پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

درآمد نجومی شبکه‌ خبری از ال‌کلاسیکو

پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب: 415137
جدال دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در نیوکمپ کلید می‌خورد و خلاصه هیجان در اوج است، در این میان مردم چیزی جز زیبایی و جذابیت نمی‌بینند؛ اوج نورپردازی، اوج صدابرداری، اوج گویندگی، همه چیز در اوج است و نوکمپ هم اتفاقا در اوج.
به گزارش جهان، مشرق‌نیوز نوشت: یک دیدار دیدنی و قدیمی که تحت هر شرایطی غیر قابل پیش‌بینی بوده است و بنگاههای خبری را تحت‌الشعاع عظمت خود قرار می دهد.

حداقل ۲۰ سخنرانی در فضای اجتماعی و سیاسی در سطح جهان به خاطر ال‌کلاسیکودربی لغو و به زمان دیگری موکول شده است، کنی سامرت نویسنده کهنه‌کار فرانس ۲۴ در این باره می‌نویسد: «نمی‌شود در شبی که دو تیم رئال مادرید و بارسلونا به جان هم می‌افتند، با یک سخنرانی سیاسی به جان فکر مردم افتاد»

فارغ از نتیجه بازی، در این فرصت نگارشی به پدیده‌ای به نام درآمدزایی خواهیم پرداخت آن هم نه در یک نگاه کلی و فرا فوتبالی بلکه تنها زیر سایه شهرآورد بزرگ اسپانیا و ال کلاسیکو دربی رویایی.

در صدر درآمدزایی، شبکه تصویری و خبری الجزیره را می‌شود مشاهده کرد که با دریافت بیش از ۳۰۰ فیلم کوتاه تبلیغاتی، قبل، بین و بعد از جدال دو تیم رئال مادرید و بارسلونا یک رکورد تاریخی بر جای گذاشته است.

این ۳۰۰ فیلم تبلیغاتی از یک ماه پیش آماده شده و قرار است حتی تا یک هفته بعد از ال کلاسیکو دربی در برنامه‌هایی که به بهانه تحلیل این بازی پخش می شود، مدام منتشر شوند.

ارزان‌ترین فیلم تبلیغاتی تهیه شده در بخش ورزشی الجزیره در مدت زمان کمتر از ۱۰ ثانیه برای پخش در بین دو نیمه معادل ۳۳۰۰ دلار عنوان شده که از سوی یک کمپانی قطری حمایت می‌شود و محصولی ورزشی است.

به این فضا، زیرنویس‌ها، مارک‌ها و آرم‌هایی که در گوشه تصاویر در میان بازی حک می‌شوند، برخی تابلوهای تبلیغاتی دور زمین که از سوی دروبین الجزیره بیشتر نمایش داده می‌شوند و خوش‌آمدگویی کمپانی ایتالیایی قبل از بازی را نیز در نظر بگیرید . شاید با این اوصاف حدس میزان سود مالی این شبکه در یک شب رویایی، خیلی سخت نباشد.

بعد از شبکه الجزیره اسپورت، به استناد گزارش منتشر شده از اسپورت کاتالونیا، شبکه ورزشی تحلیلی رای ایتالیا بیشتر سود را داشته است، شبکه رای که در ۱۵ کشور اروپایی، ۲۳ کشور آسیایی، ۴ کشور عربی و بیش از ۲۰ کشور آفریقایی شعبه فعال دارد، برای پوشش تصویری و صوتی بازی رئال مادرید و بارسلونا هزینه زیادی کرد و آن طور که نویسنده اسپورت کاتالونیا نوشته گویا وسواس این شبکه از شبکه سوم اسپانیا برای پوشش درست این بازی بیشتر بوده است.

گفته می‌شود شبکه خبری رای، در بخش ورزشی تنها برای آگهی‌های بین دو نیمه معادل ۸۰۰ هزار یورو درآمد داشته که در این میان کمتر یک ۱۰ درصد آن را به حساب فدراسیون فوتبال اسپانیا واریز کرده است؛ چرا که برای رعایت حق پخش بازی‌های لالیگا باید با فدراسیون فوتبال اسپانیا حساب و کتاب کند.

در ال کلاسیکو دربی امسال اما ژاپنی‌ها در تحریم عجیبی به سر می‌برند، شبکه ورزشی ژاپن از ۵ ماه پیش اتاق شیشه‌ای خود در نوکمپ را از دست داده و مدیر استادیوم بارسلونا این اتاق ارزشمند و درآمدزا را به الجزیره اسپورت سپرده است. قیمت این اتاق شیشه‌ای که برای گزارش زنده از داخل نوکمپ طراحی شده و دوربین مرکزی نیز به اراده تهیه‌کننده همین شبکه تصاویر خاصی را شکار می‌کند، برای هر نیمه معادل ۱۵ هزار یورو قمیت‌گذاری شده است.

تعجبی هم ندارد؛ چرا که همین شبکه تصویری با ۱۷ ثانیه تاخیر و به شرط پاک نشدن آرم الجزیره اسپورت از روی صفحه این حق پخش را به بیش از ۲۰ شبکه تصویری عرب زبان دیگر نیز فروخته و از این بابت بدون در نظر گرفتن تبلیغات بازرگانی خود به خود سود کرده است.

در این میان البته سود اصلی نصیب فدراسیون فوتبال اسپانیا و دو باشگاه رئال مادریدو بارسلونا می‌شود که از همه این فعالیت‌ها خبر دارند و حق خود را نیز دریافت می‌کنند.

اما ژاپن از مدت‌ها پیش به سمت فوتبال آمریکای جنوبی حرکت کرده و پخش مستقیم بازیهای لالیگا را از دستور کار خود خارج کرده است و مورد غضب مدیر برنامه‌های اسپانیایی است و در این بازی هم خبری از حضور پر رنگ ژاپن در عرصه خبری نبود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *