شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱۶

قطعنامه شورای امنیت درباره برجام تصویب شد/ امکان بازگشت تحریم‌ها تنها ظرف ۶۵ روز

دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب: 434226
شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه مربوط به برجام را با رأی مثبت تمامی اعضا تصویب کرد.
قطعنامه شورای امنیت درباره برجام تصویب شد/ امکان بازگشت تحریم‌ها تنها ظرف ۶۵ روز
به گزارش جهان به نقل از فارس، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ را به اتفاق آراء تصویب کرد.

تمامی ۱۵ عضو این شورا به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

در پی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در شهر وین اتریش، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن برجام مورد تایید قرار گرفته است. قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران در قطعنامه جدید به‌صورت مشروط لغو شده اما با مکانیزم نسبتا ساده‌ای قابلیت بازگشت دارد.

تائید توافق بر اساس قطعنامه‌ای صورت می‌گیرد که در آن جزئیات مهمی در مورد مسئله ساز و کار بازگشت تحریم‌ها (موسوم به مکانیزم ماشه)، تحریم‌های تسلیحاتی و همچنین روند حل اختلاف تشریح شده است.

طی چند روز گذشته مواردی از این قطعنامه انتقادهایی جدی را در میان محافل سیاسی و رسمی ایران برانگیخته است. بندهای ۱۱ و ۱۲ این پیش‌نویس که به مکانیزم ماشه مربوط می‌شد، اصلی‌ترین کانون این انتقادات بود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خوبه
سیاح
Iran, Islamic Republic of
خوبه! برگشت تحریم ۶۵ روز ، و بر داشتن تحریم چندین سال !?
جمشید
Iran, Islamic Republic of
به این می گویند، ( برد را برد )
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری دامت افاضاته کامله فقط لب تر کند و بگوید "خیر" تمام مردم ایران و از جمله ما دانشجویان شده چندین ماه حاضریم بست بشینیم و نگذاریم که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نزدیک تأسیسات هسته ای مان بشوند و شده دولت راستگویان!! همه ما آحاد جامعه را لِه کند و بازرسان آژانس را بفرستد داخل تأسیسات مان ولی روح مان اجازه نمیدهد که ذره ای تاخیر در اجرای حکم حکومتی و ولایی مقام معظم رهبری دامت افاضاته بیوفتد و آن بازرسان را با رفتاری قاطع و انقلابی از کشور اخراج میکنیم چه جسم خاکی مان باشد و چه نباشد_آقای شیخ حسن روحانی برای ایران و ایرانی قطعنامه شورای امنیت در مقابل حکم حکومتی و ولایی حضرت آقا دامت افاضاته کاغذ پاره یی بیش نیست..خوبه خودتان بعینه دیده و مشاهده کردین..
رهبر فقط لب تر کند
جان را فدایش می کنم
اینهمه اشتیاق و عجله ی دشمنان ما برای تصویب این توافق خیلی عجیبه!!
دارند چه بلایی سرمون میارند! بعدا معلوم میشه!!
روحانی مچکریم!
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
مجلس باید رییس دولت یازدهم بابت تخلف و اجرا نکردن قانون حفظ دستاوردهای هسته ای و صدور قطعنامه شورای امنیت توسط اعضای آن بدون وصول تصویبه و تائیدیه از نهاد های مجلس شورای اسلامی و شورایعالی امنیت ملی به مجلس احضار کند و جواب بخواهد.
وای اگر کار به حکم حکومتی و ولایی رهبرم کشیده شود..
قطعنامه ۵۹۸ هم تو همچین تاریخی یعنی ۲۹ تیر تصویب شد، این همزمانی را به فال نیک می گیرم. ان شاءالله بعد از صدور این قطعنامه، مثل ۵۹۸ ، فصل جدیدی برای ایران عزیز باز شود.

امام خمینی به هنگام پذیرش قطعنامه فرمودند: «...همه باید به رضایت حق تعالی گردن نهیم دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت و فردا امتحان دیگری است که پیش می آید....»

خیلی ها شب قدر دعا کردن که، هرچی خیر و صلاح هست، همان اتفاق بیفتد، مطمئنا، خداوند خیر و صلاح امتی را که یکی از زمینه سازان ظهور امام زمان (عليه السلام) هست را بهتر می داند.

ایران، طبق فرمایشات رهبری، دست از مقاومت و سیاست های خودش بر نمی دارد، بلکه ان شاءالله با یک نرمش قهرمانانه و رفع تحریم ها، با سرعت بیشتری، هم در عرصه اقتصادی و هم سیاسی برنامه خودش را به پیش خواهد برد.
با توجه به بيانات مقام معظم رهبري که در دیدار با جمعی از پاسداران دانشگاه امام حسین(ع) فرمودند:« باز در مذاکرات حرف‌های تازه‌ای می‌زنند، در مورد بازرسی‌ها ما گفتیم که اجازه نمی‌دهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ‌گونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود، می‌گویند اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای باید داده شود این یعنی بازجویی.»
البته با صدور قطعنامه جدید، که ما هم مجبوریم آن را بپذیریم، آمریکایی ها می توانند به بهانه قابلیت حمل کلاهک هسته ای توسط موشک های ما، با فشار رسانه ها و جعل اسناد بخواهند از مراکز نظامی ما بازدید کنند و لذا مجلس باید همین الان، یعنی قبل از رای گیری در کنگره، قانونی تصویب کنه که به دولت بگه به هیچ عنوان حق ندارید اجازه بازدید و یا دسترسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان را به هیچ شکلی و به هیچ کسی بدهید. آمریکا که خودش صدها کلاهک هسته ای دارد پروتکل الحاقی را با شرط ممنوعیت بازدید از مراکز نظامی پذیرفته.

با تصویب این قانون، اول دولت می تواند اهرم فشاری، برای ایستادگی جلوی زیاده خواهی غرب داشته باشد و هم قبل از تصویب در کنگره، ایران جواب قاطع ای به زیاده خواهی غرب داده است و به قول معروف گربه را دم حجله کشتیم! و در همین شروع کار به غرب می فهمانیم که محکم سر مواضع خود ایستاده ایم و ذره ای عقب نشینی نمی کنیم. حالا شما هر غلطی می خواهید بکنید، بکنید!
محمد
United States
امنیتمون هم معامله شد.
صادق
بعضی ها به چه چیزی دل خوش کرده است به آن محدویت های 8سال و15و25 سال ویارجز خوانی ها وزیاده خواهی های اوباما وکری وسخن گویی کاخ سفید ویا تهدیدات وزیر دفاع ان. یا قطع نامه شورای امنیت که با آن خوش قولی های آمانو وآمریکا که زبانزد خاص وعام بوده است. یا نرمش نمایندگان صهیونیستی امریکا.. ویا باج خواهی هیئت اقتصادی آلمان بکدام یکی دلخوش کردند. بعضی سایت ها خبرگزاری موضوع را جهت دار مینویسند گویی هیچ اتفاقی نیفتاده چند نفر هم طرفدار انها با آب وتاب بهم تبریک میگویند. در صورتیکه این موضع اصلا تبریک ندارد بلکه گریه دارد خداوند به حاج حسین شریعتمداری عمر طولانی بدهد که ایشان تمام این وقایع را با بصیرت و با آگاهی زیاده خواهی های دشمنان مکار را گوشزد وپیش بینی میکرد
United Kingdom
بند 24 نگو نگو که با شجاعت تمام با صورت میبره تومشت آمریکا تازه همه کشورها هم هیچ حقی ندارند به حرف ایران گوش بدهند چه رسد به..... تورا به خدا این بند قطع نامه شورای امنیت را برای ذکر مرثیه زیاد بخوانید
فاتحه
Iran, Islamic Republic of
واقعا تاسف اوره
ما حتی نمی تونیم دیگه به حزب الله هم کمک کنیم
باید تا 8 سال برنامه موشکی رو تعطیل کنیم
لباف
از سران کفر انتظار ترحم و انصاف نداشته باشیم. بقول امام خمینی .آمریکا از شوروی بدتر ، شوروی از انگلیس بدتر ......
Romania
تسلیت
وقتی تحریم لغو شود بازگشت آن تقریبا غیر ممکن است
مگر اینکه خود امریکا بخواهد دوباره تحریم کند وگرنه جهان همراهی نخواهد کرد