شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳
۲۴
ترافیک و آلودگی؛ ابتکارِ خودروییِ دولت!

دود ۱۱۰ هزار خودروی جدید به حلق چه کسانی می‌رود؟

دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 457249
اگرچه ابتکارِ دولت در اظهارنظرهای پرسروصدایِ سیاسی شهره است ولی در مسئولیت‌های حفاظتی‌اش سکوت پیشه می‌کند. گویی این روزها تدبیرش به‌جای دلسوزی بر ریه‌ها و قلب‌هایی که در آلودگی نابود خواهد شد، بر خالی شدن انبار خودروسازان حکم می‌دهد. باید منتظر ماند و دید بانوی رئیس و حافظ محیط زیست تدبیری بر حالِ ناخوش هوا خواهد داشت؟
دود ۱۱۰ هزار خودروی جدید به حلق چه کسانی می‌رود؟
گروه سیاست "جهان نيوز" ـ  هر چند «کمپین مردمی نه به خرید خودرو» چند ماهِ پیاپی سماق مکیدن را برای خودروسازان رقم زده بود و غبارِ ماندگی را بر روی انبوه خودروهای در انبار مانده نشانده بود، اما روزهای منتهی به دهة دوم آبان ماه، روزهای رونق نمایندگی‌های فروش خودرو بود. تا آنجا که طی ۴ روز به اندازة یک سوم آنچه طی ۶ ماه فروخته بودند، دَشت کردند.

رونق بازار خودرو به مدد وام کم سابقه و خودرویی دولت بود. وام ۲۵ میلیونی که از روز ۱۸ آبان شروع و پیش‌بینی دولتی‌ها برای امتدادش تا ۶ ماه، ۶ روزه به پایان رسید و علاوه بر ۱۱۰ هزار خودرویی که دولت متعهد شده بود، ۲۰ هزار خودرو نیز تنها طی ۶ روز مازاد ثبت نام شد.

در خصوص ابعاد مختلف این طرح و درست و غلط بودنش سخن بسیار است و کارشناسان اقتصادی بیش از هر کسی در این خصوص طی این مدت گفته و حتی بعد از این خواهند گفت، تا آنجا که واژة «پسا تسهیلات» را نیز به ادبیات اقتصادی کشور اضافه کردند! اما شاید نکتة کمتر توجه شده ولی قابل تأمل در این خصوص، جای خالی «ابتکارِ دولت» در کنار تدبیر مردان اقتصادی است.

ابتکارِ سازمانِ محیط زیست که بارها توسعۀ مبتنی بر دانش و پژوهش را مبنای حرکت دولت یازدهم خوانده و بر اتاق فکرهای سازمان متبوعش تأکید کرده است، در طول مدت ورودِ یک‌بارۀ ۱۱۰ هزار خودروی شخصی به خیابان‌های مملو از ترافیک کشور، سکوت پیشه کرد و بدون اینکه جایی در اتاق فکرهای تسهیلات خودرویی داشته باشد، همچنان شعارهای پرطمطراقی همچون ارتقاء استاندارد سوخت، ارتقاء استاندارد خودروها، توسعة حمل‌ونقل عمومی در شهرها، اصلاح کیفیت خودروهای سنگین، مدیریت موتورسیکلت‌ها، توسعة مدیریت هیبریدی و استفاده از گازهای طبیعی و اصلاح ساختار نیروگاه‌ها و استفاده نكردن از مازوت در شهرهای نیروگاهی را به عنوان سیاست‌های دولت در جهت کاهش آلایندگی‌های هوا نام می‌برد! اگرچه بارها شاهد تفاهم‌های بین‌المللی بانوی ابتکاری دولت حتی به اسم و ظاهر بوده‌ایم؛ اما گویا برای سازمان عریض و طویل و مهمی همچون محیط زیست تزریق یک‌بارة ۱۱۰ هزار خودرو اتفاقِ قابل تفاهمی از پیش تعیین شده نبوده است. شاید به نظرِ بانوی حافظ محیط زیست، همچنان تاریخ انقضای نقاب بنزین‌های آلوده نگذشته است و هنوز چوب خط روزهای عبور کرده از مرز آلودگی پر نشده است!

اینکه جنجال‌ها بر سر پتروبنزین‌ها در حد هیاهو ماند و همچنان با گذشت دو سال و اندی از روزهای اتهام آلودگی‌اش، از ابتکار اصرار است و از تمامی مراجع ذی‌صلاح، تأیید سلامت این بنزین‌ها، بحثی مفصل می‌طلبد؛ اما علی‌رغم ادعاهای مطرح شده در این زمینه و باز شدن بی‌حساب و کتاب در واردات بنزین، آمارها حکایت از حال ناخوش هوا دارد. تا آنجا که رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران که در دولت قبل معاونت انسانی سازمان محیط زیست را بر عهده داشت و به نوعی متولی اصلی آلودگی هوا در کشور بود، گفته است: «امسال هوای تهران دو برابر آلوده‌تر از سال گذشته شده است.»

به گفتة «علی‌محمد شاعری» هوای تهران با افزایش ۲.۳ برابری آلودگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه است و در ۳ ماه ابتدایی سال جاری، تهران ۳۰ روز هوای ناسالم داشته است. در صورتی که در مدت مشابه سال ۹۳ تهرانی‌ها فقط ۱۳ روز هوای ناسالم را تجربه کرده‌اند!

البته این آمار برای روزهای گل و بلبل بهار است و همه ساله با آغاز فصل سرما و پدیدة وارونگی، آلودگی و هشدارهای پیاپی تا مرز تعطیلی هم کشیده می‌شود. از طرفی دیگر به گفتة بيشتر کارشناسان و حتی معاون اجرایی رئیس دولت تدبیر، حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا توسط وسائل نقلیة فرسوده و غیراستاندارد ایجاد می‌شود. وسائل نقلیۀ فرسوده‌ای که تنها در پایتخت ۳هزار اتوبوس و ۵۰۰ هزار خودروی سبکش را به ستون‌های آمار رقم زده است و در شهرهای دیگر به خصوص کوچکترها نیز به وفور یافت می‌شود.

نکتة قابل توجه دیگر در تسهیلات ۱۱۰ هزار خودروی زود تحویل، افزایش مصرف سوخت است. براساس آخرین گزارش‌ها، واردات بنزین معمولی و سوپر در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ به ترتیب ۱.۷۲۳ میلیون لیتر،۵۶۲ میلیون لیتر،۱.۳۳۶ میلیون لیتر و ۱.۶۵۱ میلیون لیتر گزارش شده است. تنها در سه ماهة نخست سال جاری، ۵۶۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

کارشناسان معتقدند یکی از عوامل اصلی افزایش مصرف بنزین و به‌دنبال آن افزایش واردات بنزین، خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخة سوخت و جایگزین کردن واردات به جای تولید بنزین در واحدهای پالایشگاهی داخلی است. آمارها نشان می‌دهد که شیب تند مصرف بنزین طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

«بیژن حاج محمدرضا» رئیس انجمن جایگاه‌داران بنزین می‌گوید: «در سال‌های اجرای سهمیه‌بندی، مصرف بنزین کشور بین ۷۲ تا ۷۶ میلیون لیتر در ماه در نوسان بوده است، اما اخیراً صحبت از واردات ۱۲ میلیارد دلار بنزین به کشور است.»

وی می‌افزاید: «قرار بود روزانه ۳ میلیون لیتر بنزین وارد شود و همزمان خودروهای فرسوده از رده خارج شوند تا در مصرف بنزین نوسان ایجاد شود اما این روزها صحبت از واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین است. مشخص نیست چه میزان از این بنزین‌ها ذخیره شده و چقدر وارد چرخة مصرف می‌شود!»

با این وصف حالا با توجه به اضافه شدن بی‌برنامۀ ۱۱۰ هزار خودرو به خودروهای موجود و خودروهای فرسوده‌ای که مورد بی‌مهری هستند، بی‌شک روزبه‌روز شاهد افزایش مصرف سوخت و به‌دنبال آن آلودگی بیشتر هوا خواهیم بود. اگرچه ابتکارِ دولت در اظهارنظرهای پرسروصدایِ سیاسی شهره است ولی در مسئولیت‌های حفاظتی‌اش سکوت پیشه می‌کند. گویی این روزها تدبیرش به‌جای دلسوزی بر ریه‌ها و قلب‌هایی که در آلودگی نابود خواهد شد، بر خالی شدن انبار خودروسازان حکم می‌دهد. باید منتظر ماند و دید بانوی رئیس و حافظ محیط زیست تدبیری بر حالِ ناخوش هوا خواهد داشت؟
منبع:نماینده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
United Kingdom
يکي از دلواپسان دو آتشه در زمان دولت قبل مدير سايپا بود, الان بد نيست گزارش بدهد تو آن 8 سال پرايد چقدر بهتر شد
United States
.
استغفرالله
مثل این که شما بصیرت نداری آقا رضا .
...
جناب رضا اون دلواپس یکسال بیشتر مدیر سایپا نبود برو تاریخچه اش و درآر بعد حرف بزن تو 10 مصلحان کاری نتونستن بکنن تو یکسال چیکار می تونست بکنه
اون بنده خدا فقط یکسال مدیر بود و همین مقدار پیشرفت اندک و تغییراتی که در سایپا ایجاد شد مال همون دوره کوتاهه
اما نمیدونم چرا زود بیرونش کردند
انگار یک دستایی تو کاره که خودروسازها پیشرفت نکنن
مدیر بی کفایت استعفا استعفا هر مدیری می خواد باشه باشه
حامد
Iran, Islamic Republic of
معصومه ابتکار در کجای واردات بنزین قرار دارد که ماه ها کشور را دچار حاشیه از باب واردات بنزین از خارج نمود؟
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم دکتر ابتکار از مخلصین انقلاب هستند
هنوز یادمان نرفته ژسه ای که ایشان در روز اشغال سفارت به دست داشتند
Iran, Islamic Republic of
این دلیلی میشه که در ماجرای سوخت و بنزین سیاسی کاری کنند؟
سوبق ابدا دلیلی برای ایجاد حاشیه نیست
سامان
Iran, Islamic Republic of
این متنی که فرستادی به م.ه.. هم میشه تطبیق داد...
ملاک حا فعلی افراد است
ایشون هم حال فعلیشون برخلاف منافع مردم است
Iran, Islamic Republic of
ملاک امروز افراد است
یعنی از کی تا حالا ژ3شده ملاک اخلاص
امروز که با کلنگ به جون انقلاب افتاده!
ای به فدای سر خودروسازان که خودروهاشون هم همچین کیفیتی داره هم بهشون با وام کمک میشه تا خودروهاشون بی کاهش قیمت به قیمت دلخواه بفروشن
Iran, Islamic Republic of
خانم ایتکار وقت کردی از سیاست عبور کن و جواب بده
دقیقا!
فکر کن این اتفاق خودرویی در دولت احمدی نژاد انجام میشد اونوقت همین خانم با ژست دلسوزی برای محیط زیست چه نطق های آتشینی علیه این اقدام دولت انجام میداد و رسانه هاشون هم تیتر درشت میزدن ولی حالا انگار نه انگار.
به عبارتی محیط زیست وسیله بهره برداری حزب سیاسی این خانم بوده و هست.
حلق ملت
و مسئولین خوابند
Iran, Islamic Republic of
چون توی واردات حق بعضی آقازاده ها محفوض هست ضمنا این خانم دلیل خوابوندن انتقال آب از دریای خزر به فلات ایرانه هست وهمه سرمایه گذاری ها رو بر باد داد خانم رکود وضد آبادانی؟؟؟؟؟
haji
Canada
مالیات بگیرید با ان خودروهای فرسوده را بخریدو ذوب کنید
این حرفها را ول کن داداش ! ... افزایش مصرف بنزین رو بچسب که وقتی کنار واردات بنزین بذاریم میبینیم عجب سودی برای وارد کنندگان بنزین داره ..
علي
Romania
عكس خانم ابتكار را همراه با تيتري كه زده بوديد خواندم تصورم اين بود كه اين سخن از خانم ابتكار است . خوشحال شدم و كليك كردم كه كامنت تشكر از خانم داشته باشم . متوجه شدم اشتباه كردم عكس خانم ابتكار با تيتر مناسبتي ندارد
ازاین حرفها نزنید خانم ابتکار نگران حال مردم میشن.
مگه خودروهاي ايران دود هم مي كند؟ اخيراٌ مديران فولكس واگن در سفر به ايرن از خودرو سازان ايراني درخواست كرده اند كه تكنو لوژي كاهش آلايندگي خودرو را به فولكس واگن بفروشند.
مسعود دیپلمات
سئوال: دود ۱۱۰ هزار خودروی جدید به حلق چه کسانی می‌رود؟
جواب: نمیدانم، ولی پولش به جیب خودی ها میرود!
آقاجان!بیا و بجای ماشین، خیابان درست کن، پارکینک درست کن، وسیله نقلیه عمومی را درست کن، و خیلی کارهای دیگه . . . باشه؟!