شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۷
۱۶
هزینه زندگی یک خانوار چقدر است؟

«معیشت» حلقه مفقوده تدبیر و امید! +جدول

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۸
کد مطلب: 429420
کاهش قدرت خرید، چیزی نیست که نیاز به محاسبات آماری طولانی‌‌مدت داشته باشد بلکه هر خانواری وقتی امروزش را با ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماه پیش مقایسه می‌کند، به‌خوبی می‌فهمد که امروز اول تیرماه ۱۳۹۴ دیگر توان خرید برخی از خواستنی‌هایش را که البته این خواستنی‌ها، کالاهای لوکس هم نیستند، ندارد.
«معیشت» حلقه مفقوده تدبیر و امید!  +جدول
گروه اقتصادی جهان نيوز: این روزها زندگی سخت شده است. بحث داشتن یک یا ۲ شغل نیست. بحث بر سر این است که هرچقدر هم کار می‌کنی،‌ نمی‌رسی! برخی می‌گویند به خاطر تجملات و بریز و بپاش است اما به‌نظر من این گفته برخی‌ها شاید تا ۵۰ درصد درست باشد. حقیقت این است که زندگی سخت شده است و درآمدها کفاف هزینه‌های رو به افزایش را نمی‌دهد. کار از سرخ کردن صورت با سیلی گذشته است و شانه‌ها تاب تحمل این همه فشار را ندارد. نگرانی از کمبود کالا و جنس نیست. حسرت این است که چرا نمی‌توان برخی از حداقل‌ها را خرید؟


معیشت حلقه مفقوده دولت تدبیر و امید شده است و مسؤولان به جای تدبیر کردن درباره اقتصاد خانوارها بیشتر به حاشیه‌ها توجه می‌‌کنند. این وضع معیشت کمترین ارتباطی با کاهش نرخ تورم ندارد چراکه به‌عقیده کارگران، دولت بیش از ۳۰۰ قلم کالایی را که ممکن است حتی یک‌بار نیز در زندگی آنها وارد نشود بررسی و نرخ تورم را اعلام می‌کند در حالی که برای آنها کاهش هزینه‌های خوراک، مسکن، تحصیل، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و مواردی از این دست اهمیت دارد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000429/nf00429420-1.jpg

کارگران اعتقاد دارند سیاست‌های کنترل تورم دولت روی اقلام مصرفی آنها تاثیرگذار نبوده و سیر افت قدرت خریدشان همچنان ادامه دارد به‌طوری‌که اکنون هزینه هر خانوار ۴ نفره در ماه، ۲/۳ میلیون تومان شده است. نمایندگان کارگری تأکید دارند که یکی از بدترین دوران‌ معیشتی کارگران در سال‌های اخیر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول رقم خورد که پس از آن، بازارها با افزایش‌ یک‌باره و ناگهانی قیمت‌ها روبه‌رو بود.

بر این اساس فاصله بین درآمد واقعی و هزینه‌ها در این چند سال بشدت افزایش یافته است. در اولین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت دستمزد کارگران را ۹ درصد افزایش داد و این اقدام دستوری دولت باعث تشدید شکاف بین هزینه‌ها و درآمد کارگران شد، بویژه آنکه دولت نتوانست در مهار بازارها و قیمت‌ها موفق باشد و موجی از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در کشور شکل گرفت.

حقوق ۷۱۲ هزار تومانی برای ۱۰ روز


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره تحلیل‌های کارگری از وضع معیشت خانوار و همچنین قدرت خرید کارگران به مهر گفته است که کارگران بهبودی در کیفیت زندگی خود احساس نمی‌کنند. غلامرضا عباسی معتقد است کارگران و قشر حقوق‌بگیر باید کاهش هزینه‌ها و تقویت قدرت خرید را در زندگی خود لمس کنند. به‌گفته عباسی، در شرایط فعلی حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومانی کارگران با خط فقر قابل مقایسه نیست و فاصله زیادی بین این دو وجود دارد. حداقل مزد ۷۱۲ هزارتومانی حتی نمی‌تواند هزینه‌های ۱۰ روز اول ماه را نیز تامین کند. متاسفانه با وجود اینکه حداقل دستمزد تعیین شده توان تامین هزینه‌های کارگران را ندارد اما بسیاری از نیروهای کار همین میزان را نیز دریافت نمی‌کنند و ما اطلاع داریم که این مصوبه درباره بسیاری از کارگران رعایت نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد که در زمستان سال گذشته برآوردها نشان می‌داد هزینه معیشت یک خانوار ۴ نفره، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما این میزان در سال‌جاری حداقل به بیش از ۳ میلیون تا ۲/۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته عباسی، در حال حاضر حداقل دریافتی یک خانوار ۴ نفره با هزینه‌های آن مطابقتی ندارد.

در همین حال مقایسه دستمزد کارگران در ایران با برخی کشورهای منطقه، نشان از پایین بود دستمزدها در ایران دارد. 

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000429/nf00429420-2.jpg
براساس آخرین گزارش مرکز آمار، میانگین هزینه زندگی در شهر ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده که تقریبا ۳ برابر حداقل حقوق کارگران و ۲برابر میانگین حقوق کارگران است. احمد میدری، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هم خط فقر را به ازای هر نفر۲۵۰ هزار تومان و برای یک خانواده ۴ نفره یک میلیون تومان عنوان کرده است.

همچنین رحمت‌الله پورموسی، دبیرکل کانون عالی شورایعالی کار کشور با تأکید بر اینکه ۷۰ درصد کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند، می‌گوید: کمتر کارگری است که بدون دغدغه و شغل دوم بتواند امرار معاش کند. عمده هزینه کارگران بهداشت و بحث مسکن آنهاست که بیش از ۵۰ درصد حقوق را به خود اختصاص می‌دهد.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ارسطو از پايتخت ⁉️
آقا آقا ! حساس نشيد حساس نشيد. آقا !
تحريميم ميفهمين ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
اگرواقعا حقوق یک کارمند برای ده روزاوهم نمیباشد پس چرا دولت محترم هرماه یک قلم گرانی را به زندگی مردم تزریق میکند .ایا فکرگرسنگی وفساددرون خانواده را میکنند .سرپرست خانواده چه خاکی برسر کند .اگربه داداین مردم با شرف وصبورنرسید خانواده ها ازهم خواهد پاشید ودرست کردن این فاجعه بسیار سخت خواهد بود .امار دزدی طلاق قتل وموادمخدر ایا مسئولین را هشیار نکرده است .
حامد
Iran, Islamic Republic of
ای بابا ! چرا اینقدر تدبیر دولت رو زیر سئوال می برید ؟ دولت داره با تدبیر امید رو از همه ما میگیره و کارش رو الحق داره درست انجام میده .
مهم توافق با غربیهاست هر چند هم چیزی گیرمون نمیاد و هم خیلی از دستاوردهامون رو هم باید بدیم . به این میگن تدبیر .
کامبیز
بعد از آمدن این دولت تاریخ و تقویم هم عوض شد . براساس محاسبه این دولت 100 روز برای درمان دردهای اقتصادی معادل چندین سال دولتهای قبل به علاوه تعطیلی تولید داخل و هم دستاوردهای علمی کشوره
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه اون دولتی که بهش میگفتن دولت سیب زمینی !!! حداقل سیب زمینی می دادن نه اینکه با تدبیر هم سیب زمینی جمع شد و هم سفره رو هم دارن جمع میکنن که ما اصلا گشنمون نشه (:
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا کمترین افزایش قیمت در سال 93 مربوط به خوراکی بوده است ظاهرا کسانی که این جدول را استخراج کردهاند اصلا خرید نمی کنند
Romania
قسمت خرید نکردنش رو درست گفتی از بس گرونه مخارجمون زیاده نمیتونیم بخریم
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت الله جنتی راه حل خوبی داده بودند یادتان نیست؟
علی
بابا من کارمند پیمانی شهرداری هستم حقوقم حقوقم ماهیانه 1 میلیون و دویست هزاره . فرقی بین کارمند و کارگر نیست
Iran, Islamic Republic of
تدبير و اميييييييييد !؟!؟!؟..
ح
Norway
سیاست بازی دیگه وقتی برای مسئولین نگذاشته که بخواهندتدبیرمعیشت مردم کنند ومجبورند باوعده های پوچ به ملت امیدکاذب برای آینده بدهند .
.
Iran, Islamic Republic of
ولمون کنید...
Iran, Islamic Republic of
برای شکم قیام نکردیم که با تحریم بنشینیم سرجایمان
سیدحسنی
Norway
.... فقط سیگار ارزون شده :)
United States
بیچاره مردم
... عدم نظارت
United States
دلسوزم آرزوست