پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۸

آیا انسان در عالم برزخ همسر و خانواده خود را می شناسد؟

پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 410934
هنگامی که خدا روحی را قبض می‌کند ، روح را به شکلی همانند آنچه در دنیا داشته ،به بهشت می‌فرستد.
آیا انسان در عالم برزخ همسر و خانواده خود را می شناسد؟
به گزارش جهان، برای انسان در عالم برزخ ممکن است که همسر و خانواده خود را بشناسد؟

پاسخ: از نظر عقلی به نظر نمی رسد که مانعی برای امکان این امر وجود داشته باشد،به علاوه که از نظر نقل روایات متعددی ذکر شده که دلالت دارد که مؤمنان در برزخ و قیامت یکدیگر را می‌بینند و می‌شناسند که به چند روایت اشاره می‌کنیم.

علامه طباطبائی در کتاب حیات پس از مرگ از قول شیخ مفید در کتاب امالی حدیثی از امام صادق (علیه السلام) نقل فرموده :

هنگامی که خدا روحی را قبض می‌کند ، روح را به شکلی همانند آنچه در دنیا داشته ،به بهشت می‌فرستد. این ارواح در آن جا می‌خورند و می‌نوشند. هنگامی که شخصی بر آنان وارد می‌گردد، آنها را به همان شکلی که در دنیا داشته اند می‌شناسند.

آیت الله دستغیب در کتاب معاد، ص ۶۰ در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند که ارواح با صفات اجساد در بستانی از بهشت قرار دارند. یکدیگر را می‌شناسند و از یکدیگر سؤال می‌کنند . هنگامی که روح تازه ای بر آن ها وارد می‌شود می‌گویند: او را رها کنید زیرا از هول عظیمی به طرف ما می‌آید (یعنی از وحشت مرگ) سپس از وی می‌پرسند: فلان کس چه شد؟ اگر بگوید : زنده بود، اظهار امیدواری می‌کنند (که نزد آن ها بیاید) ولی اگر بگوید: از دنیا رفته بود، می‌گویند :سقوط کرد (اشاره به اینکه به دوزخ رفته است) .

البته این روابط بسته به میزان آزادی عملی است که در برزخ به اموات داده می شود که آن هم رابطه مستقیمی با اعمال و رفتارهای انسان در دنیا دارد. اگر دو نفر هر دو در دنیا از جمله نیکوکاران و مومنان باشند ، در برزخ (قبر) امکان ملاقات آن ها بسیار است .در هر حال باید گفت امکان این امر با توجه به برخی شرایط و ویژگی ها وجود دارد .

منبع: حیات پس از مرگ، ص ۴۴
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیما راسخ
در حدیثی معتبر آمده:مرگ خواب طولانی است.آدمهای خوب تا روز قیامت در این خواب رویا پشت رویا می بینند و لذت می برند.و آدمهای بد کابوس پشت کابوس می بینندو رنج بسیار بزرگی می برند.
Iran, Islamic Republic of
لااله الالله محمد رسول الله علی ولی الله.
استغفرالله و اسئله توبه
.
وقتی ادم نمیتونه هزینه یک خونواده رو تقبل کنه و از خونواده پدریش جدا بشه و مستقل زندگی کنه و هر روز تحقیر بشه... این یعنی جهنم.
من دنیام جهنمه... آخرتم هم جهنمه .
شیعه
باتوکل به خدا و توسل به اهلبیت و یک مقدار صبر کارت دست میشه فقط باید یقینت را قوی کنی یادت نره ها (توکل و توسل )
ببخشید یعنی من قراره تو اون دنیا باه زنم زندگی کنم ! اگر اینجوری منو بفرستید طبقه پائین جهنم
Iran, Islamic Republic of
اعوذ بالله من شرور سیئاتنا و اعمالنا
الهی العفو
خدایا اعمال ما را با رحمتت محاسبه کن
مسئولین و نمایندگان در عالم برزخ هم مردم را نمیشناسند