پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رهايي از بدهي با احياء درختان مرده!

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 448546
من معتقدم خداوند در وجود همه انسان هاي قابليتي ويژه و اختصاصي قرار داده است، كافي است باور كنيم كه پشت ميزنشيني و واسطه گري تنها مشاغل موجود در كشور نيستند و مي توان با ريسك كم وارد عرصه توليد شد.
به گزارش جهان به نقل از جهاد سازندگی، توسعه مشاغل خانگي از جمله سياست هاي موفق براي رفع بيكاري در كشورهاي گوناگون است. مشاغل خانگي در افزايش توليد ملي و اشتغالزايي حتي در كشورهاي توسعه يافته نيز نقش عمده اي ايفا كرده اند. محصولات توليد شده در عرصه هاي مشاغل خانگي به دليل حذف بخش عمده اي از هزينه هاي توليد نظير هزينه انرژي و مكان، قيمت تمام شده پايين تري دارند و به همين دليل از بازار خوبي بهره مند مي شوند. در عين حال مشاغل خانگي تا حدود زيادي متكي به خلاقيت هاي صاحبان اين مشاغل هستند، هرچه هنر، ابتكار و خلاقيت بيشتري به كار گرفته شود، موفقيت بيشتري حاصل مي شود. در ايران اگرچه از گذشته هاي دور مشاغل خانگي به صورت سنتي رواج داشته، با اين وجود متوليان اقتصاد در حاكميت، اين عرصه از توليد و كارآفريني را كمتر جدي گرفته اند، هر چند در سال هاي اخير اين روند رو به اصلاح است.

صنايع دستي از جمله درآمدزاترين عرصه هاي مشاغل خانگي است. تقريبا همه شاخه هاي صنايع دستي قابليت توليد خانگي را دارا هستند. خريد صنايع دستي در عين حال همواره مورد توجه و علاقه خانواده هاي ايراني بوده و به همين دليل از ظرفيت هاي بسيار زيادي براي اشتغالزايي برخوردار است.

در همين زمينه با يكي از صاحبان موفق مشاغل خانگي در عرصه صنايع دستي گفت و گو كرده ايم. ابراهيم علي اسعدي كه پس از تجربه ناكامي هاي متعدد اقتصادي، از سه سال قبل به پيشنهاد همسرش وارد عرصه صنايع تبديلي شده است. اين دو با ابداع شيوه اي منحصر به فرد اقدام به توليد جا شمعي و قاب عكس از ضايعات درختان مي كنند و به موفقيت هاي زيادي دست پيدا كرده اند.

* از اين شاخه به آن شاخه

ابراهيم علي اسعدي درباره نحوه ورودش به عرصه صنايع دستي، مي گويد: "از زماني كه ديپلم برق گرفتم، شغل هاي زيادي را تجربه كردم و به اصلاح خيلي از اين شاخه به آن شاخه پريدم. اوايل، كارِ برق كشي ساختمان را انجام مي دادم تا اينكه در نتيجه يك تصادف بسيار سخت، قابليت انجام كارهاي سنگين را از دست دادم. به ناچار روي آوردم به فروش وسايل برقي در مغازه. بعد از آن كافي شاپ راه انداختم اما موفق نبودم و تعطيل شد. مدتي هم در كارخانه پيچ و مهره سازي ابهر مشغول شدم. آخرين شغلم فروش پوشاك و لوازم ورزشي بود كه باز هم موفق نبودم و بدهي هاي زيادي به بارآوردم. هر چه در مي آوردم را بايد مي ريختم به جيب تجار وارد كننده لباس و مجبور بودم مرتبا وام هاي با بهره بالا بگيريم. اين روند تا سه سال پيش ادامه داشت تا اينكه به همراه همسرم به اين نتيجه رسيديم كه ديگر اين شرايط قابل ادامه دادن نيست و بايد تغيير كند. همسرم استاد كار با چوب است، پيشنهاد داد كه كار با چوب را به من بياموزد و به همراه هم صنايع دستي توليد كنيم و به مردم بفروشيم."

* سفر مواد اوليه از جنگل تا ساحل

ابراهيم علي اسعدي و همسرش شيوه اي منحصر به فرد در توليد جاشمعي و قاب عكس ابداع كرده اند. او در اين باره مي گويد: "ما در رامسر با لطف مضاعف خداوند مواجهيم و از طبيعتي سرشار و غني برخورداريم. در جنگل هاي رامسر وقتي باران زياد مي بارد، شاخه هاي درختان مي شكنند. پس از آن سيل، شاخه ها را از كوه به رودخانه مي ريزد. رودخانه هم شاخه هاي شكسته شده را صيقل و فرم مي دهد. سفر شاخه هاي شكسته به دريا ختم مي شود و امواج آن ها را به ساحل مي رساند. اين چوب ها به دليل ماندگاري طولاني در آب كاملا خيس هستند و به هيچ وجه مناسب براي سوزاندن نيستند. جنس آن ها مثل چوب پنبه سبك و انعطاف پذير مي شود. علاوه بر شاخه ها، از ميوه هاي درختان بلوط، توسكا، سرو و كاج هم استفاده مي كنيم."

او مي افزايد: "من معتقدم حتي يك برگ هم از درختان نبايد كنده شود و بايد پاسدار محيط زيست باشيم. در عين حال مي توان شاخه هايي را كه در يك چرخه طبيعي بدون دخالت انسان حياتشان به پايان مي رسد، دوباره احياء كرد. كار ما همين است، ما اين چوب ها را از ساحل جمع مي كنيم و جاشمعي و قاب درست مي كنيم و به اين ترتيب دوباره به آن ها جان مي دهيم. اره مويي، چسب چوب و جلا ابزار كار ما هستند. نام سبك ابداعي همسرم را "معرق منبت فانتزي" گذاشته ايم و قصد داريم آن را به ثبت برسانيم."

* وانت را تبديل كردم به مغازه

آقاي اسعدي اشاره اي هم دارد به سختي هايي كه در مراحل اوليه با آن دست و پنجه نرم كرده. او مي گويد: "اوايل براي فروش محصولات با مشكلاتي رو به رو بوديم. مغازه دار ها رغبتي نشان نمي دادند، آن ها مي گفتند مردم جاشمعي هاي مارك دار ساخت آلمان، مالزي و حتي چين را ترجيح مي دهند. در نتيجه پشت وانتم را تبديل كردم به يك مغازه كوچك و رفتم به تنكابن و ساير نقاط گردشگري. از همان روز اول فروش خوبي داشتم. بسياري از گردشگران تصور مي كردند اين جاشمعي ها اساسا سوغات رامسر است. بعدها دهكده صنايع دستي در رامسر افتتاح شد و فروش ما نيز چند برابر. محصولات توليدي مان زيباست و در حال حاضر كار سختي براي فروش آن ها نداريم. به خصوص رقص نور زيباي شمع در جاشمعي هايي كه كاملا طبيعي درست مي شوند، كارمان را براي فروش آسان مي كند."

* هر جاشمعي بعضا تا ۸۰ درصد سود خالص دارد

او درباره ميزان رضايتمندي اش از كار با چوب و فروش مستقيم به مردم مي گويد: "از كارم بسيار راضي هستم. در حال حاضر نه تنها مشكل معيشتي ندارم، بلكه بدهي ها و وام هاي باقي مانده از مشاغل قبلي ام را هم با همين درآمد حاصل از فروش جا شمعي و قاب پرداخت مي كنم. فروش هر جاشمعي بعضا تا ۸۰ درصد سود خالص دارد. زيرا ما هزينه اي بابت اجاره مكان، پول آب و برق و گاز و مهمتر از همه مواد اوليه پرداخت نمي كنيم، طبيعت سخاوتمند خدادادي در رامسر، خود، مواد اوليه مورد نياز ما را به صورت رايگان تامين مي كند. به همين دليل سود بالايي از فروش محصولات به دست مي آوريم."

ابراهيم علي اسعدي درباره مهمترين نياز فعالان عرصه صنايع دستي، خاطرنشان مي كند: "حضور در نمايشگاه هاي فصلي براي توليدكنندگان صنايع تبديلي بسيار سودآور و حائز اهميت است. ما نيازمند اين هستيم كه در فصول سرد سال كه حضور گردشگران در رامسر كاهش مي يابد، در نمايشگاه هاي صنايع دستي در نقاطي مانند شيراز، كيش، اصفهان و مشهد شركت كنيم. به همين دليل لازم است نهادهايي كه به امر صنايع دستي و اشتغال زايي توجه دارند مثل سازمان ميراث فرهنگي و سازمان بسيج سازندگي اهتمام ويژه اي نسبت به برگزاري نمايشگاه ها داشته باشند."

* مي توان با ريسك كم وارد عرصه توليد شد

او تاكيد مي كند: "امروز كه همه جا سخن از اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد داخلي است، لازم است از صنايع دستي حمايت جدي به عمل آيد. اينكه ما از چوب هاي دور ريز محصول توليد مي كنيم و سود به دست مي آوريم، سيمايي از اقتصاد مقاومتي است. من معتقدم خداوند در وجود همه انسان هاي قابليتي ويژه و اختصاصي قرار داده است، كافي است باور كنيم كه پشت ميزنشيني و واسطه گري تنها مشاغل موجود در كشور نيستند و مي توان با ريسك كم وارد عرصه توليد شد."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *