شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

توقف ساخت دکل‌ حفاری نفت تولید داخل!

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 383205
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به آخرین وضعیت قرارداد ساخت دکل حفاری بین جهاد دانشگاهی و وزارت نفت گفت: ساخت دکل‌های حفاری نفتی در استراتژی جدید متوقف است.
به گزارش جهان؛ حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت ساخت دکل‌های حفاری نفت توسط جهاد دانشگاهی برای وزارت نفت که اعلام شده بود متوقف شده است، اظهار داشت: مشکل ما در کشور این است که استراتژی‌ها ثابت نیست و با تغییر مدیران استراتژی‌ها هم تغییر می‌کند؛ البته منظورم غلط بودن یک استراتژی نیست، اما اگر در یک دوره، وزیری تولید دکل حفاری یا هر محصول دیگری را در داخل به دلیل صرفه اقتصادی در نظر گرفت، وزیر بعدی نیز باید این راه را ادامه دهد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت قرارداد جهاد دانشگاهی با وزارت نفت در زمینه ساخت دکل های حفاری نفتی افزود: با توجه به نیاز کشور به دکل‌های حفاری خشکی، صرفه اقتصادی و اشتغالی که تولید آن در داخل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کرد، ساخت این دکل‌ها پیگیری شد.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: در ابتدای کار و در نقشه راه ساخت دکل‌های حفاری، تعداد دکل‌های مورد نیاز آینده در صنعت نفت منطقه و دنیا بررسی و امکان سنجی اقتصادی دقیقی شد. اینکه چه تعداد دکل‌ حفاری برای کشور در زمینه ایجاد چاه‌های جدید و تعمیرات چاه‌‌ها مورد نیاز است و دیگر اینکه نیازها در این زمینه در سطح منطقه به خصوص به دلیل توسعه صنعت نفت عراق و سایر کشورهای نفت خیز در نظر گرفته شد.

طیبی یادآور شد: در همن راستا قراردادی برای ساخت ۵ دستگاه دکل حفاری با وزارت نفت منعقد شد؛ به هر دلیلی این تعداد به سه دکل کاهش یافت که به ۴۵ درصد ساخت داخل و توانمندی رسید، پس از آن قرار شد قرارداد جدیدی برای ساخت ۱۴ دستگاه دکل منعقد شود که میزان ساخت آنها نیز به ۷۰ درصد برسد.

** استراتژی جدید این است دکل حفاری نداشته باشیم**

وی ادامه داد: قرارداد قبلی در دولت قبلی هم ابلاغ نشد، در یک وزارتخانه دو مسئول نظر متفاوتی داشتند و استراتژی که در دولت جدید عنوان شد، این بود که از خدمات حفاری استفاده کنیم و خودمان دکل نسازیم، یعنی دکل نداشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ممکن است بگوییم در این زمینه شرکت نفت و وزارت نفت تصمیم می‌گیرند که از خدمات حفاری استفاده کنیم، ولی اگر ساخت دکل یک تصمیم اقتصادی در کشور است و وزارت نفت هم نمی‌خواهد دکل داشته باشد، به عنوان استراتژی باید حقوق و عوارض گمرکی برای واردات آن به گونه‌ای تنظیم شود که راحت نشود از بیرون کشور دکل وارد کرد.

طیبی در همین زمینه تصریح کرد: باید شرایط به گونه‌ای باشد که مجبور شوند، دکل داخلی بخرند. سازنده داخلی جهاد دانشگاهی یا هر بخش خصوصی دیگر نیز پذیرفته که تولید کننده داخلی باید از نظر قیمت، کیفیت و زمان ساخت با تولید کننده خارجی رقابت کند. ما همیشه اعلام کرده ایم در یک شرایط یکسان آماده رقابت هستیم.

وی گفت: در حال حاضر ساخت دکل حفاری نفت در استراتژی جدید متوقف است، ولی امیدواریم در زمینه تنظیم حقوق و عوارض گمرکی بیشتر کار شود که دکل‌های حفاری به راحتی از کشورهای دیگر مثل چین وارد کشور نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *