پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۶
۲۰
تحلیل خواندنی رحیم پور از آخوندهای «متفاوت نما»

دغدغه برخی روحانیون این است که چه دینى را عرضه كنند تا منزلت اجتماعى‌شان حفظ شود

جمعه ۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 429989
كسانى كه به طلبگى و تولى امر دین به عنوان یك كسب و كار نگاه می كنند، هرجایى یك حرف می زنند. تنوع در سبك نیست، در اصل بحث است. حلال و حرام خدا را تغییر می دهند، مهم نیست كه در آن مساله ، شریعت مقدس چه خواسته است، مهم این است كه چه چیز منافع آنها را تامین می كند. این همان بى دینى است در پوست دین.
دغدغه برخی روحانیون این است که چه دینى را عرضه كنند تا منزلت اجتماعى‌شان حفظ شود
به گزارش جهان، استاد رحیم پور ازغدی در یکی از سخنان خود که پیش از این با عنوان "پژوهش، روش، پرسش، درد، هدف"از شبكه چهار در ٢٥ آذر ماه ١٣٩٢ پخش شده بود می گوشد: «پوشیدن لباس روحانیت و طلبه شدن، به لحاظ منزلت اجتماعى در طول تاریخ متفاوت است. یك زمانى كسى كه طلبه می شد مورد تحقیر قرار می گرفت. در بین بستگان و فامیل و محله تحقیر می شد تا در سطح جامعه كه از طرف حكومت سركوب می شد.

یك وقت هایى هم طلبگى یك مزیت بوده است، مزیت علمى و اجتماعى و حتى مادّى. وقتى به روحانیت به عنوان یك شغل نگاه شود، آن وقت روحانى منزلت مدار می شود و در واقع خودمدار و خودمحور، نگاه می كند كه چگونه رفتار كند یا با دین چگونه مواجه شود و به عبارت دیگر چه دینى را به جامعه عرضه كند تا منزلت اجتماعى خودش به عنوان صاحب یك شغل تامین شود.

اگر مخاطبش عوام است، او هم عوام پسند حرف می زند، اگر مخاطب بى دین است، مناسب حال او صحبت می كند، اگر مخاطبش مقدس مآب است، او هم سوپر مقدس می شود. چون هدف خدا نیست، هدف این است كه او منزلت اجتماعى داشته باشد. باید محترم باشد و دستش را ببوسند و برایش وجوهات بیاورند. خلاصه اینكه او باید آقا باشد.

یك نوع نگاه هم به رسالت طلبگى و روحانیت، نگاه انبیائى است. انبیاء به مساله مخاطب توجه می كردند، به لحاظ نظرى و عملى و بعد نتیجه می گرفتند كه وظیفه ما در قبال این مردم چیست. سطح مخاطب را حتماً لحاظ می كردند، انبیاء با همه یك جور حرف نزدند، اما با همه یك حرف زدند. اما كسانى كه به طلبگى و تولى امر دین به عنوان یك كسب و كار نگاه می كنند، هرجایى یك حرف می زنند. تنوع در سبك نیست، در اصل بحث است. حلال و حرام خدا را تغییر می دهند، مهم نیست كه در آن مساله ، شریعت مقدس چه خواسته است، مهم این است كه چه چیز منافع آنها را تامین می كند. این همان بى دینى است در پوست دین. خداوند متعال هم در قرآن كریم، صریح ترین حملات و اهانت ها را به عالم نماى دینى می كند و بزرگترین تجلیل را هم از عالم دین می كند.

دو جا در قرآن كریم ،خداوند آداب معمول را كنار می گذارد و توهین می كند و به اصطلاح فحش می دهد، كه البته توهین نیست بلكه بیان یك واقعیت است. یكجا رسماً می گوید الاغ، یكجا هم می گوید سگ، در آیه پنجم سوره مباركه جمعه و در آیه یكصدو هفتاد و ششم سوره مباركه اعراف. هر دو هم در مورد عالم نماى دینى است.

تعبیر الاغ و سگ درباره این اشخاص به كار رفته است. از آن طرف هم بزرگترین تجلیل ها از عالم وارسته می شود كه خشیت واقعى خداوند، فقط سهم علما دانسته شده، چون واژه "انّما" در آیه بكار برده شده، یعنى فقط علما حقیقتاً اهل خشیتند. عالم و غیر عالم مساوى نیستند. "هل یستوى الذین یعلمون و الذین لا یعلمون" و این یك سوال همیشگى و مبنایى است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی فدایی علی(ع)
افرین و احسنت بر تو که وامدار هیچ گروه و شخصی نیستی،و حقایق دستورات خداوند را بیان میکنی.
عاشق روحانیت
Iran, Islamic Republic of
خدا لطف کرده به استاد شجاعت حقیقت گویی را داده ۰۰۰
بعضی از ۰۰۰۰ تا کمی مشهور می شوند سریع جو زده میشوند و رسالت انبیایی خود را فراموش می کنند
روحانی نباید نون به نرخ روز خور شود که اگر شد می شود مثل فتنه گران که لباس پیامبر را هم خدشه دار کردند
نازک بین
Romania
خدا شما رو حفظ کند. ...
رامین
سخنان دقیق و درستی گفتن . این چنین افرادی در جامعه باعث بد نام شدن دین و دیندار می شوند (البته در بین عوام).انشالله خدا این اساتید گرانقدر را حفظ کند که روشنگری میکنند
درود بر استاد اندیشمند شجاع
علی
وای که حرف زدن چقدر سادست.........
اتفاقا عمل بر طبق امیال نفسانی و رنگ به رنگ شدن بر طبق خواست عوامه که سادست!
به عنوان یک روحانی باید بگویم خیلی عالی زدی به هدف جناب رحیم پور.
نمونه های چنین آخوندهایی کاملا مشهوده.ملاقات با قیافه های دگراندیش و دگرپوش در هنگام انتخابات و زیر سوال بردن امربمعروف و مساله حجاب و عملکرد نیروی انتظامی و...
عکس انداختن با دختران و پسران بزک کرده و...
آدمیزاد
Colombia
من نمیدانم چگونه بعضی ها حرفهای این آدم را ستایش میکنند ،....
Iran, Islamic Republic of
آدمیزاد مقداری مطالعه کنی متوجه میشوی.
همونجور شما حرفهای صدمن یه غاز اقای ه.. رو ستایش می کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خب برو بدون
ولي ما مي دانيم كه امثال تو چرا از سخنان عالمانه اين انسان بصير و آگاه و وارسته , ناراحت و عصباني مي شويد!!!
Iran, Islamic Republic of
خب براي همين ناداني هايت است كه هميشه از قافله حق و اهل حق عقبي !!!

هههههههههههههههههههه
ناآشنا
آقای آدمیزاد !! بهتره تو نادونی خودت بمونی چونکه اصلا" نفهمیدی که استاد چی گفته ؟!
مریم
آفرین واقعا دقیق ودرست فرمودند نمونه ها زیادند حتی در صدا وسیما
فقط بعضی روحانیون این رفتار ها را ندارند بلکه مسیولین و سیاستمداران هم همین ترفند را دارند بیچاره ملت
مسعود
کلا سر کاریم همگی !جنگ قدرته برادر شوخی که نیست هههههههههه
یونس الف
ایشان روشن ضمیر حق جو و حق گو هستند
حالا هر چقدر محبوبیتشان کم شود
برای خدا حرف می زنند
ایا اگرایث سخنان رایک اصلاح طلب مثلا. زیباکلام می گفت تا مرز ارتداد او را پیش نمی بردید ؟ خدا را شکر می کنیم هستند انسانهایی که هنوز شهامت گفتن حق را دارن