جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۳
۵۲
بنزین و گازوئیل بر خلاف اظهارات نوبخت گران شد

وعده نوبخت فقط ۳ ماه دوام آورد/ 'گرانی اخیر مشکوک است'

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 424443
در حالی که محمدباقر نوبخت ۵ اسفندماه سال گذشته صراحتا اعلام کرد که در سال ۹۴ بنزین و گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی گران نمی‌شود، اینک با تصویب دولت، از ۵ خرداد امسال بنزین و گازوئیل گران خواهد شد.
وعده نوبخت فقط ۳ ماه دوام آورد/
به گزارش جهان به نقل از مشرق، در حالی که محمدباقر نوبخت ۵ اسفندماه سال گذشته صراحتا اعلام کرد که در سال ۹۴ بنزین و گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی گران نمی‌شود، اینک با تصویب دولت، از ۵ خرداد امسال بنزین و گازوئیل گران خواهد شد.

۵ اسفندماه سال گذشته پس از آن که مجلس با هدف همراهی با دولت یازدهم، تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۱۳۹۴ (مربوط به هدفمندی یارانه‌ها) را عینا مطابق پیشنهاد دولتی‌ها به تصویب رساند، محمدباقر نوبخت به جمع خبرنگاران آمد و وعده داد که با توجه به مصوبه مذکور، در سال ۹۴ بنزین و گازوئیل گران نخواهد شد.

لازم به یادآوری است که در جلسه آن روز مجلس، برخی نمایندگان همچون غلامرضا مصباحی‌مقدم پیشنهاد اجرای مرحله سوم هدفمندی یارانه‌ها را مطرح کردند، اما نوبخت به شدت با آن پیشنهادات مخالفت کرد زیرا معتقد بود مردم دیگر طاقت گرانی جدید ندارند.

نوبخت همچنین در صحن مجلس هرگونه تغییر در اعداد و ارقام هدفمندی یارانه‌ها را سبب ایجاد مشکل در اجرای آن در سال ۹۴ دانست و اینطور خطاب به نمایندگان مجلس گفت:‌ باید توجه داشت افزایش قیمت صورت گرفته و برای درآمد حاصل از آن شما مصارفی را غیر از هدفمندی یارانه ها تعیین کرده اید بنابراین تنها راه این است که مضاف بر آنچه که شما به قیمت ها اضافه کرده اید یک عدد دیگر را اضافه کنید که این کار قطعا به مردم تحمیل می شود و این در حالی است که دولت و مجلس نسبت به افزایش قیمت ها بیش از حد معین حساس هستند و نمی توان بیش از این به مردم فشار وارد کرد.

* بنزین و گازوئیل بر خلاف اظهارات نوبخت گران شد

وی همچنین تصریح کرده بود: «ما نمی‌توانیم به مردم بیش از این فشار وارد کنیم و در مقابل نیز منابعی برای بخش صنعت و بهداشت نیاز داریم و این معادله در شرایط کنونی شدنی نیست زیرا همان‌طور که گفته شد افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار و نارضایتی ایجاد می‌کند.»

اکنون که دولت رسما قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داده، خوب است سخنگوی دولت از سکوت بیرون بیاید و توضیح دهد علت این همه تناقض و وعده‌های نادرست از جانب دولت راستگویان به ملت چیست؟

یک اقتصاددان: گران کردن ۴۰ درصدی قیمت بنزین در شرایط کنونی مشکوک است


در همین حال، عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با نسیم با انتقاد افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین در شرایط رکود و مشکلات اقتصادی زیادی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند کاردرستی نبود و فشار را به مردم بیشتر می کند. وی گفت: مقداری مشکوک است چرا در این شرایط قیمت بنزین که قرار بود طبق مصوبه مجلس تنها ۵ درصد گران شود به یکدفعه بیش از ۴۰ درصد گران میشود.

وی با تاکید بر برهه حساس کنونی اظهار کرد: در شرایطی که ما در حال مذاکرات هسته ای هستیم دولت باید شرایطی را فراهم کند تا با کاهش فشار بر مردم تیم مذاکره کننده بتواند عزتمندانه از منافع مردم دفاع کند و شرایط برای سو استفاده دشمن فراهم نشود.

این اقتصاددان با انتقاد از افزایش نرخ سوخت خودروهای عمومی اظهار کرد: اگر نرخ های جدید سوخت به خودروهای عمومی تسری پیدا کند اثر تورمی آن قطعی خواهد بود، زیرا یکی از شاخصه های محرک بازار در مسئله تورم نرخ کرایه های خودروهای عمومی است.

وی با بیان این که مطلب " شعاع تسری افزایش قیمت سوخت خودروهای عمومی روی تورم خیلی زیاد است" به نسیم بیان کرد: در مورد خودروهای عمومی دولت باید همواره احتیاط کند و به نحوی سهمیه های مورد نیاز را به آن ها برساند تا اهداف ضد تورمی خود را پوشش دهد.

شیخی پیشنهاد کرد که براساس عملکرد به خودروهای عمومی یارانه سوخت پرداخت شود و آنچه در قانون هدفمندی یارانه ها آمده است مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: افزایش قیمت بنزین حتی اگر اثر مستقیم هم روی انتظارات تورمی مردم نداشته باشد به طور غیر مستقیم روی آن اثر گذار است.

این اقتصاددان اقدام دولت در گران کردن بی سر و صدای بنزین را مطلوب ارزیابی و به نسیم عنوان کرد: اعلام چراغ خاموش گران شدن بنزین خوب بود و نیازی به تبلیغ نداشت و خوشبختانه دولت به این مسئله توجه کرد زیرا این فاکتور می تواند تنش ها و التهابات تورمی را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: بهترین گزینه برای حمایت از اقشار ضعیف، پرداخت یارانه مستقیم به این اقشار و قطع یارانه پردرآمدهاست که این مسئله باید قبل از تک نرخی کردن بنزین در اولویت قرار می گرفت.

این اقتصاددان با بیان این مطلب که تورم یک پدیده انسانی است یک پدیده مکانیکی نیست گفت: هر قدمی که دولت برای عزم عمومی و افزایش خوش بینی نسبت به آینده و عدم افزایش قیمت بر دارد، تورم را کاهش خواهد داد.

شیخی با تاکید بر لزوم خوش بین کردن واقعی مردم نسبت به اقتصاد بیان کرد: دولت باید به وعده هایش به طور واقعی عمل کند زیرا رفتارهایی مانند وعده های ۱۰۰ روز دولت در حل مشکلات تورم را تشدید می کند.

وی با انتقاد از وزارت صنعت گفت: وزیر صنعت با شعارهایی که می دهد و به ان عمل نمی کند بازار را به آشوب کشیده و رمود و تورم را تشدید می کند و عامل اصلی رکود همین وزارتخانه است.

این اقتصاددان خوشبینی کاذب را هم بسیار خطرناک دانست و عنوان کرد: یکی از مواردی که خوش بینی کاذب بین مردم ایجاد کرد همین مذاکرات ۵+۱ بود که در اواخر فروردین منجر به برگزاری یک جشنی بین مردم شد در حالی که هیچ اتفاقی نیفتاده بود و اوضاع با توجه به امتیازاتی که به غربی ها داده شده بود بدتر شده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نمدونم چرا غالبا جناب دکتر نوبخت هر مطلبی را که اعلام میکنند دقیقا برعکس اون بعد مدتی اتفاق می افتد؟؟؟
این گرونیها در استانه توافق هسته ای هدفی نداره جز فشار آوردن بر مردم و در تنگنا قرار دادن مردم تا مردم نیز نظام را در فشار برای توافق هسته ای قرار دهند.دولت میخواهد مردم به نظام فشار بیاورند تا هر طور شده برای انجام توافق بر نظام فشار بیاورند.این از حقه های کثیفه.ولی کور خوندند.مردم نخواهند گذاشت آب خوش از گلوشون پایین بره!
به نظرم دولت با ایجاد نارضایتی عمدی در مردم ؛میخواد موج ایجاد کنه وبه بهانه اون ،یه راست کدخدا رو بیاره سردلمون!
این سیاست معروف انگلیسی است:

برای عوامفریبی حرفی بزن و در عمل کار خودت را بکن!
لعنت خدا بر انگلیس که چه کردند
یی
چونکه راست نیست
Iran, Islamic Republic of
اصولا اگر آقاي نوبخت حرف راست بزند بايد شك كرد!!!
علي
آخه دولت راستگويانههههههههههههههه !
راستگویان
انگار یا نوبخت از چشم روحانی افتاده یا بازی رسانه ای هست چون هرچی رو نوبخت تکذیب میکنه گران میشه
مهدی
گفتند برای گران کردن نان برنامه ای ندارند ولی دیدیم که به نام آزاد پزی نان سنگک در شیراز از 500 گرم و 650 تومان شد 450 گرم و 950 تومان گفتند برای بنزین برنامه ای نداریم سهمیه را قطع کردند گفتند که مسکن مهر را تا پایان 94 تمام میکنیم بعد گفتند پایان 95 الان وزیر میگوید شاید چند دولت بعد پایان یابد گفتند عزت را به پاسپورت برمیگردانیم در عربستان برگشت گفتند برنامه 100 روزه داریم که اقتصاد را دگرگون میکند الان 2 سال میگذرد ولی 100 روز نشده گفتند مذاکره میکنیم با کدخدا تحریم برداشته میشود هر روز کدخدا تحریم اضافه میکند گفتند برنامه داریم برای بهبود کسب و کار ولی کسب و کارها و تولیدی ها 2 سال است که که میلنگند و دچار رکود هستند گفتند از رکود عبور کردیم ولی ما که ندیدیم گفتند که تورم جیب مردم است ولی الان گیر دادند که نه تورم آمار بانک مرکزی است و گفتند و گفتند و گفتند و گفتند و ........ گفتند ما دولت راسگویان هستیم و بس
قریشی
مگر از دولت راستگویان!! غیر از این انتظاری هم میتوان داشت؟ کدام یک از شعارهای انتخاباتی عمل شد که این یکی باشد؟
محمدی
United States
مسئولان دولت هر کدام جداگانه برای خو د حرف میزنند و چون تصمیمات پایه علمی و اقتصا دی درستی ندارد غالبا حرفهایشان در تعارض و تناقض با همدیگر است
تو یکی از سایتهای اصلاح طلب اومده بود بعد افزایش قیمت بنزین و تک نرخی شدنش وزارت نفت پیشنهاد داده تعرفه گاز رو هم زیاد کنن همینطور قیمت گازوئیل مسخره اش ودرآورده روحانی تو مذاکرات سری که نمیذاشتن غیر از خودشون کسی بفهمه شکست خوردن دارن جبران شکست در مذاکرات و بی تدبیری خودشون و امتیاز ندادن غربیها رو سر مردم درمیارن
مهدی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اینقدر حرف های دروغ گفته شده که اعتمادی به هیچ حرفشان نمیشود کرد!! و این حجم از ناصواب گویی تا کنون در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته است!!!
اصل اساسی اعتماد میان دولت و مردم است!! این اصل دیگر مصداق ندارد!! اون در مساله هسته ای و مذاکرات که بوضوح خلاف فرمایش رهبری عمل می کنند و حتی حرف می زنند این هم از جنبه های اقتصادی و...
بنزین گران نشده، کسانی که یارانه نقدی می گیرند نباید انتظار داشته باشند روی سوخت و نان و ... هم یارانه بگیرند. در شرایط تحریم به حکم اقتصاد مقاومتی باید جلوی اصراف گرفته شود نه اینکه سوخت به قیمت نازل توضیع و دود گردد.
Latvia
احسنت. باید در عمل پیرو مقام معظم رهبری بود نه به حرف. کسانی که تاب کمی افزایش قیمت ندارند چطور میخواهند جلوی مستکبران عالم ایستادگی کنند.
شهرری
اولا :مردم از دروغگویی و بد قولی ناراحت هستند ثانیا: در 35 سال گذشته بار انقلاب ،جنگ ،تحریم و...بر دوش مردم جنوب شهر بوده و خواهد یود ثالثا: کجای صحبت های مقام معظم رهبری اشاره ایی به گرانی مایحتاج مردم بوده رابعا:چرا ذخبره سوخت ما را می خواهند بسوزانند و.....
اولا اسراف درسته نه اصراف.
دوما چرا اقتصاد مقاومتی روی اقشار ضعیف اعمال میشه؟ چرا اجناس لوکس را با ارز وارد میکنند؟ چرا اتومبیلهای گران قیمت سوار میشن؟
چرا همایشهای بریز و بپاش برگزار می کنن؟
چرا برای سگهای زرد،‌صد میلیون تومان خرج کردن؟
چرا بودجه نهاد ریاست جمهوری 10 برابر شد؟
چرا بودجه دفتر تحریف و هدم آثار امام چند برابر شد؟
چرا بودجه نهاد تشخیص مصلحت نظام چند برابر شد؟ بعد گفتن این پول چایی مونه!!
چرا بودجه سازمانهای دولتی را دارن برای کارای انتخاباتی هزینه می کنن؟
...
اقتصاد دان محترم مواظب باش سرویس های جاسوسی غرب شما نخبه اقتصادی را ندزدند فقط غلط املایی نداشته باشی حتما یه چیزی میشی . اصراف نیست اسراف است. توضیع نیست توزیع است.
اسراف یا اصراف؟
Germany
بی سر و صدا گرونی رو به مردم تحمیل میکنید. واقعا متاسفم
Germany
پول کمک به مردم یمن و سوریه و لبنان باید یه جوری تامین بشه
شما بگو پول روزنامه های زنجیره ای و فعالیتهای انتخاباتی دولتی ها باید تامین بشه.
وگرنه هرچی در یمن و لبنان و سوریه خرج کنیم امنیت خودمونو تامین کردیم. اینو هر بچه ای می فهمه که حمایت از دوستانش باعث افزایش قدرت گروه خودش میشه.
این دولت ازشون پول نگیره ،بهشون پول نمیده ،خیالت تخت گازی که روحانی اونم زیاد میکنه!
مقداد
United States
این دولت ار مردم یمن و سوریه و لبنان پول نگریه، کمک نمی کنه. خاطر جمع باش.
Iran, Islamic Republic of
یکی از مهمترین عوامل تشدید بدبختی‌های مردم منطقه سیاسته‌های ....
Germany
عجب شیب ملایمی!!!!!!!

همه چی ارومه!!!
Germany
این دولت پولدارها تا ما رو زیر فشار له نکنه ول کن نیست
Germany
یارانه‌مونو که انصراف دادیم..!
سبد کالامونم که نگرفتیم..!
بنزینم که داریم لیتری ۱۰۰۰ می‌خریم..!




حسن مدیونی اگه پول دستی بخوای نگی.....👀
Germany
دولت پولدارهاست! فرقی به حال پولدارا نکرد حداقل آزاد را هم گران میکردید که فقط به قشر متوسط فشار نیاد
ناشناس
دولت راستگویان !!!!!!!!
دولت راستگووووووووویان..........!!!!!!
رکب خورده
به حرفها و قول های این دولت خصوصا حرفهای آقای نو بخت نمی توانیم دلخوش باشیم!
عیب نداره بابا
دولت راستگویانه
Iran, Islamic Republic of
1- بر اساس مصوبه مجلس حداکثر پنج درصد می توان سوخت را گران کرد.
2- معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه ای افزایش قیمت ها را ممنوع اعلام کرد .
3- سخنگوی دولت بافر نوبخت پنجم اسفند 93 اعلام کرد در سال جدید هیچ افزایش قیمتی نخواهین داشت .
وقتی افزایش 40 درصدی قیمت سوخت بر خلاف مصوبه مجلس و دولت است پس چه کسی آن را گران کرده است
احتمالا امشب نوبخت افزایش قیمت را تکذیب کند ولی جایگاه داران گوش به نوبخت نمی دهند ایشان بی گناه است
خوب برادر من مگه نمیدونی شیب ملایم است
پولها يا اختلاس شده و از كشور خارج شده نفت هم كه قيمت اينه تازه برايش هم مشتري نداريم سوء مديريت هم بيداد مي كنند و اينهمه پروژه هاي نيمه تمام داريم ، من هم از اين گراني ناراحت هستم اما شما بفرماييد كه دولت بايد معجزه كند!!!!!!!
اینا که ادعای بلدم بلدم داشتن باید یه قدم کوچکی بردارن. همهش که نمیشه طبل توخالی باشن
معلم53
من یه اصلاح طلبم.
اما: دوستان اگه بی توجهی دولت به فرهنگیان ادامه پیدا کنه و برنامه هایی مثل گران کردن بنزین، لبنیات، میوه و... ادامه پیدا کنه؛ مطمئن باشید که روحانی اولین رییس جمهور ایران میشه که فقط یه دروه رییس جمهور بوده و بعیده با این سیاست های ضد معلمی دولتش، دوباره رای بیاره.
البته دولت همون اندازه مقصره که مجلس!
مجتبی
دروغ که شاخ و دم نداره..
بابا اگه نمی تونید مملکت رو اداره کنید حداقل اقرار کنید و با مردم رو راست باشید..
نزدیک مثلا توافق بنزین گرون می کنید که چی بشه؟ هدفتون چیه؟
حقیقتش منم مشکوکم در حد فتنه!!!!!!!!!!!
اصلا فکر رای انتخاب بعدی را نمیکنند حتی ا ا ا ا ا ا ا !!!!!!!
عزیزی
اقا از این به بعد هرچی نوبخت گفت شما برعکس بفهمید .
زین پس به جای ارزانی، گرانی تفسیر کنید
هر وقت موج از گرانی در بین مردم زمزمه میشود یادم میاد از ایام انتخابات که دو شب مانده به انتخابات عکس اقای روحانی با خاتمی و هاشمی پخش شد که جو انتخابات را عوض کرد و اکثریت غالب جامعه به اقای روحانی رای دادند فقط به این دلیل که ایشون تکیه به اقای هاشمی دارد و اقای هاشمی میتواند اقتصاد اینم مملکت را مداوا کند .....
دوستان ببینید مداوا کردن اقتصاد جامعه بر مبنای سیاست سرمایه داری ....
وقتی منتقدان با بدترین الفظ مورد لطف قرار می گیرند یعنی همین
وزیر نفت دولت تدبیر هم اعصابش خیلی خورد میشه که روزی صد بیست میلیارد تومن برای یارانه ها میده (ظاهرا فکر کرده از جیب مبارک پرداخت میکنه)
کدام اینها و انها و ........حرف با صداقت زدن اگر حرف راست بگویند عیب است خوب خدمتی کردند به چه چیزی هدف بود برسیم گرانی و بیکاری و نداری حاصل مدیریت خاندانها ؟؟؟؟؟؟؟/ثروت و مقام حاصل و هدف مدیران
امیر
United States
به جون هرچی مرده احمدی برمی گرده!!
این اقتصاددان اقدام دولت در گران کردن بی سر و صدای بنزین را مطلوب ارزیابی و به نسیم عنوان کرد: اعلام چراغ خاموش گران شدن بنزین خوب بود و نیازی به تبلیغ نداشت و خوشبختانه دولت به این مسئله توجه کرد زیرا این فاکتور می تواند تنش ها و التهابات تورمی را کاهش دهد.
آره مردم کر و کورند نمی بینند
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
.........و مردم را هیچ انگاشتن جزئی از خصلت دولتمردان شده است. ....
Iran, Islamic Republic of
جالبه نان وبنزين و.ميوه و..40،50درصد گرون ميشه از اون طرف هم تورم روز به روز مياد پايين وجالبتر اينكه الان ديگه از نه نه جون كروبي هم خبري نيست !!!!
یه بدبخت
Iran, Islamic Republic of
مژده مژده برا آقایون مسئولین و آقازاده ها.یه مبلغ ناقابل حدود چهارهزارمیلیارد بابت حذف سهمیه بندی بنزین پس انداز شده گفتم خبر بدم هرچند ناقابله ولی واسه یه اختلاس کوچولو موچولو بد نیست . شرمندگیش واسه مردم که بیشتر نشد جور کنیم . امیدوارم که گره ای از مشکلاتتون وا کنه و مرحمی روی زخماتون باشه👍👍👍👍
.
Iran, Islamic Republic of
منم خوشبخت نیستم.