جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۵
'هاشمی زمان ریاست‌مجلس هم درانتصابات دخالت می‌کرد'؛

چرا رئیس شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان جایی برای اعتدالیون در انتخابات مجلس قائل نیست؟

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 420843
موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات که به گفته خودش تا دیروز کسی احوالی از او نمی پرسیده حتی استاندارانش!، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و همچنین ریاست بر شورای راهبردی انتخابات جبهه اصلاحات، مرتب با وی تماس گرفته می شود.
چرا رئیس شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان جایی برای اعتدالیون در انتخابات مجلس قائل نیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: سید عبدالواحد موسوی لاری اینک مرد شماره یک اصلاحات در انتخابات به شمار می رود. وی قرار است ضمن انسجام بخشی به گروه های مختلف اصلاح طلب نقش داور نهایی برای اختلافات آینده بر سر لیست یا افرادی که از جریان اصلاحات در استانها می خواهند وارد انتخابات بشوند را بازی کند.

موسوی لاری در بخشی از مصاحبه تفصیلی خود با روزنامه اصلاح طلب اعتماد درباره عزل و نصب ها در دولت های مختلف و دخالت هاشمی در عزل و نصب ها در زمان ریاستش بر مجلس می گوید: "آقاي هاشمي رفسنجاني هم كه آمد يك تعدادي را كم كرد و يك تعدادي را زياد كرد درحالي كه آقاي هاشمي رييس‌جمهوري نبود كه از دل يك جريان سياسي بيرون آمده باشد. آقاي هاشمي همان كسي بود كه در زمان دولت قبل از خود هم از عناصر تاثيرگذار در عزل و نصب‌هاي مديريتي بود؛ در حالي كه ايشان رييس‌جمهور يا نخست‌وزير نبود. درست است كه آقاي هاشمي فرماندهي در نيروهاي مسلح را به عهده داشت و در آنجا تصميم‌گيري مي‌كرد ولي به عنوان رييس مجلس كاملا در جريان مديريت اجرايي و انتخاب مسوولان اجرايي دخالت مي‌كرد ولي با همه اين تفاسير وقتي آقاي هاشمي رييس‌جمهور شد، ايشان هم يك تعدادي از مديران را تغيير داد. وقتي كه آقاي هاشمي روي كار آمد اولين نفري را كه بركنار كرد، آقاي محتشمي‌پور بود."

اما یکی از نکات قابل تامل در گفتگو موسوی لاری با روزنامه اعتماد پاسخ به سوالی درباره قطب بندی انتخابات مجلس است.

وی در پاسخ به این سوال جواب قابل تاملی بیان می کند. موسوی لاری می گوید: "فكر مي‌كنم – انتخابات مجلس- سه قطبي شود. يك جريان تندروي اصولگرا قطب بعدي اصلاح‌طلب‌ها و قطب سوم جريان اصولگرايي معتدل".

نکته قابل تامل در پاسخ به این سوال عدم وزن قائل بودن برای جریان دولت – اعتدالیون- است. موسوی لاری همچنانکه در این مصاحبه تاکید می کند قائل به این است که اصلاح طلبان گفتمان اکثریت هستند و در این بین برداشت می شود که وزن اجتماعی برای دولت قائل نیست.

نگاه بسیاری از چهره های اصلاح طلب به دولت روحانی همینگونه می باشد و آنها دولت تدبیر و امید و به خصوص شخص آقای روحانی را فاقد رای و پایگاه اجتماعی می دانند و آرای دولت را ماحصل پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان می‌دانند.

در این بین چند نکته دیگر نیز قابل تامل است، موسوی لاری در این گفتگو در تعیین مصداق خود از جریان اصولگرایان معتدل از حجت الاسلام ناطق نوری به عنوان شاخص ترین اصولگرای معتدل، یاد می‌کند.

این نکته زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که برخی اصلاح طلبان نه تنها برای روحانی بلکه برای خود هاشمی رفسنجانی نیز پایگاه اجتماعی گسترده و ثابت قائل نیستند.

از همان ابتدای پیروزی دولت روحانی، جریان اصلاحات – البته بسیار محافظه کار- تلاش کرد نقش هاشمی در پیروزی دولت روحانی را آنقدر که به عنوان اصلی ترین عامل اجتماعی معرفی بشود، تبلیغ نکند.

این طیف سیاسی معتقد است که در صورتی که هاشمی وزن اجتماعی بیشتری در افکار عمومی پیدا کند، عملا برای انتخابات مجلس دایره حضور اصلاحات تنگ تر می شود. البته این طیف از ارائه لیست مستقلی از طرف اعتدالیون نیز بسیار ترس دارد. به همین دلیل علی رغم میل باطنی این طیف همچنان از ائتلاف هاشمی، روحانی و خاتمی سخن می گوید.

البته شاید گفته شود که موسوی لاری جریان اعتدال را نیز در ذیل جرگه اصولگرایان معتدل تقسیم بندی کرده است. در این صورت این سوال اساسی پیش می آید که اصلاح طلبان برای ارائه لیست مشترک و یا ائتلاف کدامیک از اصولگرایان معتدل را به قول خود یعنی ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی و یا روحانی را به عنوان فرد شاخص در نظر می گیرند؟

از گفته های چهره های اصلاح طلب چنین بر می آید که بیشترین اصرار را برای به بازی گرفتن ناطق نوری را دارند. به تعبییر دیگر اینگونه تصور می شود که اصلاح طلبان از هم اکنون هاشمی و روحانی را تحت لوای اصلاحات در انتخابات اتی تعریف می کنند و تنها ناطق نوری مانده است که به لیست زیر مجموعه خود اضافه کنند.

البته صحبت های موسوی لاری در تقسیم بندی سه قطب برای مجلس انتخابات می تواند رقابت اصلاح طلبان با دو قطب دیگر نیز تفسیر بشود. هرچند تجربه انتخابات ۹۲ نشان داد که اصلاح طلبان همچنان برای بازگشت به قدرت و پیروزی مجبورند به چهره های سنتی جناح راست تکیه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با دوستان خصومت با دشمنان مدارا،مروت،چاپلوسی و ...
اين همونی نبود كه دانشجويان طرفدارش، زدن زير عمامه‌اش؟
ج س
Iran, Islamic Republic of
در قضیه کوی دانشگاه ، شده بود آتش بیار معرکه ، پادو اصلاحاتچی !
فتنه گران اصلاح طلب رنگ و تابلو عوض کرده اند...
Iran, Islamic Republic of
جالب است اصولگرایی را به تندرو و معتدل تقسیم بندی می کنند و اصلاح طلبی را فقط اصلاح طلب می نامند انگار نه انگار فتنه بوده که برپا کرده اند کشور و نظام را مرز بحران حاد پیش بردند دروغ تقلب را مطرح کردند قانون را زیر پا گذاشتند(سال 88 که نمایندشان انتخاب نشد قانون بد بود و ایراد داشت ولیکن سال 92 که کاندیداشان رای آرود انتخابات سالم و دمکراتیک و قانون خوب بود) و... مردم هم که از نظر اینها آلزایمر حاد دارند و همه چیز از مخلیه شان پاک شده و الان اینها را نماد درستی و مجسمه پاکی و الگوی مقابله با افراطی فرض می کنند. جسارتا خیلی ببخشید عذر می خواهم ولی آن چیزی که فکر می کنید مردم هستند، خودتان هستید.
Iran, Islamic Republic of
حرف دل همه شان را آقای اصغرزاده زد که به دولت روحانی به چشم رحم اجاره ای نگاه می کنند البته تعبیری زشت تر زا این نمی شد بیان شود ولیکن حقیقت جریان اصلاح طلبی را گفت اما ظاهرا روحانی با طناب اینها دارد ...