پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

چه کسی کاندیدای نهایی دولت است؟

يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب: 280029
در حالی که واکنش ها به خبر کاندیداتوری برخی دولتی ها در انتخابات ریاست جمهوری و تایید و تکذیب برخی دیگر گمانه حضور پررنگ دولت در انتخابات را قوت می بخشد، دولت در ارگان رسمی خود نام کاندیدای تازه ای را گنجاند.
به گزارش جهان به نقل از مهر ، با قرار گرفتن در سراشیبی پایان کار دولت و نزدیک شدن به زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تنوع سلیقه ها و برداشت های مختلف از مدیریت اجرائی کشور، فضای سیاسی  را به گونه ای رقم زده که در آستانه انتخابات پیش رو، چندین گروه و ائتلاف برای ورود به این عرصه حساس و تصمیم ساز ، اعلام موجودیت کرده و عرض اندام کنند.

در این بین اما کارشناسان سیاسی کشور بر این باورند که دولت وقت نیز یکی از چند گروهی  است که همزمان با سایر سیاسیون، فعالیت خود را در عرصه شناسایی و معرفی کاندیدای مورد نظر آغاز کرده است.

در این میان صبح امروز روزنامه دولت لیستی از اسامی کاندیداهای قطعی و احتمالی ریاست جمهوری منتشر کرد که در آن اسامی برخی چهره های دولتی نیز  در صف ورود به عرصه رقابت به چشم می خورد.

این فهرست در حالی منتشر شده است که نام محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای نخستین بار در میان کاندیداهای ریاست جمهوری به نمایش می گذارد.

البته نکته قابل توجه دیگر گزارش ایران ترتیب انتشار اسامی کاندیداهای احتمالی است که به نظر می رسد تلاش شده است بر اساس احتمال ورود به عرصه انتخابات و یااهمیت چهره سیاسی چیده شود ؛ در صدر این اسامی نام اکبر هاشمی رفسنجانی و پس از آن به ترتیب اسفندیار رحیم مشایی و سید محمد خاتمی به چشم می خورد.

همچنین  نام چهره های دولتی همچون غلامحسین الهام، علی نیکزاد، علی اکبر صالحی، روح الله احمدزاده کرمانی نیز در لابلای کاندیداهای احتمالی به چشم می خورد.  

تایید نیکزاد ، تکذیب یک منبع آگاه

علی نیکزاد که به طور همزمان کلید دار سه وزراتخانه اصلی دولت است  یکی از چهره هایی است که کاندیداتوری وی در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح شده است.

یکی از خبرگزاری ها در 11 فرودین امسال در خبری آورد که نیکزاد در حاشیه جلسه کار گروه مسکن و حمل و نقل اردبیل در پاسخ به این سئوال که در انتخابات آماده رقابت با رقبا است یا نه عنوان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهم داشت.

نیکزاد همچنین نسبت به اینکه از سوی گروه یا جریانی خاص در انتخابات حاضر می‌شوید، سکوت کرد و پاسخی نداد.
 
این خبر اما ساعاتی پس از انتشار و در پی عکس العمل های گوناگون تکذیب شد.

یک سایت خبری وابسته به دولت اعلام کرد که نیکزاد در گفت و گو با یکی از مقامات عالی رتبه دولت اعلام داشته به هیچ وجه قصد نامزدی در انتخابات را نداشته و منظور از حضور در انتخابات صرفا مشارکت در انتخابات که وظیفه تک تک ایرانیان است بوده است!

اصرار دولتی ها و انکار الهام برای کاندیداتوری

الهام اما یکی دیگر از چهره های دولتی است که کاندیداتوری وی مورد بحث محافل سیاسی است اما نه خودش که در کسوت سخنگویی قرار دارد و نه هیچ مرجع  دولتی دیگری در این باره اظهار نظر شفاف و روشنی نمی کنند.

با طرح چنین زمزمه هایی در محافل سیاسی اما دولتی ها دست روی دست نگذاشته و یک منبع آگاه در دولت درمورد کاندیداتوری آقای سخنگو اعلام کرد که الهام احتمال نامزدی خود را در انتخابات رد کرده است.

این منبع آگاه در ادامه فضای قضاوت دراین باره  را به یک فضای دوگانه تبدیل کرد و در ادامه تصریح کرد: در دولت درخواست های زیادی برای نامزدی وی مطرح شده؛ اما الهام این درخواست ها را قبول نکرده و گفته است کاندیدا نمی شود.

گمانه زنی ها درباره کاندیداتوری الهام اما به اینجا ختم نشد و در ماه های پایانی سال 90 خبر دیدار وی و همسرش با آیت الله مصباح در رسانه ها سرو صدای تازه ای برپا کرد. اگرچه خبر این دیدار به گونه منتشر شد که نشان می داد هدف الهام از این دیدار انتخاباتی نبوده و تلاش کرده که نظر آیت الله مصباح را نسبت به احمدی نژاد تغییر دهد اما بهانه ای شد که باز هم گمانه زنی ها درباره کاندیداتوری وی هر چه بیشتر در محافل سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی دولت اما در آخرین واکنش به خبر کاندیداتوری خود در حاشیه جلسه هیئت وزیران عنوان کرد: دولت جای کار حزبی نیست بلکه محل کار اجرایی و خدمت به مردم است.

واکنش های مشایی به خبر کاندیداتوری اش/ مشایی فقط مسئول نامه هاست

مشاور رئیس جمهور یکی ازگزینه های پرحاشیه ای است که گمان می رود در انتخابات ریاست جمهوری به نمایندگی از دولتی ها وارد انتخابات شود.

وی در مراسم اولین سالگرد شهید قشقایی و مصطفی احمدی روشن پس از ورود به محوطه مسجدالشهدای سازمان انرژی اتمی با سوالات خبرنگاران درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه شد که در پاسخ به آنها لبخندی زد و گفت: کار من نامه گرفتن است اگر نامه‌ای دارید، بدهید.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ماه های پایانی سال 91  نیز در حاشیه یکی از جلسه های هیئت وزیران در واکنش به سوالات خبرنگاران پیرامون مسئله کاندیداتوری اش سکوت کرد و پاسخی نداد.

وی البته در واکنش به این سوال که برخی چهره های سیاسی  معتقدند رقیب جدی کاندیداهای انتخابات مشایی است عنوان کرد این حرف ها را جدی نگیرید!

اما خبرها  از ورود جدی مشایی به انتخابات به اینجا ختم نشد و چندی بعد خبری مبنی بر اینکه مشاور رئیس جمهور در نشستی با مازندرانی های مقیم تهران کاندیداتوری خود را اعلام کرده و در این باره سخن گفته است منتشر شد.

البته این خبر نیز در کمتر از 24 ساعت پس از انتشار از سوی پایگاه اطلاع رسانی دولت تکذیب شد.

در این تکذیبیه آمده بود رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده و ورود به این عرصه، در هیچ محفل خصوصی و عمومی هیچگونه اظهار نظر و موضعگیری خاصی نه به نفع خود و نه برای کاندیدای دیگری نداشته است و انتشار این گونه خبرها علیه دولت است.

گمانه زنی ها و زمزمه ها از حضور احمدی نژاد در انتخابات اما تا آنجایی ادامه پیدا کرد که شعار «زنده باد بهار» به طور مشترک آن هم چند ده بار از زبان اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد شنیده شد و کار را به جایی رساند که سیاسیون به این باور برسند که این شعار، شعار انتخاباتی مشاور رئیس جمهور است.

بر زبان آوردن شعار «زنده باد بهار» همزمان با چندین حضور رسانه ای مشایی از جمله حضور در مراسم نهال کاری در جمع سفرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و جشن درخت کاری در جمع اهالی هنر و نیز دریافت نشان فرهنگ و هنر از رئیس جمهور، گمانه زنی کاندیداتوری وی از سوی دولت را قوت بخشید.  

مشایی اما آخرین اظهار نظر درباره کاندیداتوری خود را در جمع همکاران اسبقش  در سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد.

وی در جمع کارکنان سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا در آستانه فرارسیدن بهار و با توجه به سخنانی که با محوریت «بهار» مطرح کردید و حالا هم در خانه خودتان هستید، نمی‌خواهید کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کنید، پاسخ داد:  اینجا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست، بلکه برنامه مربوط به سازمان میراث فرهنگی است.

وی به این پاسخ بسنده و از اعلام موضع رسمی نسبت به حضور یا عدم حضور در انتخابات خودداری کرد.

حرف ریاست جمهوری را نزنید؛ خطرناک است!

حمید حاجی بابایی که با ارائه طرح های متعدد در پی نجات نظام آموزش و پرورش کشور است یکی دیگر از چهره های دولتی است که زمزمه هایی از کاندیداتوری اش به گوش می رسد.

وزیر آموزش و پرورش البته معتقد است که حتی حرف زدن درباره ریاست جمهوری و کاندیداتوری برای انتخابات خطرناک است!

این در حالی است که حجت الاسلام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه حاشیه آیین افتتاح دانشگاه فرهنگیان عنوان کرده بود که که فرهنگیان کشور از وزیر آموزش و پرورش درخواست دارند که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود.
لیاقت ریاست جمهوری را ندارم

علی اکبر صالحی یکی دیگر از گزینه های دولتی است که گمانه زنی هایی از کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

البته وی سوال پیرامون کاندیداتوری اش را با سوال دیگری پاسخ داده وگفت : آیا به من می‌آید که کاندیدای ریاست‌جمهوری شوم؟ کاندیداتوری برای ریاست جمهوری لیاقت می‌خواهد!

این میان اما گمانه زنی هایی مبنی بر حمایت دولت از کاندیداتوری چهره هایی چون سید حسن موسوی مسئول دفتر رئیس جمهور و ابولحسن فقیه رئیس سازمان هلال احمر نیز به گوش می رسد و این گمانه زنی ها شائیه این که دولت گزینه های خود را یک به یک در برابر افکار عمومی قرار داده تا میزان اقبال به آنها را مورد ارزیابی قرار دهد را قوت بخشده و به نظر می رسد که دولت در حدود دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری چراغ خاموش در حال حرکت است.

و اما رحیمی

با این حال امروز روزنامه دولت از احتمال حضور محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. باید منتظر شد و واکنش دولتی ها و شخص آقای معاون را به خبر رسانه دولت دید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *