پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

به اموال مسئولان‌رسیدگی می‌شود

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 378328
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح رسیدگی به دارایی مسئولان اجرا می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح رسیدگی به دارایی مسئولان در کمیسیون مشترک قضایی و اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بخشی از این طرح در جلسه علنی صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب شده، اما برگشت داده شد تا کار پخته‌تری صورت گیرد.

وی بیان داشت: دنبال این هستیم، کسانی که در رده بالای مسئولیت قرار دارند، دارایی خود و بستگان درجه یک خودشان شامل همسر و فرزندان را ابتدا و انتهای مسئولیت‌شان ارائه کنند تا توسط رئیس قوه قضائیه و یا کسانی بررسی شود که وی به آنها اعتماد می‌کند تا اگر انحرافی اتفاق افتاده است، رسیدگی کنند و تخلف‌ها را بازخواست و جرم‌انگاری کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دامنه طرح رسیدگی به دارایی مسئولان را مجلس شورای اسلامی بسیار گسترده کرد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گسترده‌تر شد و بناست کاری بکنیم، کارآیی این طرح بالا رود و نیاز به دستگاه عریض و طویل برای رسیدگی به دارایی مسئولان نباشد.

باید کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد

مصباحی‌مقدم افزود: هر زمان که بحث‌های مرتبط با طرح رسیدگی به دارایی مسئولان در کمیسیون مشترک قضائی و اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام تمام شود به صحن علنی می‌آید و اقدامات لازم برای اجرای طرح مذکور صورت می‌گیرد.

وی از مصرف روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و گفت: خودروسازی یکی از مهمترین صنعت‌های داخلی کشور ماست و حدود ۲ هزار نفر مشغول به کار در این صنعت هستند و باید کیفیت تولیدات ما افزایش یابد.

۵۰ درصد پورشه تولیدی جهان وارد ایران می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۵۰ درصد پورشه تولیدی جهان وارد ایران می‌شود و در کشور ما مصرف دارد.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: استفاده از درآمدهای نفتی به صورت ارز و نیاز داخلی ما به صورت ریال است و کمتر نیاز به ارز در داخل کشور داریم، اما ارز ناشی از نفت وارد اقتصاد ایران می‌شود و این ارز باید به ریال تبدیل شود، بدون اینکه در بازار به‌فروش رود و موجب کاهش ارزش پول ملی ایران می‌شود.

وی عنوان کرد: هر زمان وابستگی به درآمد نفتی افزایش یافت، تورم ما هم افزایش یافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اقتصاددانان دولت یازدهم افزایش نقدینگی را مهار کردند که این امر موجب ثبات قدرت پول شد در حالی رو به کاهش بود.

راه رفع بیکاری حمایت از بخش خصوصی است

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان بیکار با ورود به دولت رفع نمی‌شود و ما باید برای رفع بیکاری از بخش خصوصی حمایت کنیم تا کارآفرینی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های ما برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم برای اینکه کار را سبک و تسهیل کند، باید در کارش تجدید نظر کند.

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: اتفاقی که در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای موافقت با طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی روی می‌دهد، این است، بعضی از افرادی که آن جا حضور دارند، اهل فساد هستند و کار پیچ پیدا می‌کند و دستیابی به منابع صندوق توسعه ملی با مشکل روبه‌روست و باید امور را تسهیل کنند.

تدوین برنامه توسعه ششم

وی بیان کرد: دولت با فساد در سیستم بانکی و بخش اداری برخورد قاطع داشته باشد تا بنگاه‌های اقتصادی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد رویکرد مجلس و دولت برای تدوین برنامه ششم افزود: سیاست‌های مربوط به برنامه ششم توسعه باید تدوین شود که در دست تدوین است و زمانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد می‌شود و زمانی که نهایی شد، مبنای تدوین برنامه ششم صورت می‌گیرد.

کاهش وابستگی ۴۰ درصدی بودجه به نفت

مصباحی‌مقدم درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش وابستگی بودجه به نفت افزود: در برنامه آن چه که الزام قانونی داریم این است، وابستگی بودجه جاری دولت به نفت به صفر برسد البته فاصله زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کرده و این را باید مدیون تحریم‌ها هستیم و وابستگی ما به نفت به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: بخشی از وجوه در دست مردم است و نمی‌دانند، این پول‌های خرد چه معجزه‌ای می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *