پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کاتن: توافق وین،آمریکا را به خطر می‌اندازد

جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب: 436134
تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه و تندروی آرکانزاس و ران دی‌سنتیس نماینده فلوریدا در مجلس نمایندگان امریکا با درج مطلبی در نشریه معتبر تایم با مرور عقب‌نشینی‌های دولت آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای مدعی شده‌اند دولت اوباما به جای تلاش برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران متعهد شده است که به ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود نیز کمک کند.
به گزارش جهان به نقل از تابناک، این دو مخالف سرسخت توافق هسته‌ای با ایران که سابقه مشارکت در عملیات نظامی علیه عراق در سالهای اخیر را دارند، مدعی شده‌اند که آمریکا در برابر توافق بدی قرار گرفته است که امنیت ملی این کشور را نیز به مخاطره می‌اندازد.

در این نوشته به طور خلاصه آمده است: در چند ماه اخیر، دولت اوباما به طور پیوسته گفته است که توافق نکردن با ایران بهتر از توافقی بد است ولی اکنون روشن شده است که این ادعا مانند بسیاری دیگر از ادعاهای دولت اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای تنها یک بازی سیاسی بوده است. توافق اعلام شده با ایران باعث آزاد شدن بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران می‌شود که ایران از آن برای گسترش آن چه که این سناتور آمریکایی تروریسم نامیده است، استفاده خواهد کرد و این مساله امنیت ملی آمریکا را به مخاطره خواهد انداخت. ضمن این که توافق به دست آمده تاثیر کمی در توانایی ایران برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای خواهد شد و بنا به این دلایل، کنگره باید توافق هسته‌ای با ایران را به هم بزند.

این دو در ادامه برای موجه جلوه دادن ادعای خود در نقش ایران در کشته شدن سربازان آمریکایی در عراق مدعی شده‌اند که بعد از حمله به عراق، ۱۵۰۰ تن از سربازان همقطار آنها در عراق به وسیله بمب‌های کنارجاده فراهم شده توسط ایران کشته شده‌اند. کاتن و دی سنتیس در ادامه بیانات اخیر مقام معظم رهبری و شعارهای مرگ بر آمریکا در ایران را مورد اشاره قرار داده‌اند که از نظر آنها شعاری کاملا جدی است.

این دو مخالف توافق با ایران، سپس به مرور مواضع پیشین دولت اوباما در برنامه هسته‌ای ایران و فاصله آن با توافق به دست آمده پرداخته و نوشته‌اند: در جریان مبارزات انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری اوباما، وی وعده داده است که هر توافق هسته‌ای با ایران مستلزم این خواهد بود که «ایران برنامه هسته‌ای خود را رها کند و از قطعنامه‌های صادر شده توسط شورای امنیت تبعیت کند» که از جمله بر اساس آنها، ایران اجازه غنی‌سازی را ندارد. اوباما گفته بود که توافقی که مورد قبول وی باشد پایان برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. این در حالی است که توافق صورت گرفته با ایران از پذیرش برنامه هسته‌ای ایران هم فراتر رفته است و در آن تعهد داده شده است که جامعه بین‌المللی به ایران کمک کند تا از برنامه خود در مقابل خرابکاری دفاع کند. تنها چند سال پیش توافقی که به ایران اجازه توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را بدهد غیرقابل تصور بود و اکنون توافقی به دست آمده است که جامعه بین‌المللی و از جمله ایالات متحده را به حامی توسعه برنامه هسته‌ای ایران تبدیل می‌کند که در مقابل خرابکاری بیرونی نیز مصونیت یافته است.

دولت اوباما در توضیح توافق با ایران مدعی است که توافق با ایران بر پایه راستی‌آزمایی است و نه اعتماد ولی واقعیت این است که توافق آمریکا را مجبور کرده است که بازرسی از تاسیسات اعلام نشده ایران را که برای اطمینان از ساخته نشدن سلاح هسته‌ای در ایران ضروری است به طی شدن یک فرایند طولانی و وقت گیر ۲۴ روز وابسته کند و در این مدت ایران می‌تواند شواهد اقدامات خود را از بین ببرد و این بسیار متفاوت از ادعای «بازرسی در هر زمان و از هر مکان»ناند است که در ابتدای مذاکرات وعده آن داده شده بود.

به نوشته این دو عضو کنگره آمریکا، توافق با ایران همچنین در برگیرنده این شرط است که به محض از سرگیری تحریمی علیه ایران، این کشور از محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود دست خواهد کشید و این شرط دست آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران در صورت نقض تعهداتش را بسته است. از این بدتر این که توافق هسته‌ای باعث خواهد شد که تحریم‌ها علیه ایران و از جمله قاسم سلیمانی که مسئول کشته شدن تعداد زیادی از سربازان آمریکایی است، برداشته شود. (این ادعای کاتن و دی سنتیس اشتباه است، زیرا قاسم سلیمانی که قرار است تحریم‌ها علیه وی برداشته شود، از مسئولان برنامه هسته‌ای ایران است و فردی متفاوت از سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس است).

کاتن و دی‌سنتیس در پایان به کنگره یادآور شده‌اند که در شصت روز باقی مانده باید همه تلاش خود را بکنند تا با لغو توافق با ایران از امنیت ملی امریکا دفاع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *