پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

درگیری «ناوچه پیکان» با ۳ ناوچه دشمن

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 458806
نیروی دریایی ارتش در عملیات شهید صفری که در سال ۵۸ انجام گرفت، توسط ناوچه پیکان با ناوچه‌های متجاوز دشمن درگیر شد و در نهایت خسارات سنگینی را به تاسیسات اقتصادی دشمن وارد آورد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در آبان ماه سال ۱۳۵۹ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران «عملیات شهید صفری» را با هدف از بین بردن تاسیسات حیاتی و اقتصادی عراق آغاز کرد.

این عملیات با توجه به اجرای «عملیات اشکان» و تأئید موفقیت در تاریخ ۱۳ آبان ۵۸ تعیین شد، چراکه با توجه به گذشت ۳ روز از اجرای عملیات اشکان٬ پیش‌بینی می‌شد که دشمن انتظار اجرای عملیات دیگری در این منطقه و آن هم در فاصله زمانی اینچنین کوتاه را ندارد و در نتیجه امکان غافلگیری دشمن افزایش خواهد یافت.

۲۷ نفر از تکاوران دریایی به همراه ۲۵۰۰ پوند مواد منفجره، سلاح و تجهیزات مربوطه توسط یک فروند کشتی در بعدازظهر ۱۳ آبان ۵۹ از بندر بوشهر به سوی سکوی نفتی نوروز عزیمت کردند. دو فروند ناوچه موشک‌انداز مسئولیت پشتیبانی و مراقبت از این کشتی را بر عهده داشتند تا در صورت بروز هرگونه تهدید از سوی دشمن علیه آن‌، وارد عمل شده و امنیت آن را تأمین کنند.

وضعیت جوی نامناسب و مواج بودن دریا مشکلاتی را برای نزدیک شدن کشتی به اسکله البکر عراق پدید آورد. بر همین اساس نیز ماموریت این کشتی به «ناوچه پیکان» که یکی از دو ناوچه شرکت کننده در عملیات بود واگذار شد.

پس از انتقال تکاوران دریایی و تجهیزات و مهمات از کشتی به ناوچه پیکان، ناوچه مذکور با خاموش کردن رادار و دیگر سامانه‌های الکترونیکی که انتشار امواج دارد، به سوی اسکله البکر عزیمت کرد و در ساعت ۲۳ به اسکله البکر رسید و با مانور خاص و استفاده از چهار موتور ناوچه، آن را به پایه اسکله نزدیک کرد و تکاوران با استفاده از نردبان چسبیده به پایه اسکله، تجهیزات و مهمات را به روی اسکله منتقل کردند.

در ادامه این عملیات ناوچه پیکان به سوی اسکله العمیه رفت و پس از رسیدن به آن اسکله نیز همانند اسکله البکر عمل کرد و نیروها٬ تجهیزات و مهمات مربوط به این اسکله را نیز تخلیه کرد. در همین زمان متصدیESM به فرمانده ناوچه اعلام کرد که فرکانس راداری سه فروند ناوچه از سمت خور عبدالله دریافت کرده است.

با دستور فرمانده ناوچه، بررسی‌های لازم بر روی مشخصات فرکانس‌های راداری انجام و مشخص شد که ناوچه‌های مذکور از ناوچه‌های نظامی دشمن هستند. بلافاصله در ناوچه پیکان محل جنگ اعلام شد و کلیه نفرات در محل‌های مربوطه قرار گرفتند و سلاح‌ها و سامانه‌های ناوچه آماده به کار شدند. ناوچه پیکان که در پشت اسکله العمیه قرار داشت به سرعت از پشت آن خارج و به سوی ناوچه‌های عراقی حمله‌ور شد. سامانه کنترل آتش به روی اولین ناوچه دشمن قفل شد و با شلیک پیاپی توپ ۷۶ میلیمتری، یگان دشمن که یک ناوچه اژدرافکن پی-۶ بود را هدف قرار داد و منهدم کرد .

ناوچه‌های عراقی که از حضور ناوچه پیکان در این منطقه بی‌اطلاع بودن، غافلگیر شده و در زمان درگیری ناوچه پیکان با یکی از آن‌ها، دو فروند دیگر که از نوع ناوچه‌های اوزا بودند اقدام به فرار به سوی خور عبدالله کردند.

ناوچه پیکان پس از فراغت از درگیری با ناوچه اول عراقی، به دنبال دو فروند دیگر رفت. به دلیل افزایش فاصله ناوچه‌های عراقی از ناوچه پیکان و خارج شدن آن‌ها از تیررس توپ ناوچه ایرانی، فرمانده تصمیم به استفاده از موشک علیه ناوچه‌های عراقی گرفت و با استفاده از آن، یک فروند دیگر از ناوچه‌های دشمن را مورد حمله قرار داد که پس از اصابت موشک، اکوی راداری آن از صفحه رادار ناوچه پیکان محو شد. ناوچه سوم از فرصت استفاده کرد و به داخل خور عبدالله فرار کرد.

در این بین تکاوران دریایی در مدت استقرار خود بر روی اسکله‌های عراقی، مواد منفجره را در نقاط مختلف و حساس تأسیسات ترمینال‌ها نصب کرده و آماده کردند. برابر طرح عملیاتی می‌بایستی حداقل نفرات برای فعال کردن فیوزها بر روی هر ترمینال باقی بمانند. لذا بر روی هر اسکله عراقی فقط دو نفر از تکاوران دریایی باقی ماندند و بقیه نفرات به ناوچه پیکان منتقل و از منطقه دور شدند.

صبح روز شانزدهم آبان‌ماه ۱۳۵۹ تکاوران دریایی باقی‌مانده بر روی ترمینال‌ها پس از فعال‌سازی فیوزهای مواد منفجره، به بالگردهای اعزامی نداجا از بوشهر سوار شدند و به سرعت از اسکله‌ها فاصله گرفتند. مواد منفجره نصب شده بر روی ترمینال‌ها، یکی پس از دیگری منفجر شد و تمام آسمان منطقه را دود ناشی از آتش‌سوزی پدید آمده بر روی آن‌ها، فرا گرفته بود.

با اجرای موفق این عملیات، میلیاردها دلار به تأسیسات و اسکله‌های عراقی خسارت وارد آمد و دیگر امکان صادرات نفت برای عراق از طریق این اسکله از میان رفت و صادرات نفت آن کشور که پشتوانه اقتصادی ماشین جنگی آن بود، تا سال‌ها به یک چهارم و آن هم توسط خطوط لوله نفتی از طریق سایر کشورهای همسایه عراق انجام می‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سینا
زنده باد سربازان ایران اسلامی عزیز امید به خدا که هرروز پاینده تر از روز قبل سرزمینمون رو ببینیم