پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۲۲

نظر آیت‌الله بروجردی درباره دست‌دادن با زنان

جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 436044
آیت الله سیدجوادعلوی طباطبائی با ذکر این مطلب که برخی به امام موسی صدر خرده می گرفتند که چرا در اروپا با خانم هایی که به سوی ایشان دست خود را دراز می کردند؛ دست می داد، گفت: آیت الله بروجردی هم بر این کار اشکال نمی گرفتند.
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین نوه مرحوم آیت الله بروجردی در مورد حکم دست دادن با زنان گفت: آقاي بروجردي می فرمودند: «من تعجب مي كنم كه فقهاي ما ادله نظر را حمل كردند به صورت ريبه؛ چرا در ادله لمس اين انصراف را قائل نشدند». از این سخن روشن می شود که «دیدگاه آیت الله بروجردی نه فقط به دلیل مسئله هتك است، بلکه اساساً اشكال مبنايي در این خصوص دارد»

نوه آیت الله بروجردی اشاره می کند: یکی از محققان ایرانی که در مرکز اسلامی آلمان فعالیت می کرد، خدمت آیت الله بروجردی آمد و گفت: در آلمان زنان و مردان مختلفی که همه آنها مسلمان هم نيستند، به مرکز اسلامی ما می آیند و گاهي از اوقات برخی از این زنان دستشان را برای مصافحه به سوی ما دراز مي كنند و ما نمي توانيم دست بدهيم. آنها نمي فهمند كه چرا ما دست نمي دهيم و این مسئله موجب هتك آنها مي شود و ما كه مي خواهيم جاذبه ايجاد كنيم، با این کار تنفر ايجاد مي كنيم. آیت الله بروجردي گفتند: اگر شما احساس می کنید كه دست ندادن شما باعث هتك حرمت زنان می شود، مانعي ندارد که دست بدهيد. بعد فرمودند: حکم حرمت دست دادن با زن اجنبیه، برای حفظ حرمت اشخاص، هرچند مسلمان نباشند، ساقط می شود.

وی ادامه می دهد: همچنین شيخ محمد تقي قمي که در مصر فعالیت می کردند، خدمت آیت الله بروجردي آمدند و گفتند: «گاهي از اوقات برخی از سفارتخانه ها مثل سفارت هلند به مناسبت روز ملی شان، که همه سفرا و شخصیت های مختلف را دعوت می کنند، ما را هم به عنوان نماینده شما در مجلس تقريب دعوت می کنند. ما هم دسته گل مي خريم و به سفارت مي رويم. گاهي از اوقات سفير مي خواهد مثلاً سفير آمريكا و همسرش را که همراه اوست معرفی کند. آنها هم دستشان را دراز می کنند که دست بدهند. ما چه کار كنيم؟ اگر دست ندهيم، موجب هتك آنها می شود». آیت الله بروجردي فرمودند: «اگر موجب هتك حرمت ایشان می شود، اشکالی ندارد؛ دست بدهيد».

امروز سیزده شوال سالروز رحلت مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سید حسین طباطبائی بروجردی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لطفا نظر مراجع زنده را بفرمایید
بنظر من هیچ اشکالی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
لازم به ذکر است که
اولا تنها مقلدین آیت الله بروجردی می توانند به این فتوا عمل کنند و نه دیگران. و هرکس ملزم به رعایت فتوای مرجع تقلید خود است.
ثانیا نمی دونم چرا اینقدر نقل خاطرات از این و اون زیاد شده. خوب بابا آیت الله بروجردی اگه می خواستند توی استفتائات یا رساله خودشون می آوردند.
مرتضي
با سلام
اولاً در حال حاضر کسي مقلد آيه الله بروجردي نيست و انتشار اين مطلب سودي نداره
ثانياً تمامي موارد منوط به هتک حرمت و عدم امکان توضيح علت دست ندادن شدن که در دنياي امروز و جا افتادن اختلافات فرهنگي هر دو شرط منتفي شدن
حسن
حالا منظور شما از مطرح کردن این موضوع چیه؟
کاش نظر امام حمینی و بقیه مراجع را هم می گفتید
Iran, Islamic Republic of
خداوند ایشان را رحمت کند ایشان از بزرگان شیعه بود
علی
آفرین جهان نیوز ، برای اولین بار از روراست بودنت خوشم اومد . موفق باشی
اقبال
با این اوصاف، تا حالا چه کلاهی سر جلیلی و ظریف رفته !
Iran, Islamic Republic of
هر کسی باید از مرجع خود تقلید کند لذا انتشار چنین اخباری بصورت مطلق و بدون ارائه نظر سائر مراجع معظم عواقب خطرناکی را در پی دارد.
واقعا من از جهان نیوز تعجب می کنم. حالا اینو گفتی که مثلا چی؟ بهونه دست بعضی ها بدی؟
تو به بعضیا کار نداشته باش تو برو خود را باش.
بله همینطوره. ظاهرا اینطوه که الان هم مسوولان ما که در خارج هستند سوالات شرعیشون رو از مرجعشون سوال میکنند و طبق همون رفتار میکنند. قرار نیست که همه چیز رسانه ای بشه و همه نکاتی که شامل حال زندگی عادی ما در یک کشور مسلمان نیست در رساله ها بیاد.
اینها سوالات خاصی است که ممکنه برای برخی از افراد با شرایط خاص بوجود بیاد. همونها استفتاء میکنند و جوابشون رو میگیرند
محمد
سلام
آخه این همه مطلب مفید از آن مرجع بزرگ چه جایی برای این مطلب است همین جوری خیلی مشکل داریم بابا یکم فکر کنید آیا این مطلب مفیده اونم واسه این سایت بسیار خوب بعد مطلب بذارید
United States
آقایونی که مرجعتون کس دیگه ای است،دست ندهید.
از انتشار این بحث چرا انتقاد میکنید
حسین
از سایت جهان نیوز که در این اقدام مهم فرهنگی پیش قدم شده تا این مشکل بزرگی فرهنگی در کشور که خانم ها نمی توانستند دستشان را داراز نموده و با مردان نامحرم دست بدهند و نیز آقایان قادر به دست دادن با خانم ها نبودند، را بر طرف سازد واقعا باید تشکر کرد اجرتان با خداوند تبارک و تعالی. واقعا این یک معضل بود که همسر و دختر من با دیگران و نیز همسر و دختران دیگران با بنده نمی توانستند دست بدهند و احساس هتک و بی حرمتی می نمودند. از این سایت شریف می خواهم توجهی بکنند در مورد بوسیدن و معانقه با خانم های خارجی نیز یک بررسی بکنند چون در بین آن ها به ویژه در مجالس رسمی امری رایج است و ممکن است احساس کنند به آن ها هتک حرمت می شود. شاید مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و یا حضرت امام راحل و یا حضرت آقا در این زمینه فتوای کارگشایی داشته باشند. اگر جستجویی در فتاوی مراجع بفرمایید باعث امتنان است از مرحوم شیخ طوسی تا شیخ مفید و مراجع معاصر.
یک نفر
این نظر اگر درست باشد و در فتوای منتشره و مورد تایید مرحوم آیت الله بروجردی بوده باشد یک نظر شاذ و نادر محسوب می گردد جای مطرح کردنش در بین کارشناسان امر است نه انتشار و تکثیرش در بین مردم در این زمان. بنده نمی دانم در بین این همه مطالب آموزنده از آن مرجع مرحوم در سالروز رحلتشان چرا شما سراغ این مطلب رفته اید؟!!! بعضی ها نزده می رقصند شما برایشان پشتوانه فقهی هم از یک مرجعی که در سال 1340 شمسی (54 سال قبل) فوت فرموده اند می تراشید؟ واقعا قصد خیر دارید؟ از فردا اگر شاهد این کار یعنی دست دادن زن و مرد در خیابان ها و شیوع گسترده آن بودیم اگر تذکر دادیم می گویند فتوای آیت الله بروجردی است. در حالی که این افراد نه آیت الله بروجردی می شناسند و نه اصلا نه نماز می خوانند و نه تقلید می فهمند چیست و نه ... ونه می فهمند مربوط به زن غیر مسلمان است و نه می خواهندبفهمند چون مطابق شهوتشان است. تازه ممکن است یک فرد مجتهدی نظر اجتهادیش این بوده باشد که برای خودش محترم است و این کار را در خارج انجام دهد به داخل کشور چه ربطی دارد؟ نمی دانم متوجه تبعات کارتان هستید یا خیر؟ اگر این کار شیوع پیدا کند به واسطه این مطلب شما، شما بدون هیچ زحمتی و تلاش خیلی زیادی در گناه تمام این افراد شریکید. چه معامله پر سودی.
محسن
شما حتما نفوذی دارید. آخه اینم خبر است زده ای؟
عباس
United States
فقيه بزرگ مرحوم طباطبايى يزدى دركتاب «عروة الوثقى» مى‌گويد:
دست دادن با زن نامحرم جايز نمى باشد.
براى اثبات حرمت به روايات ذيل استدلال كرده اند:
صحيحة أبي بصير عن أبي عبداللّٰه، قال: قلت له: هل يصافح الرجل المرأة ليست بذات محرم؟
فقال: لا، إلا من وراء الثوب؛
ابوبصير گويد: خدمت امام (ع) عرض كردم: آيا جايز است مرد با زن نامحرم دست دهد؟ امام فرمود: خير، مگر از روى لباس.
صحيحة سماعة بن مهران، قال: سألت أبا عبداللّٰه (ع) عن مصافحة الرجل المرأة؟ قال: لايحلّ للرجل أن يصافح المرأة إلا امرأة يحرم عليه أن يتزوّجها: اخت، أوبنت، أوعمّة، أوخالة ... و أما المرأة التي يحلّ له أن يتزوّجها فلايصافحها إلا من وراء الثوب، ولايغمزكفّها.‌
سماعه گويد: ازامام صادق (ع) دربارۀ دست دادن مرد با زن سؤال كردم. امام فرمود: دست دادن مرد با زن جايز نيست؛ مگر بازنى كه ازدواج وى با او حرام است: خواهر يا دختر يا عمه يا خاله ... و اما بازنى كه ازدواج با او حلال است، نبايد مرد با آن زن دست دهد؛ مگر از روى لباس و دست او را هم فشار ندهد.
Iran, Islamic Republic of
واقعا ادم مبهوته از اين همه ايمان كه براي مسايل پيش پا افتاده بايد از يك مرجع نظر خواست انگار در عصر حجر زندگي ميكنن
اگر موجب هتک بشود!
اینا دیگه خبر نیست که نصفه شا توی تیترت بزنی و یکی اشتباهی برداشت کنه.
ناشناس
حالا شما راحت باش. می خوای بری دست بدی لازم نیست این همه فلسفه ببافی...
Latvia
امام موسی صدر هیچوقت با زنان دست ندادن.بلکه دستشونو روی سینه میذاشتند.تو همون سایت خبرانلاین دراین مورد جستجوکنید