پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

تشريح عوامل افت تحصيلي دانشجويان

شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب: 72406
تشريح عوامل افت تحصيلي دانشجويان
مدير آموزشي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز با تشريح عوامل موثر بر افت تحصيلي دانشجويان، گفت: تغييرات جغرافيايي و اجتماعي از عوامل افت تحصيل دانشجويان محسوب مي‌شود؛ خانواده‌ها براي جلوگيري از بروز اين مشكل بايد فرزندان خود را براي ورود به محيط وسيعي به نام دانشگاه از سال آخر دبيرستان آماده كنند.

دكتر منصور امين در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان، با بيان اين مطلب اظهار داشت: دانشجوياني كه از محيط كوچكي به نام مدرسه وارد محيط بزرگ دانشگاه مي‌شوند، تاثيرات مختلفي را مي‌پذيرند و ممكن است دچار افت تحصيلي شوند.

وي با بيان اينكه دانشگاه براي رفع اين مشكلات تمهيداتي اتخاذ كرده است، گفت: راه‌اندازي و فعال كردن كميته‌هاي روان‌شناختي در دانشگاه و گسترش فعاليت اساتيد مشاوره، از اقداماتي است كه براي اين منظور انجام شد.

مدير آموزشي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز ادامه داد: تغييرات جغرافيايي و اجتماعي مانند شوكي است كه به دانشجويان به‌خصوص دانشجويان جديدالورود وارد مي‌شود. اين مسئله در دانشجويان دختر بيشتر مشهود است، چون بيش‌از حد به خانواده وابسته‌اند. آن‌ها با جدا شدن از خانواده دچار دلتنگي مي‌شود و اين امر تاثير سوء بر روح و روان دانشجو مي‌گذارد و به طور قطع اين شرايط نحوه درس خواندن آن‌ها را تغيير مي‌دهد.

دكتر امين گفت: علاوه بر اين موارد، تغذيه نيز بر تحصيل دانشجويان تاثير مي‌گذارد. دانشجوياني كه از شهري به شهر ديگري سفر مي‌كنند، غذاي با كيفيت خانگي را كم‌تر مصرف مي‌كنند و تنها به غذاي دانشگاه و تغذيه مختصر اكتفا مي‌كنند.

وي روابط ميان دختران و پسران را از ديگر مسايل موثر در افت تحصيلي دانشگاهها عنوان كرد و گفت: دانشجو زماني كه وارد دانشگاه مي‌شود كه به سن ازدواج رسيده است و از همان ابتدا به دنبال كسي مي‌گردد كه او را به عنوان همسر انتخاب كند. اين يكي از عواملي است كه باعث افت تحصيلي و ايجاد آسيب‌هاي روان‌شناختي در دانشجويان مي‌شود.

وي درباره پيشگيري از بروز اين مشكلات گفت: خانواده‌ها در اين خصوص وظيفه مهمي بر عهده دارند؛ خانواده بايد پيش از ورود فرزندانشان به محيط وسيعي مانند دانشگاه، او را از شرايط مختلف زندگي در جامعه آگاه كنند و براي كاهش وابستگي‌هاي عاطفي اندكي از نظر احساسي از فرزندشان فاصله بگيرند و او را با سختي‌هاي اجتماع آشنا كنند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: همچنين از خانواده‌ها مي‌خواهيم كه به طور مرتب با مسئولان دانشگاه در ارتباط باشند و نمرات فرزندان خود را بررسي كنند. البته دانشگاه اين اقدام را انجام مي‌دهد و خانواده را از وضعيت تحصيلي فرزندانشان و همچنين دانشجويان مشروطي مطلع مي‌كند.

مدير آموزشي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز اظهار داشت: دانشگاه براي رفع معضل افت تحصيلي در دانشجويان، كميته‌هايي با عنوان كميته‌هاي روان‌شناختي راه‌اندازي كرد كه طي آن هر دانشجويي را كه احساس كنيم دچار افت تحصيلي شده، براي مشاوره به اين كميته‌ها راهنمايي مي‌كنيم. زماني كه دانشجو تحت پوشش اين كميته‌ها قرار ‌گيرد شرايط روحي و رواني وي توسط كارشناسان و روانشناسان بررسي مي‌شود.

وي افزود: كار اساتيد راهنما در گذشته تنها امضا كردن برگه‌هاي انتخاب واحد دانشجويان بود اما اكنون بر اساس ابلاغيه وزارت بهداشت، اساتيد راهنماي دانشگاه، دانشجو را بايد از نظر آموزشي و اجتماعي مورد مشاوره قرار بدهند و از نظر روان‌شناختي وي را تا حدودي كنترل كنند. البته براي ارائه مشاوره‌هاي مناسب دانشگاه دوره‌هاي روان‌شناختي و جامعه شناسي را براي اين اساتيد برپا كرده است.

دكتر امين عنوان كرد: هر استاد مشاوره حدود 20 دانشجو را تحت پوشش و مشاوره قرار مي‌دهد. در هر سال تقريبا 4 تا 5 درصد از كل دانشجويان جديدالورود دچار اين مشكلات مي‌شوند و خوشبختانه تعداد زيادي از آنها با فراگيري مشاوره‌ها و آموزش‌هاي مناسب به شرايط مطلوب تحصيل بازگشته‌اند.

مدير آموزشي دانشگاه علوم پزشكي اهواز در خاتمه با بيان اينكه دانشجويان هرساله دانشجويان جديد‌الورود را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند، گفت: بر اين اساس دانشجو در بدو ورود به دانشگاه بايد فرمي حاوي سوالات روانشناختي را تكميل كند. اين اقدام هر سال تكرار مي‌شود و پاسخ سوالات نيز در هر نوبت مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. اگر در حين انجام اين كار متوجه بروز مشكل در روحيه و نحوه درس خواندن دانشجو شديم، وي را تحت پوشش كميته‌هاي مذكور قرار مي‌دهيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *