پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱

نخستین کاپیتان راه آهن درگذشت+عکس

يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب: 397426
مرتضی احمدی، یکی از فوتبالی ترین هنرمندان دهه های گذشته ایران، و نخستین کاپیتان تیم راه آهن تهران، درگذشت.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مرتضی احمدی، در ۱۳۰۳ در جنوب تهران به دنیا آمد و برای تحصیل، ابتدا به مکتب، و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و پس از آن، به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت.
در ۱۶ سالگی، ورزش باستانی و فوتبال را آغاز کرد و به همراه تیم فوتبال دبیرستانش در رقابت های آموزشگاه‌های تهران رتبه‌ هایی به دست‌ آورد. بعدها در تیم فوتبال راه‌ آهن تهران و پس از آن، در باشگاه راه‌آهن، بازیکن و مربی (تا سال ۱۳۲۵) شد.

وی به علت مشکلات ریوی که مدت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌ کرد، صبح امروز، یکشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۳، در منزلش جان به جان آفرین تسلیم کرد.

وی در خاطرات خود می گوید:
« فکر می کنم ۱۵ یا ۱۶ سال داشتم؛ خانه ما اطراف میدان راه آهن کنار ایستگاه بود. با بچه های محل فوتبال بازی می کردیم. در به درِ یک زمین بازی بودیم که تصمیم گرفتیم برویم زمین کنار ایستگاه را که الان هم چمن شده، تمرین کنیم . زمین پر از سنگ و کلوخ بود. با بچه ها شروع کردیم به پاکسازی زمین که دیدیم یک آقایی با چند نفر همراه آمد و گفت: چی کار دارید می کنید؟» این خاطره ای از پیدایش باشگاه قدیمی راه آهن است به روایت مرتضی احمدی؛



«به ما فرغون دادند تا سنگ ها را از زمین به بیرون منتقل کنیم. بعد هم فهمیدیم آن آقا رئیس راه آهن است. گفت یک تیمی از مستشاران روس آمده اند و می خواهند با ایرانی ها فوتبال کنند؛ شما می توانید با آنها بازی کنید؟ من شدم کاپیتان و رفتیم بازی با روس ها. نیمه اول که به خیر گذشت؛ اما نیمه دوم کلی گل خوردیم، شاید ۱۰ تا! بعد از آن، زمین راه آهن رسمیت پیدا کرد و آقای مدد، به نوعی شد همه کاره اش و من اولین کاپیتان این تیم شدم .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدوی
روحش شاد