جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

رد جایزه نوبل از سوی یک رئیس جمهور

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 377121
رئیس جمهور اروگوئه گفت: با توجه به وضعیت کنونی جهان که در آن جنگ، بی‌نظمی و نا‌امنی وجود دارد جایزه صلح نوبل را نمی‌پذیرم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «خوزه موخیکا» رئیس جمهور اروگوئه طی مصاحبه‌ای با روزنامه «ال‌موندو» این چنین اظهار داشت: من با توجه به وضعیت نابسامان کنونی جهان نمی‌توانم جایزه صلح نوبل را بپذیرم و مطرح کردن آن را نیز بیهوده می‌دانم.

«موخیکا» اعلام کرد که همواره یک فعال سیاسی و اجتماعی خواهد بود و فعالیت‌هایش را در این عرصه وظیفه خود می‌داند.

رئیس جمهور اروگوئه همچنین خاطرنشان کرد: با اینکه دوران جنگ سرد دوران شیرینی نبوده و همواره منتقدین بسیاری نیز داشته است اما نسبت به وضعیت کنونی جهان که با جنگ گرم مواجه است نظم بیشتری برقرار بود و تا این حد جنگ و خونریزی در جهان حاکم نبود و راه حل‌هایی برای جلوگیری از تداوم جنگ‌ها وجود داشت.

وی متذکر شد در دوران جنگ سرد حداقل امکان حل مشکلات و نزاع‌ها با بهره‌گیری از مکالمات تلفنی و حضوری وجود داشت و قوانین منظم‌تری حاکم بود؛ حال آنکه اکنون وضعیت جهان بسیار دگرگون و نابسامان شده است.

بر طبق گفته‌های رئیس جمهور اروگوئه آنچه که اکنون جهان با آن روبرو است یک جنگ گرم می‌باشد اعم از درگیری‌ها در اوکراین، لیبی، عراق و چه برسد به وقایع و فجایع در فلسطین و آفریقا، اعطای جایزه صلح واجب نیست.

«موخیکا» با اشاره به بحران اوکراین تاکید کرد که رهبران اروپایی بایستی پیام اصلی ژئوپولتیک (جغرافیای سیاسی) را به معنای واقعی درک کنند و خطاب به آن‌ها گفت: هرگز آنچه را که به تو نمی‌دهند و حق تو نیست نخواه و بر آن اصرار نورز.

به گزارش فارس، «موخیکا» از سوی سازمان‌های مختلف نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده و این نخستین باری نیست که وی برگزیده اعطای این جایزه می‌شود.

کشورهای آمریکای لاتین همواره به عنوان دژی محکم در برابر اقدامات سلطه‌گرانه و ناعدالتی‌های موجود در جهان ایستاده‌اند و مدعیان برقرای عدالت و اجرای قوانین بشردوستانه در دنیا بوده‌ند؛ «خوزه موخیکا» رئیس جمهور اروگوئه یکی از این مدعیان بوده و بارها طی سخنان و عملکردهایش آن را به جهانیان نشان داده است.

«موخیکا» در سال ۲۰۰۹ در انتخابات ریاست جمهوری کشور اروگوئه به پیروزی دست یافت.

وی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ به عنوان نماینده کنگره، سناتور و وزیر کشاورزی فعالیت کرده‌است.

سبک زندگی همراه با صرفه‌جویی «موخیکا» و اینکه او حدود ۹۰ درصد حقوق ماهیانه‌اش (معادل ۱۲ هزار دلار) را صرف امور خیریه می‌کند، باعث شده لقب فقیرترین رئیس جمهوری جهان به او داده شود.

«موخیکا» در یک مزرعه قدیمی متعلق به همسرش که در کنار جاده خرابه‌ای بیرون از مونته‌ویدئو (پایتخت کشور) واقع‌شده، زندگی می‌کند و تقریباً تمام دستمزدش را به دیگران می‌بخشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مسلمان ایرانی
درد و بلاش بخوره تو سر اونایی که میگن نه غزه نه لبنان جانم! فدای! ایران!