پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کشف ایرانیان برای حذف آلاینده‌های آروماتیک

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 396733
پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان، موفق به ساخت نانوجاذبی شده اند که نسبت به جاذب های تجاری توانایی بیشتری در استخراج و حذف آلاینده ها دارد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، آروماتیک از مواد شیمیایی بالقوه خطرناک برای محیط زیست و از آلاینده‏های عمده خاک می‏باشند. فرایند ساخت این محصول، ساده و اقتصادی بوده و در طول آن مواد جانبی مزاحمی تولید نمی شود،گسترش آلاینده های شیمیایی درمحیط زیست نظیر آب، خاک و هوا، اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر جا گذاشته است.

تلاش محققان شیمی، در توسعه روش های اندازه گیری نمونه های مختلف و ارائه راه حلی جهت کاهش و یا حذف اثرات زیان بار این گونه مواد بر زندگی بشر است.

به گفته منصوره بهزادی، دکتری شیمی تجزیه، یکی از مهم ترین روش های استخراج، میکرواستخراج فاز جامد است. در این روش با استفاده از جاذب های مناسب، که به روش الکتروشیمیایی بر روی یک سیم نازک فلزی پوشش داده شده، گونه مورد نظر جداسازی و اندازه گیری می شود.

در این کار، پوشش نانوکامپوزیتی پلیمری سنتز و برای استخراج و اندازه گیری دسته ای از هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای از نمونه آب های آلوده به کار رفته است.

این نانوکامپوزیت به راحتی قابل تولید بوده و علاوه بر طول عمر بالا، از پایداری مناسبی در محدوده های دمایی بالا برخوردار است، به گونه ای که طبق آزمایش های صورت گرفته، در دمای ۲۸۰ درجه سانتی گراد، بدون هیچ گونه تغییری در خواص جذبی تا حدود ۸۰ مرتبه قابل استفاده مجدد است.

در ساخت این نانوکامپوزیت از نانولوله های کربنی چند دیواره و پلی اورتوآمینوفنول استفاده شده است. این پوشش بر روی سطح یک سیم از جنس فولاد ضدزنگ، به عنوان الکترود، نشانده شده تا میزان آلاینده های سرطان زا در محیط های مختلف را اندازه گیری و جذب کند.

بهزادی ادامه داد: جهت بررسی صحت روش و قابلیت کاربرد آن درجداسازی و اندازه گیری مواد آلاینده، شامل هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، از نمونه های حقیقی مختلف استفاده شده است.

پساب کارخانه ذغال شویی زرند، آب تلمبه کشاورزی در نزدیکی کارخانه، آب رودخانه روستای کوهپایه کرمان و آب شرب شهر کرمان از جمله موارد آزمایش شده بود، نتایج نشان دهنده این مطلب است که نانوکامپوزیت تهیه شده توانایی جداسازی و حذف این مواد را به طور مؤثر دارد.

این محققان در ادامه این طرح به تهیه کوپلیمرهای نانوکامپوزیتی با استفاده از روش الکتروشیمیایی پرداخته اند که می تواند خواص نانوکامپوزیت ها را بهبود بخشیده و به عنوان فیلتر جذب کننده مواد آلاینده در صنایع مختلف به کار رود.

به گفته بهزادی این قسمت از کار در آینده ی نزدیک ثبت اختراع خواهد شد.

نتایج این تحقیقات در مجله Analytical Methods (جلد۶، شماره ۲۳، سال ۲۰۱۴، صفحات ۹۲۳۴ تا ۹۲۴۱) به چاپ رسیده و حاصل همکاری دکتر محمد میرزایی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر منصوره بهزادی و محمد دانش پژوه، کارشناس آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *