جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳
دليل خواب برخي از پروژه‌هاي مسكن مهر چيست؟

بهانه مالي مسكن مهر از دولت گرفته شد

دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 423165
به رغم آنكه بيش از ۸۳درصد از منابع مورد انتظار از محل دستور‌العمل شماره ۳ وزارت راه‌و‌شهرسازي توسط متقاضيان مسكن مهر پرداخت شده است، باز صاحبان مسكن مهر وقتي سري به پروژه‌ها مي‌زنند مي‌بينند كه كاري از پيش نمي‌رود.
بهانه مالي مسكن مهر از دولت گرفته شد
گروه اقتصادی جهان نيوزاگرچه ۸۰ درصد منابع مردمي از محل افزايش هزينه ساخت مسكن مهر (طبق دستور‌العمل شماره ۳وزارت راه و شهرسازي) پرداخت شده است و مديران بانك مسكن نيز از پرداخت تمامي بدهي‌هاي پيمانكاران مسكن مهر خبر مي‌دهند و همچنين تأمين منابع هزار ميلياردي از طريق فروش زمين مسكن مهر پرديس نيز مورد تأييد مجلس قرار گرفت اما با اين حال بسياري از پروژه‌هاي مسكن مهر شهرهاي جديد در خواب يا شبه‌خواب به سر مي‌برند.

به‌رغم مقطوع بودن قيمت ساخت پروژه مسكن مهر در قراردادها، وزارت راه‌و‌شهرسازي طي فواصل مختلف با سه دستورالعمل افزايش قيمت ساخت موافقت كرده است كه هزينه اين افزايش قيمت‌ها را متقاضيان مسكن مهر پرداخت كرده‌اند.

سومين افزايش قيمت ساخت مسكن مهر


در اين بين، بر اساس دستور‌العمل شماره ۳وزارت راه و شهرسازي كه مربوط به آخرين افزايش قيمت ساخت مسكن مهر است، بايد هزار و ۳۰۰ميليارد تومان از محل آورده نقدي متقاضيان منابع جمع‌آوري شود كه طبق اطلاعات دريافتي اين رسانه، صاحبان مسكن مهر تا كنون هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان پرداخت كرده‌اند و تنها ۲۰۰هزار ميليارد تومان ديگر باقي‌مانده تا سقف دستورالعمل پر شود.

حال به رغم آنكه بيش از ۸۳درصد از منابع مورد انتظار از محل دستور‌العمل شماره ۳ وزارت راه‌و‌شهرسازي توسط متقاضيان مسكن مهر پرداخت شده است، باز صاحبان مسكن مهر وقتي سري به پروژه‌ها مي‌زنند مي‌بينند كه كاري از پيش نمي‌رود.

پيمانكار طلبكار نداريم


در عين حال، طي جلسه‌اي كه كميسيون عمران با بانك مسكن داشته است، مديران اين بانك به ضرس قاطع عنوان داشتند كه تمامي طلب‌هاي پيمانكاران مسكن مهر پرداخت شده است و پيمانكار طلبكار نداريم.

در اين ميان، مدتي پيش نيز طبق درخواست وزارت راه و شهرسازي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با فروش بيش از هزار ميليارد تومان زمين و مراكز تجاري متعلق به وزارت راه‌و‌شهرسازي در شهر جديد پرديس موافقت كردند تا از اين طريق منابع مورد نياز جهت خدمات‌رساني در پروژه‌هاي مسكن مهر تأمين شود و ديگر بهانه‌اي براي عدم اتمام پروژه باقي نماند.

تسري زمين‌فروشي به ساير شهرهاي جديد

در ابتدا قرار بود براي اتمام مسكن مهر شهر جديد پرديس تنها زمين‌ها و مراكز تجاري اين شهر جهت فروش به بانك مسكن واگذار شود اما به نظر مي‌رسد كم‌كم اين رويه به ساير شهرهاي جديد ديگر كه تعداد آنها بالغ بر ۱۷شهر مي‌شود نيز تسري پيدا كند.

نكته قابل تأمل آن است كه به رغم دستيابي وزارت راه و شهرسازي به منابع مالي جديد (از محل افزايش آورده نقدي متقاضيان و فروش زمين و مراكز تجاري شهرهاي جديد) باز مي‌بينيم كه اتمام مسكن مهر در اين مناطق با مخاطرات جدي رو‌به‌رو است.

اگرچه روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي، رسانه‌هاي منتقد به نحوه مديريت پروژه ملي مسكن مهر را به طور تلويحي رسانه‌هاي زرد خوانده است، اما بهتر است مسئول روابط عمومي اين وزارت خانه عريض و طويل كه به نمايندگي از دولت در خط مقدم ارتباط با عموم مردم قرار دارد، به جاي فرافكني در پي پاسخگويي به نقد رسانه‌ها به مديريت مسكن مهر برآيد.

صاحبان مسكن مهر هم كه تحويل واحدهاي مسكوني آنها با تأخيرهاي مكرر و خلف وعده‌هاي دولت روبه‌رو است، مي‌توانند با رسانه مسائل خود را براي پيگيري در ميان بگذارند تا از طريق پل‌هاي ارتباطي گوناگون و سازنده رسانه‌ها با مسئولان هرچه زودتر شاهد تحويل واحدهاي مسكوني باقيمانده از پروژه مسكن مهر باشيم.
منبع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکل مسکن مهر نه بودجه نه رکود و نه ... از نظر دولت تدبیر ! و امید! مشکل این است که مسکن مهر تداعی کننده این اسم است: احمدی نژاد
لذاطرح مزخرفی است(نقل جناب وزیر ) و محکوم به ...
rezvaneh
ممنون
خیلی ممنون
هر روز یک خبر از مسکن مهر میخونیم و این نشان میده که رسانه شما پیگیر این موضوع هست.
تو رو خدا همینطور پیگیری کنید تا افرادی مثل ما به حقشون برسن و از مستاجری نجات پیدا کنن.
امسال هم باید دنبال خانه بگردم و هر جا سر میزنم و قیمت ها و شرایط رو می بینم حالم بد میشه.
سود بانکی رو کخ کم کردن همه اجاره میخان اونهم چه رقم هایی. فقط خدا به داد ما برسه بعد شما رسانه ای ها از مسئولان که فقط حرف و حرف و حرف....
United States
من بعید می دونم س بهانه احمدی نژاد برای اینا چی میشه؟؟؟