پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ضرورت اقدام عاجل برای مبارزه با مفاسد اقتصادی

محمد مهدی شیر محمدی
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 395509
اینکه گلایه های رهبر معظم انقلاب پس از 13 سال و بارها تذکر و یادآوری هنوز پابرجاست، نشان می‌دهد اگر بنا باشد برخورد‌ها به شعار منحصر بماند و یا به برخورد‌های مقطعی و موردی اکتفا شود، با پدیده خطرناکتری مواجه خواهیم شد.
 جهان نيوز - محمد مهدی شیر محمدی:
یکم: انقلاب عدالت
 
انقلاب اسلامی ما، انقلابی عدالت‌طلبانه است و ریشه این عدالت‌طلبی حتی قبل از نهضت مشروطیت، با نهضت عدالت طلبانه ایران نضج گرفته بود. هنگامی که ملت ایران در برابر معاهدات ننگین با اجانب با ستم و استبداد دولتمردان مواجه شدند، نهضت تأسیس عدالتخانه را به رهبری علمای راستین به راه انداختند. همین اراده در انقلاب اسلامی در توده‌های ملت ایران احیا شد. یعنی در برابر فساد دولتمردان و وابستگی رژیم ستمشاهی به اجانب با مطالبه عدالت، بنای انقلاب اسلامی را تأسیس کردند.
 
دوم: شعار
 
از زمان صدور فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد 13 سال می گذرد، با این وصف عزم دستگاه‌های مسؤول به اندازه شعار آنان جدی نبوده‌است و به نتایج مطلوب منتهی نشده‌است. باور ندارم که اراده مسؤولان سه قوه برای مبارزه با فساد اندک باشد، اما این اراده به برخورد‌های موردی و مقطعی با برخی مفسدان منحصر ماند. به هنگام رسیدگی به پرونده شهرام جزایری، یک مقام مسؤول از وجود 60 و (بعد) 70 پرونده فساد بزرگ اقتصادی خبرداد، اما به نظر می‌رسد یا این پرونده‌های بزرگ رسیدگی نشدند و یا ضرورتی در مورد اطلاع رسانی از نتیجه رسیدگی به این پرونده‌ها دیده نشد که در آن صورت عزم مسؤولان در این مبارزه ملموس‌تر و آثار بازدارندگی آن هم بیشتر جلوه می کرد و روز به روز آمارها و ارقام فسادها درشت‌تر و کلان‌تر نمی‌شد.
 
سوم: سیستم
 
چنان که دیروز مقام معظم رهبری فرمودند، همایشها، دیدارها و گفت و گوها قرار نیست در امر مبارزه با فساد معجزه کند و در عمل اقدام قاطع و اساسی در امر مبارزه با فساد صورت نگرفته که مردم نتیجه آن را بطور ملموس مشاهده کنند.
 
همچنان که معظم له در 29 بهمن ماه سال 91 نیز در انتقادی مشابه خطاب به سران قوا فرمودند: چند سال قبل درباره مبارزه با فساد اقتصادی، نامه‎ای به رؤسای قوا نوشتم. مکرر می‎گویند که فساد اقتصادی، اما این کار به زبان گفتن تمام نمی‎شود، بلکه نیازمند مبارزه عملی است، در عمل چه‎کار شد؟ در عمل چه‎کار کردید؟ این مسایل انسان را متأثر می‎کند.
 
اینکه گلایه های رهبر معظم انقلاب پس از 13 سال و بارها تذکر و یادآوری هنوز پابرجاست، نشان می‌دهد اگر بنا باشد برخورد‌ها به شعار منحصر بماند و یا به برخورد‌های مقطعی و موردی اکتفا شود، با پدیده خطرناکتری مواجه خواهیم شد.
 
به نظر می‌رسد فساد در کشور از حالت موردی یه یک پدیده سیستمی ارتقا پیدا کرده است، به طوری که دیگر برخوردهای موردی هم ثمر بخش نخواهد بود. چه بسا در پناه هیاهو در رسیدگی با یک پرونده فساد، فساد سیستمی حاشیه امنی برای گسترش بیابد.
 
ورود به مصادیق این پدیده مجال این بحث نیست و اگر گوش شنوایی باشد، موارد متعددی از ایجاد حاشیه امن برای مفسدان پشت هیاهوی مبارزه با برخی پرونده‌های جنجالی قابل اشاره است.
 
چهام: آمار
 
«اگر اهمیت فساد را درک کنیم، خواب از چشمانمان می‌گریزد». این تعبیری است که مقام معظم رهبری 13 سال پیش در دیدار با هیأت دولت، ضمن اشاره به دو مورد از فسادهای دولتمردان به کار بردند. اگر مسؤولان بدانند آثار این فساد سیستمی چگونه چون آواری بر سرشان فرو‌خواهد ریخت، به سرگرم شدن در همایشها و گفت و گوها اکتفا نمی‌کنند و به اقدام عاجل در اصلاح فرآیند‌ها، مقررات و سازو کارها می پردازند. بدیهی است امروز ملت ایران بیدارتر از عصر نهضت عدالتخانه یا دوره وقوع انقلاب اسلامی است و اگر امیدی به اقدام عاجل مسؤولان نداشته باشند، خود به میدان می‌آیند.
منبع: قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *