرار گیرد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه برخی کشورها با عدم پذیرش این موضوع همواره در پی سنگ اندازی و ایجاد مانع برای دستیابی ایران به این فناوری هستند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی نیز فروگذار نیستند.

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل آنکه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق ملت خود قلمداد می کند از مذاکرات استقبال کرده است اما چنانچه آنان قصد کارشکنی داشته باشند، در برابر زیاده خواهی های آنان نیز خواهد ایستاد.

وی که به دعوت «وانگ مانئوان» رئیس مرکز مطالعات بین الملل وزارت امور خارجه در این مرکز حضور یافته بود، در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی شکل گیری گروههای تروریستی از جمله داعش در منطقه اشاره کرد و گفت: این گروه را برخی دشمنان و بیگانگان برای رسیدن به اهداف شوم خود خلق کردند که به طور حتم در این راه جز شکست چیزی نصیب آنان نخواهد شد.

وی در ادامه به سابقه تاریخی و گذشته فعالیت های گروههای تروریستی از جمله داعش، القاعده و طالبان اشاره کرد و گفت: برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا در شکل دهی این گروهها نقش مستقیم داشتند و این موضوع در کتاب خاطرات «هیلاری کلینتون» نیز به صراحت اعلام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وی به صراحت در کتاب خود به نقش کشورش در ایجاد داعش اشاره می کند که برخی کشورهای منطقه نیز در خلق این گروه تروریسی دخیل بوده‎اند.

وی یادآور شد: اما نکته جالب توجه، این است که کشورهای حامی تروریسم و موسس چنین گروههایی هم اکنون مدعی تشکیل ائتلاف ضد داعش هستند و قصد نابودی این گروهها را دارند.

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب اسلامی در عین حال تصریح کرد که محور مقاومت، ایران، سوریه، لبنان، یمن و عراق در مقابل این جنایات و توطئه ها ایستادگی خواهد کرد تا دشمنان به اهداف خود نرسند.

وی در همین ارتباط افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سال های طولانی همیشه مورد تهدید و مشکلات فراوان از سوی این گروه ها قرار داشته اما با مقاومت و ایستادگی تاکنون اجازه نداده است خواب ها و نقشه های شوم آنان محقق شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به روابط خوب و دیرینه ایران و چین اشاره کرد و گفت: دو کشور همواره آمادگی خود را برای گسترش همکاری ها در همه زمینه ها اعلام کرده اند که برقراری این روابط علاوه بر دو کشور، برای کشورهای منطقه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ولایتی همچنین به وضعیت کنونی کشور یمن اشاره کرد و شرایط مردم این کشور را ناگوار دانست.

وی یادآور شد: پذیرش این موضوع بسیار سخت است که مردم یک کشور برای دستیابی به استقلال و آزادی و رهایی از وابستگی به بیگانگان، دچار چنین ظلم ناجونمردانه ای شوند. از سوی عوامل خارجی بمباران وگلوله باران شده و حتی از ارسال کمک های انسان دوستانه برای آنان که از سوی ایران و برخی دیگر کشورها انجام می شود، محروم شوند.

«علی اکبر ولایتی» به منظور شرکت در نخستین نشست سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» به چین سفر کرده است.

این اجلاس دور روزه، عصر امروز به کار خود پایان داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *