پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲۲
۱۱۵
دفاع روحانی از اظهارات خبرسازش؛

با دستبند و کلت نمی‌شود اجتهاد کرد!

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 420807
پس از آنکه اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه "پلیس موظف به اجرای اسلام نیست"، با انتقاد مراجع تقلید و علما روبرو شد، وی با ادبیات جدیدی به دفاع از سخنان خود پرداخت.
با دستبند و کلت نمی‌شود اجتهاد کرد!
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز دوشنبه در آئین نکوداشت مقام معلم که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه خصیصه مسلمانان از همان ابتدا بر این مبنا بوده که علم و دانش را رایگان و بدون آنکه تبدیل به یک اهرم فشار و یا قدرتی کنند در اختیار همه می‌گذاشتند گفت: معلمان افتخار ما هستند و آنها بودند که به ما علم، دانش و جهانبینی را آموختند.

وی افزود: معلمان درس اخلاق و دین را به ما آموختند و حقیقتا ترویج دین و اسلام نیز بر عهده معلمان است و باید به نکته توجهات لازم صورت گیرد.

رئیس جمهور بر همین اساس خاطر نشان کرد: نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی آن وقت سنگ رو سنگ بند نخواهد شد؛ نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت همراهش است بگوییم بیا و اجتهاد کن اینگونه نمی‌شود، اسلام و تقویت نظام بر این است که هر کس کار خود را انجام دهد اما ما کار خود را انجام نمی‌دهیم و می‌خواهیم کس دیگری بیاید انجام دهد و آن وقت نیز خودمان می‌رویم کار دیگران را انجام می‌دهیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تجلیل از شخصیت شهید مطهری راه و روش شهید مطهری را یک الگوی حاضر برای تمامی معلمین دانست و افزود: حقیقتا شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم، عالم شویم و از خود بگذریم و برای هر بیماری که روح و روان جامعه را آزار می‌دهد راه درمان را تشخیص دهیم و برای درمان آن نیز داروی لازم را تجویز کنیم.

وی با اشاره به نگارش کتاب "مسئله حجاب" توسط شهید مطهری یادآور شد: یادمان نخواهد رفت که توهین‌هایی با مرحوم مطهری پس از نشر آن کتاب صورت گرفت اما ایشان هیچ تکانی به خود ندادند و استوار راه خود را ادامه داد که این از سرمایه‌های بزرگ معلمان است که هیچ ملتی این همه سرمایه معنوی و علمی ندارد که بتواند از آن استفاده کند.

رئیس جمهور به مراسم روز اعتکاف در ایران اشاره کرد و افزود: همین مراسم‌های اعتکاف را مشاهده کنید که جوانان چگونه دلباخته مذهب و اسلامشان هستند. مردم ما آماده و عاشق هستند و به دین، رسالت، مذهب و خاندان رسالت افتخار می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه ما نباید در سنگلاخ کار کنیم و زمین برای ما صاف شده است و باید از آن بهره‌برداری کنیم، به موضوع اینترنت اشاره کرد و اظهار داشت: اینترنت و ابزار جدید یک شمشیر دو لبه است که هم می‌تواند سود داشته باشد و هم می‌تواند خطرناک باشد که یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش این است که نحوه استفاده درست از این ابزار را به جوانان و نوجوانان ما آموزش دهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما یکسری سخت‌گیری‌هایی را می‌کنیم که مثلا می‌گوییم نمی‌شود زبان را یاد گرفت خوب در این صورت دانش‌آموز می‌رود در کلاس‌های خصوصی زبان را یاد می‌گیرد اینکه بگوییم الا و بالله باید یک زبان فارسی یاد گرفته شود و هر کسی هم که در دنیا این زبان را نمی‌فهمد مشکل خودش است و برود یاد بگیرد راه صحیح نیست. امروز برخی از زبان‌ها زبان علم هستند و بدون مجهز شدن به آن نمی‌توان به علم و اعماق علم ورود پیدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: حالا این فرض را قبول می‌کنیم که به خاطر برخی از محدودیت‌ها نمی‌توان برخی از هنرها را در مدارس یاد داد ولی این را نیز بدانیم که جوانان ما هنر را دوست دارند و می‌روند در کلاس‌های خارج از مدرسه آن را فرا می‌گیرند. حتی اگر کلاس‌ها را دو قفله کنیم او می‌رود در خانه دوستش کلاس می‌گذارد و جمع می‌شوند و هنر را یاد می‌گیرند پس محدود کردن هنر نیست مصون کردن هنر است.

روحانی با یادآوری این مطلب که قبل از انقلاب و در خارج از کشور آن هم در محیط آمریکا و اروپا مسلمانان هم جلسه می‌گذاشتند، هم تبلیغ دین می‌کردند هم روضه امام حسین می‌خواندند و هم در خیابان‌ها سینه می‌زدند، گفت: ما مصون بودن محیط را در آن شرایط دیدیم پس اگر بتوانیم جوان‌هایی توانمند و مصون بسازیم هنر کرده‌ایم.

وی با بیان این مطلب که ما باید شرایط کنونی خود را حفظ کنیم و بدانیم که بار سنگینی بر دوشمان است خطاب به معلمان حاضر در جلسه گفت: آموزش و پرورش باید از حالت دولتی بودن محض خود به تدریج و قدم به قدم خارج شود. اینکه بیش از ۱۰ درصد مدارس غیر دولتی است خبر خوبی است اما باید این آمار افزایش پیدا کند. همچنین ما می‌توانیم آموزش را خرید خدمت کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: علم را باید جهانی آموخت، باید از همه ابزار دنیا در جهت پیشرفت علم و دانش استفاده کنیم حتی در مهارت نیز باید از دنیا استفاده کنیم. می‌دانیم که معلمان ممکن است از لحاظ معیشتی، مادی و اقتصادی مشکلات را داشته باشند و این جای بحث نیست. دولت خادم معلمان است ما هم شاگردان همین معلمان هستیم لذا همه تلاشمان این بوده که در حد توانمان به این قشر کمک کنیم.

روحانی به موضوع راهپیمایی کارگران در روز جهانی کارگر اشاره کرد و افزود: همگان دیدند که برای اولین بار امسال کارگران تظاهرات خود را برگزار کردند و این سابقه نداشته است حتی وقتی با من در این باره مشورت کردند گفتم اشکالی ندارد؛‌ می‌خواهم بگویم که این دولت حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ می‌داند و به رسمیت می‌شناسد باید فضا را باز کنیم و حق اعتراض دهیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در حد توان خود برای معلمین کارهای زیادی انجام داده هر چند ممکن است در حد مطلوب نباشد به اعتبارات پرداخت شده به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۰ که بودجه آموزش و پرورش در آن زمان ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.این در حالیست که میزان دانش‌آموز تغییری نکرده است و در همان ۱۱ میلیون نفر باقی مانده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما مدیون آموزش و معلمان هستیم. این را هم می‌دانیم که دغدغه زندگی بر کلاس‌های درس تاثیر می‌گذارد و هر چقدر معلمان آسوده خاطر باشند تاثیر خوبی در کلاس‌های درس خواهد داشت. شرایط ما مطلوب نیست اما مردم ما الحمدالله امیدوارند و بانشاط. دولت در برخی مشکلات بر مشکلات فائق آمده یا در حال فائق آمدن است اما این را نیز بدانیم که هنوز تحریم‌ها باقی مانده‌اند، مذاکراتمان به پایان نرسیده است و قیمت نفت را با قیمت غیرقابل قبول می‌فروشیم اما در عین حال مردم ما آنقدر خوب و باصفا هستند که به شرایط و ویژگی‌های کشور و منطقه آشنا هستند که انشاءالله در این شرایط دست به دست هم خواهیم داد و بر همه مشکلات غلبه خواهیم کرد.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
United Kingdom
بابایکی به این آقابگه مامورقانون (قانونی که برگرفته ازاسلامه) لازم نیست حتما مجتهدباشه واجتهادکنه! اصراربریک عقیده ی غلط ومغالطه آمیزتاکی وکجا؟؟؟؟
ايا يك حقوقدان ميتواند اجتهاد كند؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگه برای اجرای احکام اسلام حتما باید مجتهد بود. پس من از فردا نماز نمی خونم. خمسم نمی دم.
Iran, Islamic Republic of
کاش قانونی تصویب میشد که یک رییس جمهور به طور روشن حد و مرز خود را بداند و و بفهمد که مسئول اجرای قوانی است و نه تفسیر آنها
Iran, Islamic Republic of
البته آثار برخوردهای مرحوم حاجی بخشی را دیدیم روحانی درست می گوید وظیفه نیروی انتظامی صرفا اعمال قانون است.
امیر
چرا مغالطه و سفسطه؟
چرا؟
فریماه
بازمعلوم نیست چرامیخواد جو راعوض کنه فکرکنم برای لاپوشونی فکت شیت ایرانی داره این حرفای تنش زا رو میزنه که افکار ملتو به جای دیگری سوق بده.
کاملا درسته
France
درود بر روحاني
Iran, Islamic Republic of
محدود کردن هنر نیست. مصون کردن هنر است.

کو گوش شنوا
این که فقط شعاره . به عنوان یک شعار زیبا برای ضربه زدن
پس چرا نیروهای ارزشی را این همه محدود کردین؟؟ اگه محدود کردن هنر نیس
«نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی آن وقت سنگ رو سنگ بند نخواهد شد.»
البته جناب روحانی! حضرت آیه الله علامه سید حسن خمینی، از این قاعده مستثنا هستند و هیچ اشکالی ندارد که ایشون رو بر خلاف همه ی قواعد علمی و حوزوی و اجتهادی، مجتهد و حتی علامه دانست!!!
پس چرا تنها هنر پرزیدنت روحانی محدود کردن نیروهای متخصص و تاسیسات و ... داخلیه؟
محمد
مگر بعد از انقلاب نیروی انتظامی کشور اجتهاد می کرده ؟ثانیا چه ربطی به روز معلم دارد؟ به نظر می رسد این حرف ها برای به حاشیه راندن مسائل هسته ای است
امین
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم آقای روحانی. پس می خواهید مجتهدین راه بیافتند خودشان دنبال اجرای احکام اسلام. بنابراین قوه ی مجریه که مسئول اجرای قوانین حکومت اسلامی است به چه دردی می خورد؟ شما هم به عنوان رئیس قوه ی مجریه دیگر وظیفه ای نداری.
Iran, Islamic Republic of
حرف درست زده،قراره هر كس نظر شرعى بده پس مجتهد ها اين وسط بيكار ميمانند،هر كسي را بهر كارى ساخته اند ،مامور بايد قانون اجرا كنه،
کی نیروی انتظامی نظر شرعی داده ؟ برو حسن جان فکت شیت ایرانی را بیار مردم هم بفهمند شما چه دسته گلی به آب میدید ... برو با این حرفها ما رو سیاه نکن ما آخر سیاهکاری هستیم ... تو جاده خاکی نرو غبار به پا میکنی
Iran, Islamic Republic of
حق اعتراض !!!!!! سلام ....
مسلم
نه با کلت می شود اجتهاد کرد نه با تنبلی و خوش خیالی و مداراا با دشمن می شه وظیف ی رییس جمهور در قانونی اساسی را انجام داد.نه با دوچرخه می شه اقیانوس نوردی کرد.نه با بیل می شه غذا خورد.نه با خر می شه دوست بود.نه با سگ می شه هم کاسه بود.و هزارن نمی شود های دیگر که بدهی اند و ارزش گفتن ندارند اما برخی از همین بدیهیات دارند به وقوع می پیوندند.ضمن این که از رییس محترم جمهور خواهش می کنم به این جنگ های روانی پایانم دهد و به فکر رکود اقتصادی و مبارزه ی عملی با باندهای فساد باشد.
يهودي
United Kingdom
تا اينجا كه ما خبر داريم در آيين مسلمانان شيعه مجتهدين اجتهاد مي كنند و مقلدين مانند پليسها اجرا ميكنند. شايد در رساله احكام مجتهد روحاني مردم فتوا ميدهند و مجتهدين اجرا مي كنند
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
ولکین ظاهرا با چماق بی سوادی بی شناسنامه گی ، با گاز انبر تازه به دوران رسیدگی، با شلاق ترسویی و لرزانندگی و با اسلحه جهنمی و... می توان سر خود اجتهاد کرد و صدای منتقدان را در سینه خفه کرد و به هیچ اعتراضی هم گوش فرا نداد و هی با تهدید به کلت :"مثل اینکه عده ای پیام 24 خرداد را درک نکرده اند" بقیه آن 30/49 درصد را سر جایشان نشاند و بعد هم کار خود را کرد ...
اشتباهى منفى دادم صد تا مثبت
Iran, Islamic Republic of
"اینکه بگوییم الا و بالله باید یک زبان فارسی یاد گرفته شود و هر کسی هم که در دنیا این زبان را نمی‌فهمد مشکل خودش است و برود یاد بگیرد راه صحیح نیست."

1- گويا ايشان خبر ندارند كه زبان انگليسي در مدارس تدريس مي شود !!!!!!!!

2- اين سخنان نشان مي دهد ايشان اصلا نمي دانند كه زبان بخشي از قدرت نرم كشور هاست !!!
س
جای تاسف داره.!!
ایشون که خودش زمانی طلبه حوزه بوده، فرق بین اجرای اسلام با اجتهاد در اسلام را به همین راحتی با هم قاطی کرده. کسی از نیروی نظم در جامعه نخواسته که در کارش اجتهاد کند، بلکه صرفا اجرای اسلام منظور است.
عین سین
Iran, Islamic Republic of
خوب است که می دانید شما دنبال کار خودتان نیستید!! فقط عاشق حرف زدن هستید و البته درهر سخنرانی هم چند گل به خودی و چند اوت زدن دارید
United States
کلا عوض شده این ...
Russian Federation
عوض نشده چون كار را بلد نيست و برنامه ي روشني نداره،با اين حرفها ميخواهدكمي زمان بخره ومردم سر كار باشند تا يه خبري از مذاكرات 1+5
بشه بعد به مردم بگه ديديد گفتم بايد با كدخدا.......


جهان نامردي نكن مطلب رو چاپكن(با تشكر)
يك مقداري قاطي كرديد. شفاف تر صحبت كنيد جناب رئيس جمهور.
یه مقدار نه خیلی زیاد .تا تیرماه میخواد زمان بخره
حمید
United Arab Emirates
این آقا برای چهار سال بعدی برنامه دارد .صد روزش شد دوسال و اوضاع معیشتی مردم روز به روز بدتر شد...من توی عمرم اینقدر د... نشنیدم.
2 سال چیه مگه مشکلات حل شده که میگی 100 روزش شد دو سال حالا این قصه سر دراز دارد بعد ماه رمضونم دور جدیدی از تورم رو خواهیم داشت لبنیات که تو خبرها اومد قراره 5 درصد گرون بشه بقیه هام یاد میگیرن دیگه مثل افزایش قیمت لبنیات از اسفند پارسال و فروردین امسال که تولیدکنندگان روغنم یاد گرفتن کشیدن رو قیمت روغن
رضا
Romania
اگر احمدی نژاد بود الان فقط به خاطر همین اظهاراتش سوال از رئیس جمهور کلید میخورد ولیکن...
م م
United States
لطفا ساکت شو آقای احمدی نژادتوت چندروز کجا بودند
احسنت
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی دکترروحانی گل گفتی
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی دلیل اینهمه حاشیه سازی، ....و ... چیست؟
افشین تهران
فرافکنی.حاشیه سازی تا مردم قولهای ایشون رو از یاد ببرن.این شیوه اصلاح طلبها هست.
56
روحانی:
جوانان ما هنر را دوست دارند و می‌روند در کلاس‌های خارج از مدرسه آن را فرا می‌گیرند. حتی اگر کلاس‌ها را دو قفله کنیم او می‌رود در خانه دوستش کلاس می‌گذارد و جمع می‌شوند و هنر را یاد می‌گیرند...

نه، مثل این که کماکان در تعریف هنر مشکل وجود دارد
درثانی این همه آموزش های هنری در هنرستان ها و دانشگاه های هنر را چکونه ندیده می گیرند؟
این همه آموزشگاه های خصوصی ضابطه مند که متأسفانه بعضا خارج از قانون و عرف و ... کارها می کنند
مگر اینکه از هنر تعریف دیگری در سر باشد که نشود آن را در چارچوب قانون خصوصا قوانین آموزشی ارائه نمود!!
56
آقای روحانی لطفا اینقدر افکار عمومی را به حاشیه سوق ندهید و بروید سر اصل مطلب که همان به قول خودتان چرخیدن چرخ اقتصادیست . همان وعده ی 100 روزه که هنوز چشم ملت به راهش دوخته شده و اگر شما از حافظه تان پاک شده مردم فراموش نکرده اند
علی
وقتی این جمله رو شنیدم واقعاً ناراحت شدم . کی آخه این حرف رو زده , این فرافکنی نیست!? چرا رئیس جمهور بی جهت تو کشور تنش ایجاد میکنه ؟! چرا حرف درست و حق پذیرشش اینقدر سخت شده ؟! بهتره آقای روحانی جبهه خودش رو با حق مشخص کنه و ببینه کجا قرار گرفته ما باید در هر منصب و هر جایی که هستیم رفتار مان برگرفته از اسلام باشه وگرنه معلوم نیست بتونیم در واقعه عاشورا تو سپاه امام حسین ع باشیم خدایا عاقبت ما رو ختم به خیر کن و کاری کن تا بتونیم حق رو بشناسیم و از حق پیروی کنیم حتی اگه بر خلاف میلمان باشد انشاالله
کیوان
Iran, Islamic Republic of
آقا من مطمینم این حرفهای دو پهلو آخر باعث ایجاد اغتشاش در جامعه می شه این خط این نشون
United States
فعلاْ‌آنچه که متداول است تنبلی است و پاک کردن صورت مسئله بجای یاد گرفتن و حل مسيله...

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
دری به تخته خورد و .... یکهویی مدیر رتبه بالاشد!!

(حالا قافیه هم نداشته باشد زیاد مهم نیست.....!)
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
كسي از شما و هر مأمور اجراي ديگري اجتهاد نخواسته است. حلال و حرام واضح و تبيين شده را عمل كن، اجتهاد را واگذار به اهلش. با اين حرف هاي مشعشع شما، اجتهاد حتي از خود شما هم صلب است.
حال مي ماند يك مسئله فقهي دقيق و مهم، آيا چنين كسي صلاحيت عضويت در مجلس خبرگان به عنوان مجتهد دارد؟!
نكنه همه اين بازي ها از قبل طراحي شده و براي برافروختن فتنه جديدي باشد!
شیما
جهان جون یه ذره فکر کن....
اجرای دین دست متدینین و نخبگان دینی هستش نه پلیس....اون هفته هم شما حرف روحانی رو ناقص زدی،روحانی گفته بود در کشور ما اسلام و قانون بر هم منطبق هستند...حالا خودت قضاوت کن با برداشتهای متفاوت از دین،همه میتونند نظر شخصی رو اجرا کنند؟؟؟نگران چی هستی آخه؟مجلس و شورای نگهبان همون قانون دلخواه شما رو تصویب می کنند.
نظرم رو میدونم نمیذارید،کار شما جولان دادن و هوچی گری و فریب عوام هستش.
مسعود
جناب روحانی که حق اعتراض رو برای همه محفوظ میدانن چرا برای کارکنان غیر پزشک که قرار بود راهپیمایی اعتراض امیز بکنن از طرف دولت تهدید به اخراج شدن
اعتراض برای تفاوت حقوق صد و پنجاه برابری یک رادیولوژیست یا یک کارشناس رادیولوژی
جناب روحانی فقط دو ساله که شعار میده
كاسب فرصت طلب !!؟؟
اكنون زمين مثل دولت نهم ودهم سنگلاخ نيست ، صافِ صافِ،
همه جور كسبى ميشه كرد ، كسب سياسى ، فرهنگى ، احتكار. كم فروشى. گران فروشى. كسب محبوبيت ازهرراه. كسبِ حرفهاى شيرين براى بعضيها ! كاسبى با وعده هاى سرخرمن و،،،،،،،
محمود
واقعا این دولت حق انتقاد را برای همه باز گذاشته است!! اما بعد از انتقاد سیل ناسزاگویی بروش تدبیر و امید نصیب می شود.
ناصر
وقتي قرار است تمام قوانين كشور طبق نظر فقها و شرع اسلام وضع و اجرا بشود و تحت نظارت كامل قانونگذاري ميشه پس وقتي كار پليس را اجراي صرف قانون عنوان مي كنند چه منافاتي با اسلام داره كه اينهمه قيل و قال راه مي اندازيد
پس نتیجه میگیرم آقایون مشکلشون جایه دیگه ای هست :|
Iran, Islamic Republic of
زنده باد روحاني
احمد نباتی
خداوند شما را با آقای روحانی محشور کنه.
ما رو هم با اون نوجوانی غیوری محشور کنه که برای دفاع از اسلام و پیاده شدن احکام اسلام علوی، جان عزیزش رو تقدیم کرد. روحشان شاد و راه شان پر رهرو.
دریغ و درد که آن ها رفتند و ما ماندید که چنین سخنان دردناگی را بشنویم.
نمیدونم این پاستور هواش چه جوریه که هرکی گیره از جا در گیره. فقط مونده بود جلو مراجع دربياد
United States
خب ژیگول شما که انقد از آموزش حرف میزنی کشورهای اروپاییرو ببین ! تووی مدارسشون دارن زبان چینی رو به عنوان زبان دومشون آموزش میدن بعد ما اینجا از بن همه چیو به مذاکرت وصل کردیم میگیم نمیشه خاک ت با اون طرز فکرت ک اومدی رییس جمهور این ملت با عزت شدی
حسین
Romania
آقای دکتر گویا باغ شما در جای خوش آب وهواییست واز صحرانشینان خبر نداری و یا خود را به ...
حمید
متاسفانه آقای روحانی مسیر مغالطه و فرار به جلو را پیش گرفته و بر روی بنای غلط سازه درست می چیند. کی گفته باید با سلاح اسلام را تبلیغ کرد؟ کی گفته مراجع نباید انجام وظیفه کنند؟ اگر امور ضد اخلاق در جامعه پیدا شد چکار باید کرد ؟ کجای قانون این کشور از اسلام جداست؟ کی گفته زبان را نباید یاد گرفت؟ اینهمه تهمت توخالی برای چیست؟
Iran, Islamic Republic of
این دولت فقط حق اعتراض را برای معلمان مجاز نمیداند.
سروش
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور : حالا این فرض را قبول می‌کنیم که به خاطر برخی از محدودیت‌ها نمی‌توان برخی از هنرها را در مدارس یاد داد ولی این را نیز بدانیم که جوانان ما هنر را دوست دارند و می‌روند در کلاس‌های خارج از مدرسه آن را فرا می‌گیرند. حتی اگر کلاس‌ها را دو قفله کنیم او می‌رود در خانه دوستش کلاس می‌گذارد و جمع می‌شوند و هنر را یاد می‌گیرند پس محدود کردن هنر نیست مصون کردن هنر است.
منظورتون از هنر مطربی و رقاصی و پارتی های شبانه و... اینا که نیست ؟! هر چب بگندد نمکش میزنند وای بروزی که بگندد نمک !
افشین تهران
رییس جمهوری که به این اداها بگه هنر دای به طرفداراش.
Iran, Islamic Republic of
درست گفته... شما برید مشکلتونو جای دیگه حل کنید
هیچ کس نمی گوید اجتهاد کنند بلکه می گویند فتاوی مشهور مراجع عظام را اجرا کنند
ح
Norway
سخنان رئیس جمهور درحد مسئولیت هایشان نیست واینست که مسئله سازمیشود . موضوعات ومسائل شرعی بایدتوسط مراجع عظام وروحانیت بیدارمطرح شود ودولت هم بایدمطیع باشد این براساس قانون اساسی است .
مجتبی
اینکه بگوییم الا و بالله باید یک زبان فارسی یاد گرفته شود و هر کسی هم که در دنیا این زبان را نمی‌فهمد مشکل خودش است؟!!!!!!!!!!!!!

اینا اصلا واسه خودشون سوژه می سازند؟!
نازک بین
جناب روحانی هنوز تو دوران کاندیداتوری به سر می برن. ایشون به فکر افزایش سبد رایشون هستن. البته دیدیم این تفکر با امام (ره) در روزهای آخر عمرش چه کرد. شاید آقایون حل معضلات فرهنگی اجنماعی رو هم به مذاکرات گره زدن....
Sweden
شما بگو چی به مذاکرات اقایون گره نخورده! حتی قورمه سبزیمون و ابگوشت ایرانی ما هم طبق گفته مشاوران فهیم! و بلنداوازه ایشون یه جورایی به مذاکرات ربط داره!!!
دورانیه دووورانیه
مگر اینجا تحت حاکمیت داعشه که با کلت اجتهاد کنیم ... بهتره رئیس جمهور در باره موضوعی که اطلاعی از آن ندارد صحبت نکنه که بعد مجبور بشه ....
با این حساب بهتر نیست نیروهای حافظ امنیت جامعه را جمع کنید و مجتهدین به جای نیروی انتظامی امنیت را برقرار کنند!!! بعدشم اون کسایی که رأی مردمو میخوان به خواسته شون برسن؟!!
کاظم
لفاظى در مقابل انتقاد وتذکر دلسوزانه وحکيمانه علما ومراجع دينى زاويه گرفتن از دين است ورفتن به ناکجا اباد است
روحانی:باید فضا را باز کنیم و حق اعتراض بدهیم!!!!!

البته قید نکردن که این حق فقط حقه کسانی است که ایشان و یا دولت ایشان اجازه میدهد.
راست میگه توشیراز پلاکاردها وبعضی را دیدیم چه کردند و چند نفر بازداشت شدن!!!!
اینست حق اعتراض!!!!
افشین تهران
بعد قول میدید که به جهنم و جهنم حواله نکنید معترضان و منتقدان را؟؟
کسی نگفت پلیس بیاد اجتهاد کنه,پلیس فقط قوانینه اسلام رو در کشور اجرا میکنه

همش مغلطه همش مغلطه.واقعا دیگه خسته کننده س.
علی
احسنت حرف حساب می زنه
Iran, Islamic Republic of
این علامت تعجبی که زدید یعنی با کلت پس میشه اجتهاد کرد؟؟؟؟ منم کلت میخوام پس!
سرور
بعضی وقتها از حرف نامربوط هم می شود تعجب کرد.
Iran, Islamic Republic of
خدایی دیگه شورش را در اوردید جهان نیوز در این انتشار نظریات.
برخلاف سایر سایتها که به سرعت نظریات را منتشر و امکان تبادل نظریات را همانند یک اتاق فکر درست می کنند، شما خواب تشریف دارید. با این کارها به خودتان ضربه زده و تعداد مخاطبان و بازدیدکنندگانتان را کاهش می دهید.
Iran, Islamic Republic of
خجالت هم خوب چیزیه
بابازاده مقدم
یعنی واقعا دنیا وپست ومقام اینقدرشیرین است که اسلام را هم محو می نمایی ودوست نداری ارزشهای اسلام پیاده شود؟؟؟!!!!خداپاسختان را خواهد داد
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا همه و همه در کوچکترین تصمیم ها اجتهاد میکنند. این آقا با لفاظی میخواهد پلیس و قوه ی قهریه را دست بسته و بدون اثر کند.
سوال اینست که چگونه یک مامور قانون، تخلف از قانون را احراز کند؟؟! با این خطابه ی ایشان، همواره پلیس باید در تمامی ماموریت هایش هیچ کاری نکند چون به محض دستگیری قاتل هم ممکن است متهم شود که تو چرا اجتهاد کردی که فلانی قاتل است! اصلا تو معنی قتل را میدانی؟ تو اصلا عقل داری؟!؟....
خلاصه ایشان با این کلمات گهربار راه عقل و تصمیم گیری هوشمندانه را بر همه میبندد و باید دید غیر از اغراض سیاسی در درجه اول، مقصود ایشان از دست بسته بودن و احتیاط صد چندان نیروهای انتظامی و قهریه در قبال هر گونه خلافی چیست؟؟؟
این یک نمونه ی هرج مرج خاص در دنیاست و هیچ جایی در دنیا اینقدر پلیس و نیروهای انتظامی بی حمایت و ترسو بار نمی آیند و فکر میکنم هدفی خاص از بی خاصیتی این نیروها مد نظر دوستان باشد. ضمنا وقتی هم که به علت ناکارآمدی سیستماتیک این نیروها، بسیج به میدان آید، تازه آقایان میگویند به توچه!!!
نه به "کدخدا"یتان که پلیس در دیارشان حق گرفتن جان معترضین معمولی را به بهانه های واهی دارد و البته شما دلباخته ی فرهنگ و ادب رئیس جمهورشان هستید! و نه به جمهوری اسلامی ایران که منافقین و براندازان، نیروهای انتظامی را لخت میکنند و از آنها فیلم میگیرند و تازه باید عذر خواهی هم بکنند...
وا مصیبتا از این تضعیف سیستماتیک قوه قهریه‌ی! کشور در برابر فتنه گران....
از شما خواهشمندم که فیلتر نکنید و منتشر کنید
Sweden
سید حسن عزیز!
بخدا قسم که بهترین نظر را دادی و حرف دل ما رو زدی.خدا حافظ شما باشد برادر گرامی.
حامد
سید حسین احسنت به این نظر
سرهنگ بازنشسته ناجا
می گم پس عقیدتی سیاسی ناجاراحذف کنید چون قراراست پرسنل احکام واسلام را یاد بگیرند ودرحیطه کاری خودشان پیاده واجرا کنند غیر ازاین چه کسی باید اسلام را اجرا کند بازوی اجرای اسلام کیست؟؟؟
الان که همه چیز آرام است و شیب قیمتها بسیار بسیار ملایم بالا میرود و رئیس دولت تورم را سه سوته مهار کرده و کشور از حالت رکود خارج شده و سیل لوازم خارجی بی کیفیت از چین روانه بازار است قدرت خرید مردم صفر شده و نشان میدهد که کشور برای سرمایه داران امن و امان است و نشان شکوفایی این قشر زحمتکش میدهد
آی
رئیس جمهور گفت: حالا این فرض را قبول می‌کنیم که به خاطر برخی از محدودیت‌ها نمی‌توان برخی از هنرها را در مدارس یاد داد ولی این را نیز بدانیم که جوانان ما هنر را دوست دارند و می‌روند در کلاس‌های خارج از مدرسه آن را فرا می‌گیرند. حتی اگر کلاس‌ها را دو قفله کنیم او می‌رود در خانه دوستش کلاس می‌گذارد و جمع می‌شوند و هنر را یاد می‌گیرند پس محدود کردن هنر نیست مصون کردن هنر است.
مطمأنین که اون « هنر» که نمیشه آموزش داد؟ واقعیه
United States
با کلت اجتهاد نمی کنند
اما حکم اجتهاد رو اجاره میکنند
me
چی میگه این آقای رییس جمهور؟
ترجمه منید من فارسی بلد نیستم دوستان
جان نثار امام خامنه ای
باتوجه به اینکه از هیچ شخصیت سیاسی و مذهبی این کشور شنیده نشده که نیروهای نظامی و انتظامی موظف به اجتهاداست پس انتشار مطالب غیر واقع و ساختن دشمن و مخالف جعلی وتصنعی ارامش جامعه را برهم می زندو موجب سوءاستفاده دشمنان خواهد شد .بلکه همه ملت به استثناء کودکان و افراد محجور در چارچوب وظائف و قانون و در حد توان موظف به اجرای اسلام می باشند . و این تکلیف برای دولت مردان و کارگزاران نظام سنگین تر است .
حسین
من با اینکه به روحانی رای ندادم از او بخاطر این حرف ها متشکرم چون با این حرف ها تیر خلاص به خودش می زنه
نه اتفاقا ایشان ادبیات قبلی خود را اصلاح کرده و گفته منظور من از اجرای اسلام، اجتهاد در اسلام بوده که هر کس نمی تواند برای خودش مجتهد باشد بلکه احکام اسلام مشخص است و همه باید آنها را اجرا کنند.
ابوالفضل
درست است که با اجتهاد با کلت همخوانی ندارد لیکن ایشان به عنوان رییس دولت راستگویان مجتهدی که با کلت اجتهاد کرده را معرفی نمایند؟
ایشان حقوقدان هستند و لذا مسائل حقوقی رامطرح میکنند انهم از نوع .... اش .
جناب جهان چرا نظر منو منتشر نمیکنی؟ من نه توهین کردم به کسی و نه از کسی اسم آوردم.لطفا نظرمو منتشر کنید
اقای رئیس جمهور مگه پلیس می خواد مجتهد بشه
ابوذر
متإسفانه,اقای رئیس جمهور متناقض صحبت می کند. درمورد عمل نیروی انتظامی به اسلام , آن را مستلزم اجتهاد بیان و نفی می نماید و به عمل به قانون توصیه می کند که حرف درستی هم هست , اما وقتی به مقولۀ هنر و گرایش جوانان به هنرهایی که طبق قانون ممنوع شده است می رسذ , با تلویح همراه با صراحت نسبی سخن از عبور از قانون و نادیده گرفتن آن به دلیل رو آوردن جوانان به محافل خصوصی و به عبارتی , غیر قانونی , می نماید و به صورت غیرمستقیم جوانان را به عبور از قانون و فرار از محدودیتهای قانونی فرا می خواند که درواقع همان نگرش برخاسته از تفکر لیبرالیسم و ولنگاری است. پرسش مطرح از آقای رئیس جمهور این است که آیا آنچه که قانون از آن نهی کرده هنر است یا فساد؟ اگر هنر است , چرا اسلام و قانونگذاران ما از آنها نهی کرده اند و اگر فساد است , چرا وی به فساد و عبور از قانون دعوت می کند؟
قضیه کلت و دستبند و اجتهاد نیست. حاج شیخ حسن گرفتار پاسخگویی حرفهای خودش به بزرگترهای حوزه شده. بالاخره هر کسی به سبک خودش سقوط میکنه
mohamad
Finland
رئیس جمهور! سال 90 دلار بود 1000 تومن وقتی هزینه ها 3 برابر شده شما هنر نکردی بودجه رو دو برابر کردی.
علی
مناسب است آقای رئیس جمهور از مشورت اشخاص باسواد و باهوش و عاقل بیشتر بهره مند شود.
amir
یعنی رئیس جمهور میگه حضرت علی که همیشه شمشیرش در کنارش بوده نباید اجتهاد میکرده یا حسین که شمشیر داشته حکم جهادش باطل است
درود بر روحانی مرد قانون و حامی محرومان
حامی محرومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چطور به این نتیجه رسیدی شماااااااااااا؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
فکر کنم معنی محروم درست براش جا نیفتاده!
چُغوک
راست میگه بنده خدا حامی محرومانی مثل مظفرجونیور که دل همه براش کبابه و امثالهم ومحرومان رانت650و1.8میلیارد یورویی و......
France
روحانی عشق است جهان نیوز جمعش کن
افشین تهران
حتما سبد کالا گرفتیکه به این نتیجه رسیدی؟در صف شما کشته و زخمی هم بود؟؟
Sweden
حامی کی؟!!
س
بابا یه حرفی بزن بگنجه !!!! هیتلر : دروغ را آنقدر بزرگ ادعا کنید تا مقداری از اون را باور کنند
حامی محرومان ؟کی؟کجا؟
چه آرزوی زیبایی!
علی
(رئیس جمهور بر همین اساس خاطر نشان کرد: نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی آن وقت سنگ رو سنگ بند نخواهد شد؛ ) این رو به شیختون بگو که همینجوری الکی علامه می سازد
اسمال
به نام خدا
این یک مغالطه بیش نمی نماید.
اگر این نظر که مثلا پلیس برای مقابله با اعمال خلاف شرع خاطیان باید مجتهد باشد را به پذیریم پس باید بگوئیم پلیس در مقابله با اعمال خلاف قانون خاطیان باید قاضی باشد تا بتواند تشخیص دهد که امری خلاف قانون است یا نه؟
مگر فقط مجتهدین موظف و مکلف به اجرای احکام اسلام هستند؟ و سایرین نه؟ همانطور که همه موظف به رعایت و اجرای احکام شرع هستند موظف به رعایت و اجرای قانون هم هستند و پلیس مسلمان حتما وظیفه جلو گیری از خلاف شرع را دارد - در عین آن که مجتهد نیست- و حتما وظیفه جلوگیری از اعمال خلاف قانون را دارد - در عین آن که قاضی نیست!
این استدلال درست مثل آن استدلال آقایان است که در مقام مقابله با انحرافات و خطاهای فرهنگی فقط قائل به توضیح و کار فرهنگی هستند اما در مقابل خطاهای مثلا اعتیاد با آن به شدت برخورد را خلاف نمیدانند و حرفی از توضیح مضرات مواد مخدر و عدم برخورد با قاچاقچیان نمی زنند. انجا که معنویت جامعه در خطر است فقط باید حرف زد و آن جا که بدن و جسم افراد مورد مخاطره است باید برخورد فیزیکی کرد؟!!!
این هر دو متناقض ، مغلطه و یک بام و دو هوا نیست؟
یعنی چه که پلیس باید مجتهد باشد تا جلوی خلاف شرع را بگیرد ولی در جلوگیری از خلاق قانون لزومی ندارد که قاضی باشد!!!
من دیروز یه نظر مفصل و استدلالی نوشتم ولی اونو نگذاشتید!چرا!!!؟
حمید
سلام جناب آقای روحانی چنان بیان می فرمائیدکه انگار این مملکت مرجع تقلید ندارد صد البته مراجع معظم تقلیدی همچون آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی - شبیری زنجانی علوی گرگانی سبحانی صافی گلپایگانی وحید خراسانی جوادی آملی و دیگر شخصیت های دینی ومذهبی هستند که هر کدام احترام خاص خودرا دارد واین را بدانید که پرسنل نیروی انتظامی هیچ وقت خودرا فراتر از چیزی را که قانون مقدس تعیین کرده نمی دانند وتنها ضابط قانون بوده ودر شرایط فعلی یعنی در ماه مبارک رمضان کسی یا کسانی قصد بی حرمتی به روزه داران را بکند پرسنل ناجا حق دخالت بنا به اظهارات دومین مقام رسمی کشور ندارند ولی اشتباه اینجاست که هر سارزمانی منشور اخلاقی وصیانتی در قبال وظائف تعیین شده برای خوددارد پس بهتر است آقای روحانی به جای اظهارات تعجب بر انگیز وتاسف بار مشکلات اقتصادی واجتماعی و بیکاری جوانان را حل نمایند وبفرموده مقتدای زمان حضرت آیت الله امام خامنه ای کلید حل مشکلات در ژنو ونیویورک و لوزان نبوده وجوانان ایران با 8 سال دفاع مقدس توانستند دربرابر هیمنه دشمنان ایران ایستادگی نمایند حال شما عزیزان قضاوت نمائید {شادی روح مطهر امام وشهدای مظلوم نیروی انتظامی صلوات یا حق
دادخواه
جناب رئیس جمهور شما تظاهرات کارگران را آزاد می گذارید چون احتمالا قرار است با استفاده از آن کاری دیگر را پیش ببرید. ولی سخنرانی یک شهید زنده دکتر فریدون عباسی در مسجد سید اصفهان را تحمل نمی کنید و جلویش را می گیرید چون می بینید برملا کننده خیانتهایی است که دارد به این کلت می شود!
Iran, Islamic Republic of
احسنت به اين رئيس جمهور فهيم ...
فرزند انقلاب
( حالا این فرض را قبول می‌کنیم که به خاطر برخی از محدودیت‌ها نمی‌توان برخی از هنرها را در مدارس یاد داد ولی این را نیز بدانیم که جوانان ما هنر را دوست دارند و می‌روند در کلاس‌های خارج از مدرسه آن را فرا می‌گیرند. )
آقای رییس جمهور حتما استحضار دارند دانش آموزان درمدارس،هنرخوشنویسیٍ،نقاشی،کاردستی و... را بصورت رسمی آموزش میبینند، حال منظور ایشان کدام هنراست که آموزش آن در مدارس ممنوع است و ایشان به عنوان مدافع حقوق جوانان درصدد رفع این محدودیت هستند؟
آیا منظور ایشان هنر رقص و موسیقی مبتذل است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از ایشان که در کسوت روحانیت قرار دارند و باید سرباز امام زمان برای اجرای احکام اسلام باشند جای بسی تعجب است!!!
البته بعید نیست اینگونه اظهارات ابزاری باشد برای ملتهب کردن جامعه و سوارشدن بر موج برای رسیدن به اهداف حزبی!!!!!!!