سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

يار غار طالباني در تهران چه مي‌خواهد؟

يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 231302
دو روز پس از بيانيه وزارت اطلاعات كشورمان و افشاي اطلاعاتي درباره عوامل تروريستي دانشمندان هسته‌اي كشورمان و اشاره به نقش اقليم هم مرز ايران در اين اطلاعيه،‌ نوشیروان مصطفی امین، رهبر حزب تغییر کردستان عراق به ايران دعوت شد.
به گزارش جهان  به دنبال اين دعوت، وي به تهران سفر كرد و ديدار و گفت وگو با مقامات ارشد كشورمان از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دستور كار وي قرار گرفت.



نوشيروان مصطفي كيست؟


دكتر جعفر حق پناه،‌ كارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با تهران امروز به تشريح شخصيت نوشيروان مصطفي و چرايي همراهي برخي از جريان‌ها در اقليم كردستان عراق با عوامل رژيم صهيونيستي پرداخت. وي در اين رابطه گفت كه نوشيروان يكي از ديرپاترين و استراتژيست‌ترين چهره‌هاي سياسي درميان نخبگان كرد است كه سابقه مبارزاتي طولاني در دهه‌هاي ۶۰ و ۷۰ دارد. وي پس از آن در مقام يك تئوريسين و نفر دوم اتحاديه و رهبر معنوي – سياسي جريان موسوم به گوران دركردستان عراق قرار گرفت كه در قالب اين جريان توانست موج سومي در كردها ايجاد كند.

از اين جهت وي به عنوان استراتژيست، شخصا موقعيت مهمي دارد. بخش ديگري از محبوبيت وي، به دوري از فعاليتهاي سياسي‌اش بر مي‌گردد به اين جهت بايد او را متفاوت از بارزاني و طالباني دانست. وي همواره به عنوان نفر دوم اتحاديه ميهني و بعد از جلال طالباني شناخته مي‌شد. پس از اشغال عراق، نوشيروان از حاميان همگرايي كردها و آمريكايي‌ها بود تا از اين طريق درعراق پس از صدام موقعيت جديدي ايجاد كند. البته وي در دهه ۸۰ از ارتباط كردها با ايران هم استقبال مي‌كرد.

در سالهاي پس از سقوط صدام، تحولات مهمي رخ داد. اختلافاتي كه بين وي و بارزاني شكل گرفت در نهايت منجر به انشعاب رسمي وي از در پارلمان اقليم كردستان شد تا در قالب حزب گوران يا تغيير، نقش مستقل‌تر وموثرتري به دست آورد. اين در حالي است كه پس از اشغال عراق توسط آمریکا منطقه کردنشین خاورمیانه وکردهای ساکن درآن، بار دیگر در استراتژی سیاسی – امنیتی آمریکا و هم‌پیمانش اسرائیل اهمیت یافت. حق پناه درباره دليل سفر نوشيروان به تهران به نكته مهمي اشاره مي‌كند و آن تحول ديدگاه‌هاي فرد با نفوذ اقليم كردستان در رابطه با ايران بود.

درحالي كه وي قبلا مبلغ همگرايي با كشورمان بود با انتشار و ترجمه يك كتاب قديمي نوعي عقب گرد از سوي وي دررابطه با ايران صورت گرفت كه نوعي تقابل كرد – ايراني و گسستگي ميان اين دو قوم به وجود مي‌آود. بعدها ما شاهديم كه تفكري كه در قالب جنبش گوران تبليغ مي‌شود ثابت كننده اين گسست است كه نشان مي‌دهد اين تفكر بر اساس برنامه‌اي جهت دار پيش مي‌رود.

به گفته حق پناه، آنچه باعث شد پس از افشاي اطلاعات درباره نقش عوامل تروريستي در اقليم كردستان، ‌نوشيروان به تهران دعوت شود، تحولي بود كه در روند تعاملات وي و حزبش درارتباط با ايران به وجود آمد چرا كه با اقدامات واگرايانه،‌زمينه را براي تحركات بيشتر سرويسهاي اطلاعاتي اسرائيل و غرب فراهم كرده است. برهمين اساس، اين شخص به تهران دعوت مي‌شود تا در اين زمينه پاسخگو باشد.



تقابل اقليم كردستان عراق و ايران

ارتباط متقابل ايران با اقليم كردستان و نقش موثري كه ايران بر فضاي اجتماعي و سياسي اين اقليم دارد نكته ديگري بود كه دكتر صفاتاج در گفت‌وگو با تهران امروز مطرح كرد. درهمين رابطه وي، سفر نوشيروان مصطفي به ايران را از جمله سفرهاي موردي رهبران و روساي اقليم كردستان به تهران دانست كه براي رفع ابهامات پيش آمده پس از اطلاعيه وزارت اطلاعات انجام شده است. وي با اشاره به حضور تاريخي اسرائيل در منطقه كردستان عراق كه پس از سقوط صدام حسين، تاثيرگذارتر شد گفت كه طرح نقش موساد در منطقه كردستان عراق در ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان، اين اقليم را در تقابل جدي با جمهوري اسلامي ايران قرار مي‌دهد.

اثبات اين موضوع مي‌تواند پيامدهاي بدي براي اين اقليم داشته باشد خصوصا آنكه كردستان عراق داراي روابط تنگاتنگ اقتصادي و تجاري با جمهوري اسلامي ايران است. بنابراين افشاي اطلاعاتي كه قطعا با مدارك مستند صورت گرفته،‌ سفر نوشيروان مصطفي،‌فرد با نفوذ اين اقليم به ايران را ضروري مي‌كند تا در اين رابطه پاسخگو باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *