پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

سند تحركات تروریستی اولین رئیس ساواك

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 436945
ساواك در سال ۴۷ گزارش می‌دهد كه تیمور بختیار در حین حمل غیرقانونی سلاح در لبنان بازداشت می‌شود و در این گزارش می‌نویسد: تیمور بختیار قصد سفر به سوریه، عربستان و عراق را داشت.
به گزارش جهان به نقل از مركزاسناد انقلاب اسلامی، صفحه توئیتر مركز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت سالمرگ تیمور بختیار اولین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم پهلوی (ساواك) سندی از تحركات تروریستی تیمور بختیار در لبنان منتشر كرد.

در این سند سازمان اطلاعات و امنیت رژیم پهلوی (ساواك) در سال ۱۳۴۷ از حمل غیرقانونی سلاح توسط تیمور بختیار در لبنان گزارش داده و در این گزارش جزئیات محاكمه دادستانی بیروت از تیمور بختیار را عنوان كرده است.

متن كامل این سند به شرح ذیل است:


درباره سپهبد بازنشسته تیمور بختیار

نامبرده بالا در ساعت ۹:۳۰ روز ۲۳/۱/۴۷ به اتهام حمل اسلحه قاچاق توسط عوامل ركن دوم لبنان بازداشت و به زندان "حبس الرمال" تحویل گردیده. اسلحه‌های مزبور در داخل یك دستگاه اتومبیل لندرور جاسازی شده بود و هنگام پیاده كردن لندرور از كشتی توسط مأمورین مربوطه كشف و ضبط گردیده است. گذرنامه وی توسط دادستان نظامی بیرون اخذ و محاكمه مقدماتی روز ۲۱/۱/۱۳۴۷ در دادگاه نظامی شروع گردیده است.

تیمور بختیار در دادگاه خود را معرفی و مدعی بوده كه قصد وی از مسافرت شكار می‌باشد ولی طبق اطلاع هدف وی مسافرت به كشورهای سوریه، عراق و سپس عربستان سعودی بوده. ضمنا به علت عزیمت بازپرس مربوطه به شهر صیدا ادامه محاكمه تا روز ۲۷/۱/۴۷ به تعویق افتاده و به دستور دادستان نظامی نامبرده همچنان در زندان به سر می برد. علی هذا مراتبط جهت اطلاع اعلام می‌گردد.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت كشور – سپهبد نصیری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *