پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۲۱
برای سالروز تولد خسرو شکیبایی،

اگر بود ۷۱ ساله می‌شد +تصاویر

پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 414363
صحبت از بازیگری است که به طرز بی‌رحمانه‌ای دوست داشتنی بود و این جمله رامبد جوان است که در مجموعه « خانه سبز» با شکیبایی همبازی بود؛ «عمو خسرو خیلی بی رحم بود. نمی‌شد او را ببینی و عاشقش نشوی...»
اگر بود ۷۱ ساله می‌شد +تصاویر
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، خسرو شکیبایی بازیگر لحظه‌های فراموش نشدنی سینمای ایران هفتم فروردین ۱۳۲۳ در محله مولوی تهران به دنیا آمد.

شغل پدرش فرصتی شد برای راهیابی او به سالن‌های سینما و تئاتر. پدرش که ارتشی بود به بهانه یافتن سربازهای فراری، به سالن‌های سینما سرک می‌کشید و «خسرو»ی خردسال را هم با خود می‌برد.

 https://www.jahannews.com/images/docs/files/000414/nf00414363-1.jpg

پسرک در تاریکی سالن به پرده نقره‌ای خیره می‌شد و به دنیاها و دیارهای رویایی می‌رفت.

پرده نقره‌ای سینما آنچنان او را مسحور خود کرد که در دوره نوجوانی تصمیمش را گرفت و بازیگری را انتخاب کرد.

سال ۴۲ وارد بازیگری تئاتر شد و اتفاقا هم نقش اول و منفی نمایشنامه «پنجه عدالت» کار حسین افشار را بازی کرد.

سال ۴۶ بعد از پایان دوره سربازی دنبال کاری بود که هم به تئاتر نزدیک باشد و هم درآمدی داشته باشد، بنابراین در استودیو «شهاب» آزمون گویندگی داد، قبول و بعد از مدتی هم استخدام شد.

خسرو شکیبایی در سریال مرغ حق
https://www.jahannews.com/images/docs/files/000414/nf00414363-2.jpg
خسرو شکیبایی در آن سال‌ها اغلب به جای بازیگران نیمه معروف صحبت کرد، در عین حال گوینده بازیگرانی چون «چارلتون هستون»،«جیمز میسون»، «بیلی کازبی» و ... هم بود تا اینکه به طور رسمی توسط عباس جوانمرد سرپرست گروه «هنر ملی» به عضویت در این گروه دعوت شد و بعدتر هم به استخدام اداره تئاتر درآمد.

شکیبایی که دانش آموخته تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست، در نمایش‌هایی چون «زیر گذر لوطی صالح»،«سنگ و سرنا» ،«صایادان»، «شب بیست و یکم»، «بیا تا گل برافشانیم»، «تراژدی کسرا»،«همه پسران من» و ... بازی کرد و با هنرمندانی چون محمود استادمحمد، هادی مرزبان، مجید جعفری و ... همکاری داشت.

او مشغول بازی در نمایش«شاهزاده و گدا» کار هادی مرزبان بود که داریوش مهرجویی به طور اتفاقی این نمایش را دید و از آنجاکه در جستجوی بازیگری برای فیلم تازه‌اش «هامون» بود، شکیبایی را دعوت به کار کرد.

هرچند خسرو شکیبایی را به عنوان «هامون» سینمای ایران می‌شناسیم، اما او پیش‌تر در فیلم‌هایی مانند «خط قرمز»، «دزد و نویسنده» ، «ترن» ،«رابطه»، «عبور از غبار» و ...هم بازی کرده بود، اما شوریدگی‌ها و سرگشتگی‌های حمید هامون بود که سال‌ها هم شکیبایی و هم تماشاگران سینما را آنچنان شیفته کرد که از آن پس، شکیبایی همواره زیر نام هامون ماند و عنوان هامون سینمای ایران را گرفت.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000414/nf00414363-3.jpg

او در طول سال‌های فعالیتش در سینما در آثاری چون «یک بار برای همیشه» ، «بلوف»، «درد مشترک» ،«کیمیا» ،«خواهران غریب»،«سارا» ، «پری» ،«سرزمین خورشید» ،«کاغذ بی خط» ،«رییس»،«حکم» ، «سالاد فصل»،‌«شب» و ... بازی کرد و با کارگردان‌هایی چون مهرجویی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، کیومرث پوراحمد، سیروس الوند، احمدرضا درویش، فریدون جیرانی، رسول صدرعاملی و ... همکاری داشت.

شکیبایی سه بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد را از جشنواره فیلم فجر گرفت و یک بار هم دیپلم افتخار جشنواره به او اهدا شد، همچنانکه بارها از سوی منتقدان و مجلات سینمایی تحسین شد.

 https://www.jahannews.com/images/docs/000414/n00414363-t.jpg

هرچند در آخرین سال‌های فعالیتش گاه بازی او در برخی از آثار با واکنش منفی دوستدارانش روبرو می‌شد زیرا معتقد بودند بازیگری مانند او نباید در برخی آثار سطح پایین بازی کند، اما بازی در فیلم «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، بار دیگر فرصتی داد به شکیبایی تا بار دیگر هم دل علاقه‌مندانش را به دست آورد و هم ثابت کند، همچنان بازیگری توانمند است.


شکیبایی به همان اندازه که برای تماشاگران سینما و تئاتر دوست داشتنی بود، با بازی در سریال‌هایی چون «مدرس»، «کوچک جنگلی» ،«کاکتوس»،«تنفنگ سرپر» و البته «روزی روزگاری» و «خانه سبز» برای تماشاگران تلویزیون نیز بازیگری محبوب بود.

خانه سبز
https://www.jahannews.com/images/docs/000414/n00414363-s.jpg


اما عشق شیدایی او فقط منحصر به بازیگری نبود چراکه شکیبایی عاشق شعر بود. شعر را هم خوب می شناخت ، هم خوب می‌خواند. او به خوبی از صدای جادویی‌ که به عنوان هدیه‌ای خدایی نصیبش شده بود، بهره برد و با دکلمه شعرهای فروغ، سهراب ، سید علی صالحی ، محمدرضا عبدالملکیان و با اجرای ۴۰ حکایت از گلستان سعدی، خلوت دوستدارنش را آهنگین‌ کرد.

صحبت از بازیگری است که به طرز بی‌رحمانه‌ای دوست داشتنی بود و این جمله رامبد جوان است که در مجموعه « خانه سبز» با شکیبایی همبازی بود؛ «عمو خسرو خیلی بی رحم بود. نمی‌شد او را ببینی و عاشقش نشوی...»

و شکیبایی در مرگ هم بی رحم بود. بامداد ۲۸ تیر سال ۸۷ که ناگهان کوله بار زندگی‌اش را جمع کرد، دیگر هنرمندان همکارش و دوستدارانش هم شوکه شدند، هم غصه دار و هم عصبانی چراکه آنها معتقد بودند او هرگز آنطور که باید از خودش مراقبت نکرد به فکر سلامتی‌اش نبود و هیچ فکر نکرد با این کوچ ناگهانی و تکان دهنده، چگونه دوستان و دوستدارانش را اندوهگین می‌کند.

روز خاکسپاری‌اش محمد اصفهانی در میان جمعیت غیرقابل کنترلی که در تالار وحدت گرد هم آمده بودند، قطعه «بهار دلنشین» بنان را اجرا کرد تا کوچ تابستانی بازیگر شیدایی ما رنگ و بویی از بهار داشته باشد.

"خسرو" سینمای ما امسال اگر بود، ۷۱ ساله می‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا رحمتش کنه
sahar
روحش قرین رحمت خداوند باد.ممنون از شما بابت یادآوری زحمات آن مرحوم برای رسانه و سینمای ایران زمین
هادی
یادش بخیر و روحش شاد باشد
United States
خداوند مغرفت و رحمتش را شامل حالش گرداند انشاالله
یک پیرمرد
خدا رحمتش کنه، حمدو صلوات بفرستید
دوستدار او
خدايش ببخشد و بيامرزد ياد او در دلهاي ماست
روحش شاد
حسین حبیبی
United States
روحش شاد یادش گرامی نام پر آوازه اش تا ابد &&& جاویدان باد &&& >>> زنده یاد استاد والامقام خسرو شکیبایی عزیز و نازنین
م
پدر بزرگ من هم اگر بود الان صدو ده ساله بود خدا رحمت کنه همه رفتگان رو
Romania
هنرمندی که مردمی باشد مردم هم عاشقش میشوند
خدا از سر تقصیرات همه ما از جمله هنرپیشگان بگذرد!
عبدالله
چرا منفی .....
خدایش بیامرزد
پخش خانه سبز در حالی که سریال های الان پر از ابتذال و نامهربانی شده است بسیار جذاب بود . عشق و محبت به یکدیگر در این سریال موج میزد
تنها
واقعا كه بعضي افراد جايگزين ندارند . خسرو هم از ان دسته انسانهاست يادش گرامي
یادش گرامی باد
علی
روحش شاد
سارا
خدا رحمتش کنه و به ازای هر کار خیری در جهت حفظ ارزش های اخلاقی فرهنگی کرده هزاران بار اجرش بده
hadi
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه روحش شاد
حسيني
سلام خسرو عزيز را به اندازه برادرم دوست داشتم متين ، باوقار و كاربلد خدايش بيامرزد
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد
soheila
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و یادش گرامی