سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۳
۱۸
امامی‌کاشانی با تشکر از حکمت و متانت تیم مذاکره‌کننده:

ماهیت بیانیه لوزان «چارچوب کلی» است/ آنچه در بیانیه لوزان آمده لغو تحریم‌هاست نه تعلیق تحریم‌ها

جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 415308
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ماهیت بیانیه اخیر لوزان یک چارچوب کلی است، گفت: دنیای غرب پذیرفت که ایران انرژی هسته‌ای برای استفاده در مقاصد صلح‌آمیز، صنعت و تکنولوژی داشته باشد.
ماهیت بیانیه لوزان «چارچوب کلی» است/ آنچه در بیانیه لوزان آمده لغو تحریم‌هاست نه تعلیق تحریم‌ها
به گزارش جهان، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی خطیب موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه امروز پایتخت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و بیانیه مشترکی که شب گذشته منتشر شد، اظهار داشت: ماهیت بیانیه اخیر لوزان، یک چارچوب کلی است و جرئیات نیست، درباره جرئیات بعداً صحبت خواهد شد.

وی افزود: دنیای غرب پذیرفت که ایران انرژی هسته‌ای برای استفاده در مقاصد صلح‌آمیز، صنعت و تکنولوژی داشته باشد، چیزی که در ابتدا زیر آن زده بود و می‌گفت در قرارداد نبوده است اما جمهوری اسلامی ایران یعنی تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کردند که استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق لازمی است که باید باشد و به طور کلی در همه قراردادهای انرژی آمده است تا همه کشورها بتوانند از این حق استفاده کنند و دنیای غرب استفاده از انرژی هسته‌ای در مقاصد صلح‌آمیز را پذیرفت.

وی ادامه داد: این نکته بیان می‌کند که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در موارد صلح‌آمیز از حق استفاده از انرژی هسته‌ای برخوردار باشد البته جزئیات این توافق طی سه ماه آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لغو تحریم‌ها در توافق نهایی، تصریح کرد: لغو تحریم‌ها نیز به صورت کلی در بیانیه شب گذشته مطرح شده است که لغو تحریم‌هاست نه تعلیق تحریم‌ها. آنها لغو تحریم‌ها را در ابتدا قبول نداشتند اما پذیرفتند البته سیر لغو تحریم‌ها چگونه خواهد بود، بستگی به مذاکرات و توافق نهایی دارد.

وی با بیان اینکه ماهیت بیانیه مشترک شب گذشته ایران و ۱+۵ چارچوب کلی بوده است، از عوامل این موفقیت سخن به میان آورد و گفت: اولین عامل ارتقای سطح علمی کشور بود، ایران و نظام جمهوری اسلامی به لطف خدا از نظر رشد علمی و ارتقای سطح علمی کشور توانسته شرایط بسیار عالی در دنیا کسب کند،‌ در صنعت،‌ نظامی و مباحث سیاسی امروز ایران کشوری است که در دنیا برای سخن گفتن حرف دارد و دنیا برای جمهوری اسلامی ایران جا باز کرده است.

وی با بیان اینکه رشد علمی ایران موقعیتی است که توانسته جمهوری اسلامی را پیش ببرد، گفت: رهبر معظم انقلاب روی اقتصاد مقاومتی تأکید فرمودند؛ اقتصاد مقاومتی امر بسیار مهمی است که باید مسئولان به آن توجه کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران بر همین اساس یادآور شد: آقای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در برابر دنیا ایستاد و حرف زد و گفت که «ما نتوانستیم ایران را قانع کنیم که دست از انرژی هسته‌ای بردارد اما توانستیم ایران را پای میز مذاکره بکشانیم»، در صحبت‌های خود از رهبر معظم انقلاب نام برد و فتوای رهبر انقلاب درباره حرام بودن استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی یادآور شد.

وی ادامه داد: ایران اگر پای میز مذاکره نشست نه برای تحریم شما بود بلکه ایران خواست به دنیا نشان دهد که اهل منطق و مذاکره است، نظام جمهوری اسلامی از حق شرعی و علمی و قانونی خود دفاع می‌کند و اقدامات شما ظالمانه است.

آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: غربی‌ها باید بدانند با ایران پیمانی بسته‌اند و آن پیمان این است که در این چارچوب ایران به تمام تعهداتش عمل خواهد کرد و غربی‌ها نیز باید به تعهداتشان عمل کنند اما اگر غیر از این اقدام کنند ایران هم به ناچار این پیمان را خواهد شکست.

وی اضافه کرد: عهدشکنی و پیمان‌شکنی بسیار اقدام بدی است که بهتر است غربی‌ها این ننگ را در تاریخشان ثبت نکنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به برخی اظهارنظر غربی‌ها مبنی بر حمایت ایران از تروریست، تأکید کرد: حمایت از مردم سوریه و عراق حمایت از تروریست است یا تربیت گروهک‌های تروریستی مانند داعش و اعزام آنها به این کشورها برای کشتار مردم مظلوم این مناطق حمایت از تروریست است؟!

وی خاطرنشان کرد:‌ بیان کردن سخنانی مانند عدم تحقق حقوق بشر در ایران، آزادی و جایگاه قوه قضائیه در ایران توسط غربی‌ها نیز اظهارات بی‌ربط و بی‌اساسی است. اگر غربی‌ها به تعهداتشان عمل کنند ایران هرگز این پیمان را نخواهد شکست و بر فضائل و مکارم اخلاق استوار است.

آیت‌الله امامی کاشانی با تأکید بر اینکه شکستن پیمان‌ها و تعهدات همواره توسط غربی‌ها صورت گرفته است، گفت: عامل دوم موفقیت در مذاکرات هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی و این ملت است، ملت ایران پایبند به دین و معنویت است و در عین حال متحد، منسجم و یک صدا و یکپارچه است،‌ این ملت با چنین تفکر دینی و اخلاق سیاسی و اجتماعی و با آن انسجام و وحدتی که دارد می‌تواند کار را پیش ببرد.

به گزارش فارس،وی مهمترین عامل موفقیت در مذاکرات هسته‌ای را رهبری‌های داهیانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب دانست و تصریح کرد: اصل مسئله ولایت فقیه امری اساسی برای هر نوع پیشرفت در کشور است. وحدت ملت ایران بر محور ولایت فقیه و زیر همین چتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
France
درود بر آیت الله کاشانی که جهاد و دستاوردهای فرزندان جبهه دیپلماسی نادیده نگرفتند.
سلام بر شما مؤمنان خداپرست و ایران دوست؛
در مورد موضوع هسته ای به ویژ ه مذاکرات هسته ای، حرف زیاد است. در این فرصت کوتاه، مجبورم دنیایی از حرف را در چند جمله کوتاه خلاصه کنم:
آنچه از 12 سال پیش، به عنوان چالش هسته ای شناخته میشد، چالش بر سر تحریم ها نبود. تحریم ها، هدف نبود. نه برای ایران هدف بود، نه برای آمریکای جنایتکار. تحریم ها ابزار بود برای تسلیم ایران. سردمداران آمریکا، این صهیونیست های به ظاهر آمریکایی، به مرور زمان فهمیدند که ایرانی ها پس از انقلاب 57، طعم شکست را نچیده اند. لذا فشار آوردند تا جوان ایرانی، طعم تلخ شکست را بچشد. در نتیجه در موارد بعدی، دیگر غروری ندارد که بخواهد مقاومت کند. این روش بلند مدت آن هاست. جوامع اعراب را ببینید. آفریقا را ببینید. غروری می بینید؟! در مورد ایرانیان می گویند ایرانی بلندپرواز! ایرانیان باید دست از بلندپروازی بکشند!
بنابراین در چالش هسته ای و نیز در مذاکرات هسته ای، هدف دو طرف عبارت بود از ایستادن بر موضع خود. ایران از حق خود دفاع کند و آمریکا طعم شکست را به جوان ایرانی بچشاند.
بنابراین، رفع تحریم ها که در بیانیه لوزان مصوب شد، پیروزی نیست. بلکه مهم هم نیست. مگر رفع ابزار مهم هست؟ به شما آچار بدهند مهم است؟! آچار ابزار است برای باز کردن پیچی. باید به سراغ هدف بروید و ببینید چقدر به هدف نزدیک شدیم. هدف عبارت بود از اینکه آمریکا دارای این اختیار و اراده نشود که با کشور ایران، متفاوت با سایرین برخورد کند. راه حل چیست؟ ایستادن و هزینه دادن و اقتصاد مقاومتی. مبارزه کردن که البته هزینه هم دارد. خب آنچه در لوزان خوانده شد، همان متنی که جناب ظریف خواند، همان توافق ژنو بود. به تحلیل ها مراجعه نکنید. به اصل مطالب مراجعه کنید. بی واسطه و به صورت مستقیم به سراغ ادعاها بروید. آیا بیانیه لوزان می گوید ایران مثل سایر کشورهاست و آمریکا حق دخالت ندارد؟! خیر. می گوید فردو تعطیل شود، اراک تعطیل شود، غنی سازی به مقدار مورد توافق آمریکا محدود شود، تحقیق و پژوهش دانشگاهی، محدود به اجازه آمریکا و 5+1 است. دانشگاهی ما باید اجازه بگیرد. این نقض قانون اساسی و اصل استقلال و حق تصمیم گیری ایرانیان در امور داخلی است. حالا آیا با عقل جور در می آید که به خاطر رفع تحریمی که ابزار دشمن بود خوشحالی کنیم و فراموش کنیم هدف اصلی دشمن و ما چه بود؟! این بازی، برگشت به دوران استعمار است، در پوسته ای شیک و به ظاهر قهرمانانه.
تحریم ها ابزار بود نه هدف. همان 12 سال پیش، اگر با بله قربان گویی ملت ایران مواجه میشدند، تحریمی وضع نمیکردند. همان 36 سال پیش هم اگر ملت، انقلاب آزادیخواهانه خود را تقدیم استکبار میکرد، آمریکا با چنین ملتی مشکلی نداشت. مشکل آن ها، مقاومت ملت ایران است. سرکشی ملت ایران است.
پس آگاه باشید. عمر کوتاه است، اما مرگ ناگهانی. نباید بترسیم. عمده مشکل جوامع جهان سوم، ترس است. نباید فریب خدعه های دشمنان و به ظاهر دوستان را بخوریم. هدف همچنان عبارتست از مقاومت در برابر زورگویی و در عین حال رفع تحریم نیز با این شرط امتیاز است. امام خامنه ای در دیدار با 50 هزار فرمانده بسیجی چه فرمودند؟ اینکه همه موظفند یک قدم از حقوق ملت عقب نشینی نکنند. این همان جلوگری از چشاندن طعم تلخ شکست به جوانان است.
ببینید که دشمنان در این بیانیه، شکست را برای شما هدیه آوردند و به ظاهر دوستان، این شکست را زر ورق کرده کادو کرده و تلخی آن را پوشانده اند. می گویند "موفقیت بزرگ" برای پوشاندن همین طعم تلخ.
بدانید آیندگان و ملائکه و از همه مهم تر، خداوند متعال، بر اعمال ما ناظر است. ترس برادر مرگ است. نگذارید در تاریخ آینده ایران، فرزندان ما بخوانند ایرانی ها اصلاً یادشان رفت هدف مذاکرات جلوگیری از دخالت بیگانگان در تصمیمات داخلی بود. با وعده رفع تحریم اصلاً یادشان رفت برای چه مذاکره کردند و برای چه هزینه کردند!
مطمئن باشید رهبر بزرگ اسلام حضرت امام خامنه ای، نعمتی الهی است که نخواهد گذاشت دشمن، شما را حقیر کند و طعم شکست را با شکر شیرین کند. چشمتان به هیاهوها نباشد. فقط چشم به رهبری. هوشیار باشید و منظم و منطقی. توجه به نظرات آبکی و تشویق و سوت های احمقانه، هوشیاری ما را از بین میبرد. فقط رجوع به اصل توافقات و مقایسه آن با هدف اصلی اسلام که حفظ کرامت و شرف انسانی است. ما سربازان رهبری هم می گوییم:
"همدلی و همزبانی با دولت بدون دادن چک سفید امضا."
حسین
Netherlands
برادر یا خواهر عزیزم ، هر که که هستی ، از اولین لغتت تا انتها همه صحیح بود و روشن و سازمانیافته. توصیه به هوشیاری ، نظم ، با منطق چشم به عمق سپاه کفر دوخته و گوش بفرمان رهبر همه و همه صجیج. می بینیم که هر چه زبان زمان سپری می شود تعداد منفی زن ها افزایش می یابد ، کسانی که تصوری از فردا ندارند (فردا بهمه معانی آن).
در این تاریکی یک چیز روشن است که بثمره انقلاب اسلامی شما هستید و خلوص تفکر شما هرگز نخواهد مرد. دست حق بهمراه همه مومنان هشیار(زیرک)
یا علی
Romania
در توافق صورت گرفته حداقل دو جا فرمایشات حضرت آقا نادیده گرفته شد :
1- توافق نباید دو مرحله ای می شد که شد
2- تحریم ها باید یک جا برداشته شود و نباید به دنبال راستی آزمایی باشد که نشد و طبق این بیانیه مرحله به مرحله برداشته می شود .
موارد دیگر بماند که خون شهدا را پایمال کردند
Norway
تا به حال، هرچی‌ اونها گفتن درست از آب در اومده. با شرمندگی!
منتظر
خسته شدیم از این پذیرفتن هایی که هیچا وجود خارجی نداره!!
عین جملات مربوط به توافق ژنو را الان داریم میشنویم
منتظر انتقاد ائمه جمعه هستیم
انتظار خوبه، باش!
احمدی
آقای امامی کاشانی در کجا ی این بیانیه اعلام شده همه تحریم ها لغو شده است ؟؟؟ امرزو وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده در مورد لغو تحریم ها هیچ توافقی نکردیم !!! امریکا و متحدانش مارو تحریم کردن اون ها هم باید بگن که لغو میشه یا نه نه آقای ظریف !!! بیانیه کاخ سفید با بیانیه ایران زمین تا آسمان تفاوت دارد !!! این یک تحلیل ساده هست که کسی که تخریم کرده باید خودش بگه بر میدارم نه اینکه ما بگیم !!!! وقتی خودش میگه بر نمیدارم یا اگر بردارم مرحله به مرحله هست اون وقت حالا هی ما بگیم همه تخریم ها لغو شده ایا خنده دار نیست ؟؟؟؟!!!!
احمد
تاریخ ایران به احترام ظریف و روحانی خواهد ایستاد.
جناب آقای امامی بهتر است شما هم چشمانتان را باز کنید و ببینید چطور شرف و عزت ملت را به حراج گذاشتند
Iran, Islamic Republic of
حتما زمانی که دکتر جلیلی می رفت و با یک چمدان تحریم به عنوان سوغات بر میگشت عزت و شرف از سر و گوشمان می ریخت نه الان!
لطفا از طرف خودت حرف بزن نه ملت
صد درصد بشین تا تاریخ افتخار کنه!!!!!!!!!!!!!
خدابنده
ملت ایران توجه توجه
تحریمها لغو شد و ایران طعم آزادی را چشید
از فردا دلار و طلا سقوط آزاد میکند
یارانه چند برابر میشود
دلار مفت مفت توی هر عطاری یافت میشود
از فردا ایران میتواند سرش را بالا بگیرد
از فردا فقیران رفته رفته غنی خواهند شد
ارزش پول ملی از یورو پیشی خواهد گرفت
پس بروید خوش باشید این هم عیدی تیم کزاکره کنند
امامی کاشانی،امام جمعه ای که به شعار سال امام خامنه ای لبیک گفت.
علی
توافقی که بر خلاف قانون اساسی به تایید مجلس نرسیده باشد، رسمیت ندارد و لازم الاجراء نیست....
واقعا باید تاسف خورد....
France
درست نیست هم با آمریکا دست بدیم و هم بگیم مرگ بر تو!