شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آب پاکی وزیر کار روی دست دولتی‌ها!

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 404003
محمد کردبچه، مشاور رئیس سازمان مدیریت اخیراً درباره علت عدم حذف یارانه قشرهای پردرآمد گفته است: در حال حاضر دلیل این‌که دولت یارانه غیر نیازمندان را حذف نمی‌کند، این است که هزینه اشتباه بالا است.
به گزارش جهان، او افزوده است: اگر به هر دلیلی در شناسایی افراد اشتباه شود، هزینه خیلی بالایی برای دولت ایجاد می‌کند.

کردبچه با بیان این‌که دولت نمی‌خواهد ریسک کند و یک‌دفعه عده‌ای را از دریافت یارانه‌های نقدی حذف کند، تصریح کرد: هر اشتباهی در این مسیر رخ دهد، ریسک و هزینه بالایی از نظر سیاسی و اجتماعی برای دولت دارد و دولت نیز نمی‌خواهد این هزینه را قبول کند!

متأسفانه باید گفت که توجیهات مقامات دولتی برای عدم عمل به قانون و امتناع از حذف یارانه خانوارهای پُردرآمد به هیچ وجه صحبت‌هایی پذیرفتنی به نظر نمی‌رسند.

در ادامه اظهارات همین مقام دولتی، وزیر کار اما طی صحبت‌هایی که همزمان با اظهارات کردبچه منتشر شد؛ گفته است: برای سال آینده مطالعات شناسایی خانوارهایی که دچار مشکل تغذیه‌ای هستند را در طرحی هدفمند افزایش می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی همچنین آب پاکی را روی دست دولتی‌ها ریخت و تصریح کرد:

«وزارت کار، کار ارزشمندی را جهت شناسایی خانوارها انجام داده و این توانایی را نیز دارد که خانوارهای دارای تمکّن مالی مناسب را نیز شناسایی کند»

جدای از صحبت‌های مصرّح وزیر کار مبنی بر امکان شناسایی خانوارهای پُردرآمد! این استدلال منطقی نیز وجود دارد که دولت برای عمل به قانون می‌تواند در ابتدای امر، پُردرآمدهایی را که شناسایی کرده از لیست دریافت یارانه حذف کند و سپس برای شناسایی مابقی خانوارها نیز بصورت تدریجی اقدام کند.

شایان ذکر است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت نیز چندی قبل در رابطه با چرایی عدم حذف یارانه پردرآمدها گفته بود: اصرار بر اینکه یارانه را حذف یا کم کنیم یعنی یک نارضایتی برای مردم.اینها مردم ما هستند...برخی چه اصراری دارند که یارانه آنها(پردرآمدها) را حذف کنیم؟!

پیش از نوبخت، معاون اول رئیس جمهور هم در اظهاراتی پیرامون ماجرای چرایی عدم حذف پردرآمدها از لیست دریافت یارانه گفته بود: «عده‌ای در داخل و خارج در این زمینه اخلال کردند و با جوّ سازی مردم را به عدم انصراف تشویق کردند»!

به هر روی به نظر می‌رسد توجیهاتی مثل «عدم امکان شناسایی پردرآمدها»، «امکان نارضایتی مردم» و «جوّ سازی عده‌ای برای عدم انصراف پردرآمدها» قابل قبول نیستند و دولت هدف دیگری از عدم قطع یارانه پردرآمدها دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *