جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ورود ایران به بازار خرده فروشی گاز

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 435838
هیأت تجاری و اقتصادی عمان برای نهایی کردن مراحل صادرات گاز به این کشور در تهران به سر می‌برد، سفری که همزمان با صادرات گاز از مسیر دریا، ایران را برای اولین بار وارد بازار خرده فروشی گاز دنیا می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران طی خبری از حضور هیئت تجاری و اقتصادی از عمان برای نهایی کردن مراحل صادرات گاز به این کشور در تهران خبر داده است.

این گزارش حاکی است مباحث مربوط به صادرات گاز به عمان یکی از طرح‌های کلیدی وزارت نفت است که در شهریور سال ۱۳۹۲ در حاشیه سفر "سلطان قابوس"، پادشاه عمان به ایران مطرح شد. در آن زمان یک یادداشت تفاهم برای صادرات گاز ایران به این کشور امضا و اواخر همان سال نیز این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شد.

این گزارش حاکی است کشور عمان طی سالیان متمادی متقاضی خرید و واردات گاز از ایران بوده است. اولین مذاکرات جدی بین دو کشور در این زمینه در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شد تا اینکه به تفاهم نامه اخیر منجر شد.

بر اساس آن تفاهم نامه مقرر شد سالانه‌ ۱۰ تا ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز به عمان صادر شود. صادرات گاز ایران به عمان برای ٢٥ سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت‌های روز ٦٠ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این پروژه در دو بخش زمینی و دریایی تعریف شده است؛ بخش زمینی این پروژه از رودان به کوه مبارک به‌ طول تقریبی ٢٠٠ کیلومتر و بخش دریایی از کوه مبارک به بندر صحار نیز ٢٠٠ کیلومتر است. قرار است مطالعات مهندسی در دو بخش دریایی و زمینی به‌ صورت همزمان انجام شود تا خللی در اجرای این دو خط به وجود نیاید.

این گزارش اضافه می کند: عمان پس از عراق، دومین کشور عربی به شمار می رود که برای واردات گاز از ایران اظهار تمایل کرده و تفاهم اولیه را نیز با کشورمان امضا کرده است.

ویژگی دیگر قرارداد صادرات گاز ایران به عمان این است که ایران قصد دارد از این طریق وارد بازار خرده فروشی گاز شود و ضمن تامین گاز عمان، بخشی از گاز ارسالی را مجددا به صورت ال ان جی به سایر بازارها صادر کند.

براساس آخرین اخبار انتخاب مشاور ایرانی برای مطالعه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان نهایی شده و هم اکنون کارهای قانونی آن برای سپردن این پروژه در حال انجام است.

ورود ایران برای اولین بار در بازار خرده فروشی گاز

وزیر نفت پس از امضای تفاهم نامه صادرات گاز به عمان اعلام کرد ایران برای اولین بار وارد بازار خرده فروشی می شود.

در ادامه این گزارش به برخی از شرکتهایی که در منطقه اقدام به خرده فروشی گاز می کنند اشاره می‌شود، زیرا جدای از درآمد حاصل از صادرات گاز به کشور واردکننده که عاید کشور صادرکننده می شود، معمولا بخش اعظمی از سود نصیب شرکت‌های خرده فروش گاز می‌شود.

«شرکت بوتاش و باشکنت گاز ترکیه»

ایران براساس قراردادی که با ترکیه به منظور صادرات گاز به این کشور منعقد کرده است باید سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به این کشور صادر کند اگرچه این قرارداد بین دولت ایران و ترکیه منعقد شده است، اما شرکت بوتاش ترکیه به نیابت از دولت این کشور اقدام به احداث خط لوله گاز در خاک ترکیه کرد و هم اکنون نیز گاز ایران توسط شرکت توزیع گاز ترکیه «باشکنت گاز»به مبادی مصرف ارسال می شود.

«شرکت دانه گاز»

حدود چهار ماه پس از قرارداد صادرات گاز ایران با شرکت نفت الهلال شرکتی به نام دانه گاز (dana gas) در امارات توسط هیئت مدیره شرکت نفت الهلال به ثبت رسید. این شرکت قرار بود گاز دریافتی از ایران را در قالب شبکه توزیع به مصرف‌کنندگان امیرنشین شارجه برساند.

به گزارش فارس ایران نیز می تواند از طریق پذیره نویسی یعنی همان کاری که منجر به تشکیل شرکت دانه گاز شد اقدام به تشکیل شرکتی خصوصی کند که گاز صادراتی ایران را به مبادی مصرف در کشور های خریدار ارسال کند و حتی می توان این کار را در توزیع گاز صادراتی ایران به عراق نیز به عنوان نزدیکترین قرارداد، اجرایی کرد.

البته لازم به توضیح است قرار بود اواخر دولت گذشته به دلیل واگذاری بخشی از فعالیت تصدی گری در شرکت ملی گاز ایران شرکتی به نام توزیع گاز تشکیل شود که این شرکت متشکل از ۳۱ شرکت گاز استانی و شرکت گاز خودرو و بازرگانی گاز است که اگرچه به گفته مجتبی شیخ بهایی مدیراسبق گازرسان شرکت ملی گاز ایران این شرکت تشکیل شده است، اما هنوز در بورس پذیره نویسی نشده و مشخص نیست که آینده این شرکت به کجا خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *