جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

درگذشت بنيانگذار اپراي ايران

سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 142266
«اولين باغچه‌بان» از بنيانگذاران اپراي ايران در سن 82 سالگي در استانبول دار فاني را وداع گفت . 

به گزارش ايلنا، اولين باغچه‌بان بنيانگذار اپراي ايران در مرسين تركيه از مادري فرانسوي و پدري ترك متولد شد. پانزده ساله بود كه به كنسرواتوار دولتي آنكارا رفت و دوره پيانو و آواز را در آن جا با درجه ممتاز به پايان رساند.
اِولين در كنسرتوار آنكارا با ثمين باغچه‌بان آهنگساز ايراني آشنا شد و اين آشنايي به ازدواج آن دو انجاميد. 

وي همراه با ثمين باغچه‌بان به ايران آمد و در 22 سالگي نخستين كلاس تخصصي آواز را در هنرستان عالي موسيقي تهران بنيان گذاشت. نتيجه اين كلاس‌ها پرورش خوانندگاني همچون حسين سرشار، محمد نوري، سودابه تاجبخش، پري ثمر، پري زنگنه، سودابه صفاييه و عنايت رضايي است كه البته شاگردان اين هنرمندان خود نيز بخش بزرگي از خوانندگان ايران را تشكيل مي‌دهند. 

اِولين باغچه‌بان به همراه منيره وكيلي، حشمت سنجري، فاخره صبا و چند هنرمند ديگر از پايه‌گذاران اپراي ايران و تالار رودكي هستند.او همچنين نخستين گروه كر يا هم‌خواني هنرستان عالي موسيقي ايران را تشكيل داد. گروهي كه نخستين گام‌ها را در اجراي داستان‌هاي شاهنامه و متل‌هاي ايراني برداشت. پس از آن كر ملي تهران را پايه گذاري كرد.
او با بازگشت به تركيه و در دوران بازنشستگي 10 كتاب درباره تكنيك‌هاي پيانو و آواز به زبان تركي و فرانسوي نوشت و حقوق تمام كتاب‌ها را به دانشگاه معمار سنان هديه كرده‌است. آخرين كتاب او نيز موسيقي براي كودكان، هنوز منتشر نشده‌است. اما مهمترين كتاب او براي ايرانيان، كتابي است به زبان فرانسه كه درباره فعاليت‌ها، آثار هنري و هنرمندان قبل از انقلاب ايران نوشته شده‌است.
اولين جدا از كار اپرا، در رسيتال‌هاي متعدد، آثاري از همسر خود ثمين باغچه‌بان و دوست ديرينش، حسين ناصحي را به اجرا در‌آورد. در ميان اين آثار، "درخت سرو " از ثمين و "رقص دردربار شاه سمنگان " از شهرت بيشتري يافته است.
او هميشه همراه همسر خود ثمين باغچه بان بود كه سه سال پيش وي در استانبول فوت كرد. روز گذشته نيز او هم همانند همسر هنرمندش در سن 82 سالگي درگذشت.
https://jahannews.com/vdciqrazqt1a5r2.cbct.html
jahannews.com/vdciqrazqt1a5r2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *