جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳

پاسخ معاون سابق‌ به مخالف استیضاح

نفر دوم آزمون کتبی دکتری در دولت یازدهم روزانه پذیرفته نشد
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 376122
معاون اداری مالی سابق وزارت علوم با مقایسه چگونگی برگزاری آزمون دکتری در وزارت علوم دولت دهم و یازدهم گفت: نفر دوم آزمون کتبی دکتری پس از مصاحبه شفاهی روزانه پذیرفته نشد.
به گزارش جهان، علی اکبر متکان معاون اداری مالی سابق وزارت علوم در گفت‌وگو با فارس،‌ گفت: جواد هروی نماینده مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیر علوم در مجلس با موضوع حمایت از وزیر علوم در بیاناتی گفت که تا قبل از سال ۸۵ آزمون کتبی برای پذیرش دانشجویان دکترا برگزار می‌شده است در صورتیکه از سال ۸۱ تا سال ۸۴ هیچگونه آزمون کتبی برگزار نشد.

وی افزود: همچنین هروی گفت در گذشته بر اساس آزمون کتبی دانشجویان بورسیه اعزام می‌شدند در صورتیکه حتی مدیران حال حاضر وزارت علوم مانند امید، ریاضی (مدیر فرهنگی وزارت علوم در زمان معین)، شکوری‌راد و ده‌ها نفر دیگر تا قبل از سال ۸۵ بدون آزمون کتبی اعزام شدند.

معاون اداری مالی سابق وزارت علوم اظهار داشت: همچنین هروی اعلام کرد که هیچگونه بررسی در پرونده‌های بورسیه صورت نمی‌گرفت در حالیکه بررسی پرونده‌ها و مصاحبه‌های تخصصی که از طریق فراخوان شرکت می‌کردند از سوی گروه‌های تخصصی پنجگانه متشکل از ۳۰۰نفر از اساتید دانشگاه در کمیته‌های علوم پایه، فنی‌مهندسی، هنر، علوم انسانی و کشاورزی انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: در جواب هروی که گفت آزمون برگزار نمی‌شده باید بگویم آزمون بر اساس تشخیص وزیر وقت است که می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد، آزمون سراسری دکترا در زمان کامران دانشجو به صورت ۵۰درصد کتبی و ۵۰ درصد شفاهی لحاظ می‌شد اما در زمان فرجی دانا این آئین‌نامه تغییر کرد و ۳۰درصد نمره کتبی، ۷۰درصد نمره شفاهی لحاظ می‌شود به طوریکه در آزمون اخیر رتبه دوم آزمون کتبی سراسری پس از مصاحبه در لیست روزانه قرار نگرفت، زیرا ۷۰درصد نمره شفاهی نتیجه آن را تغییر داد.

متکان همچنین در رابطه با نوع آزمون، گفت: در مورد نوع آزمون که به صورت شفاهی برگزار می‌شود با رئیس یکی از دستگاه‌های نظارتی نیز هماهنگی‌های لازم انجام شد.

معاون اداری مالی سابق وزارت علوم اظهار داشت: هروی گفت قبل از سال ۸۵ نخبگان و شاگرد اول‌ها به خارج کشور اعزام می‌شدند در حالیکه این مطلب صحیح نیست و بر اساس گزینش غلط ۴۰ درصد از دانشجویان اعزامی به کانادا و ۲۵ درصد از دانشجویان اعزامی به انگلستان که میلیاردها تومان برای آن ها هزینه شده بود یا به تعهدات خود عمل نکرده یا به کشور بازنگشتند اما در دولت نهم و دهم در مورد اعزام دانشجویان دقت و سخت‌گیری‌های زیادی به عمل می‌آمد.

متکان گفت: به طور مثال در کشور استرالیا اعزام دانشجو فقط به ۷ دانشگاه برتر انجام می‌شد و در کشورهای دیگر نیز به همین صورت بود.که این مسئله نشان از کیفیت خوب دانشجویان اعزامی بوده است.

معاون اداری مالی سابق وزارت علوم ادامه داد: حتی در حضور اینجانب و خالقی رایزن علمی ایران در استرالیا و معاون آموزشی وزارت علوم دوره جعفر توفیقی، مسئولان ۲ دانشگاه بزرگ استرالیا یعنی دانشگاه سیدنی و دانشگاه نیو سوات ولز اظهار داشتند که بهترین دانشجویان این دانشگاه‌ها دانشجویان بورسیه ایرانی هستند و این مسئله با گفته جواد هروی مطابقت ندارد.

وی افزود: هروی در مورد هزینه سرانه‌ای هم در اشتباه است زیرا بودجه عملیاتی بر اساس هزینه سرانه‌ای از سال ۹۱ آغاز شد که مسئول پیگیری آن مدیر کل بودجه‌ای بود که در زمان دولت یازدهم نیز این مسئولیت را داشت و وی به دلیل عدم اطلاعات مسائل آموزشی این مورد را مطرح کرد. بنده این سوال را از هروی دارم که چطور نام دانشگاه قائن که به نام مبارک حضرت فاطمه(س) بود با پیشنهاد وی و تصویب وزارت علوم دوره جدید به بزرگمهر تبدیل شد؟ مگر نام مبارک حضرت فاطمه(س) چه اشکالی داشت؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *